So podjetja pripravljena na digitalno transformacijo? So podjetja pripravljena na digitalno transformacijo? Vpliv umetne inteligence in drugih digitalnih tehnologij bo lahko imel večji vpliv na poslovanje podjetij, kot ga je prinesel razvoj interneta. So podjetja pripravljena?
Z digitalizacijo banka postane dosegljiva kadarkoli in od kjerkoli Z digitalizacijo banka postane dosegljiva kadarkoli in od kjerkoli S prihodom digitalizacije in fintech podjetij, ki klasičnim bankam na določenih področjih poslovanja pomenijo vse večjo konkurenco, so banke pred izzivom, kako digitalizirati storitve in vpeljati nove ter tako izboljšati celotno uporabniško izkušnjo.
Razvoj fintecha prinaša koristi bančnim strankam Razvoj fintecha prinaša koristi bančnim strankam Banke svojim strankam ponujajo vse boljšo uporabniško izkušnjo pri opravljanju digitalnih storitev tudi zaradi prihoda fintech podjetij.
Nove generacije družinskih podjetij podpirajo preobrazbo poslovanja Nove generacije družinskih podjetij podpirajo preobrazbo poslovanja Večina naslednikov v družinskih podjetjih je prepričana, da so pripravljeni za novo digitalno dobo. Podatki pa kažejo, da je družinskih podjetij, ki preživijo prenos na tretjo generacijo, malo. Nekaterim spodleti že prenos na drugo generacijo.
So podjetja pripravljena na digitalno transformacijo? So podjetja pripravljena na digitalno transformacijo? Vpliv umetne inteligence in drugih digitalnih tehnologij bo lahko imel večji vpliv na poslovanje podjetij, kot ga je prinesel razvoj interneta. So podjetja pripravljena?

So podjetja pripravljena na digitalno transformacijo?

Čas branja: 4 min
21.10.2019  05:45
Vpliv umetne inteligence in drugih digitalnih tehnologij bo lahko imel večji vpliv na poslovanje podjetij, kot ga je prinesel razvoj interneta. So podjetja pripravljena?
So podjetja pripravljena na digitalno transformacijo?
Foto: Shutterstock

Po dolgoletnem razcvetu evrskega območja kot tudi večine svetovnih trgov so se v tem letu povečale trgovinske napetosti med ZDA in Kitajsko, gospodarska rast se je upočasnila. Po mnenju strokovnjakov je lahko za zaustavitev gospodarstva danes dovolj že izguba zagona, ki bi sicer v prejšnjih poslovnih ciklih le upočasnila gospodarsko rast.

Pa vendar glavne ugotovitve globalne raziskave družbe PricewaterhouseCoopers (PwC) kažejo, da 42 odstotkov vprašanih direktorjev na svetovni ravni pričakuje, da se bo gospodarska rast v svetu v letu 2019 še nekoliko izboljšala. V Sloveniji je slika medtem popolnoma drugačna, saj izboljšanje gospodarske rasti v tem letu pričakuje le 13 odstotkov vprašanih. »Občutno ohlajanje na gospodarskem parketu, ki ga svetovni gospodarstveniki pričakujejo v prihodnjih letih, začenši letos, je normalna posledica gospodarskih ciklov.

Dodatno na razpoloženje gospodarstvenikov vplivajo globalne gospodarske razmere, zlasti geopolitična nasprotja in vzpon populizmov v politiki. Slovenski gospodarstveniki so v svojih napovedih še bolj pesimistični od tujih. Le deloma gre razlog za to iskati v že tradicionalno bolj pesimističnem značaju Slovencev, deloma pa tudi v tem, da je v Sloveniji v nasprotju z drugimi državam spomin na zadnjo gospodarsko krizo še dokaj svež in so poslovni vodje zato tudi bolj previdni. Brez dvoma pa na njihove napovedi vpliva tudi zavedanje, da tako visokih kazalnikov gospodarske rasti, kot smo jih imeli v zadnjih letih, ni mogoče dosegati v nedogled,« črnoglede napovedi direktorjev v Sloveniji komentira Martin Železnik, direktor v oddelku revizije, član uprave, PwC Slovenija.

Problemi podatkov, analitike in kadrov

Tokratna globalna raziskava PwC, ki je bila tudi v Sloveniji izvedena prvič, se je znova dotaknila vprašanj o ustreznosti podatkov, ki so bila prvič postavljena leta 2009. Letošnji rezultati kažejo, da se direktorji še vedno spopadajo s težavami v zvezi z lastnimi podatkovnimi zmogljivostmi, posledica česar je precejšnja informacijska vrzel. Čeprav je bilo v zadnjem desetletju v IT-infrastrukturo na svetovni ravni vloženih več milijard dolarjev, direktorji tako v Sloveniji kot tudi po svetu poročajo, da še vedno ne prejemajo celostnih podatkov, ki jih potrebujejo za sprejemanje ključnih odločitev o dolgoročnem uspehu in trajnosti njihovega podjetja. Kot glavne razloge za nezadostnost podatkov, ki jih prejmejo, navajajo: pomanjkanje strokovnjakov za analitiko (54 odstotkov), nerazvitost sistema poslovne inteligence v podjetju, ki bi omogočil, da bi bili na enem mestu vsi potrebni podatki, zbrani z enako metodologijo in analizirani z enakimi analitičnimi orodji (51 odstotkov), ter slabo zanesljivost podatkov (50 odstotkov).

Vpliv umetne inteligence močnejši od vpliva interneta

Kar 84 odstotkov anketiranih direktorjev v Sloveniji (in 82 odstotkov na svetovni ravni) meni, da bo umetna inteligenca občutno spremenila poslovanje njihovih družb v prihodnjih petih letih, a jih dobra tretjina tudi priznava, da trenutno nimajo načrtov za kakršnekoli pobude na področju umetne inteligence v njihovem podjetju. Približno dve tretjini (72 odstotkov v Sloveniji in 63 odstotkov na svetovni ravni) menita, da bo vpliv umetne inteligence celo močnejši od vpliva interneta.

Pojavlja se vprašanje, ali tehnološki razvoj pomeni nevarnost ali priložnost za delavce oziroma zaposlene. PwC ugotavlja, da slabi dve tretjini od 22 tisoč anketiranih delavcev pričakujeta pozitiven vpliv tehnologij na svoje delo, a le tretjina ima možnost za dodatna usposabljanja v digitalnem okolju. Več kot očitno je torej, da digitalna revolucija za delo v svetu, povezanem prek interneta stvari, potrebuje ustrezno nadgradnjo tehnoloških in digitalnih delovnih procesov, kar zahteva ustrezno usposabljanje delovne sile. A pri tem ne gre za sposobnost upravljanja posamičnih novih tehnoloških naprav, saj se te izredno hitro nadgrajujejo.

Gre za razumevanje delovanja umetne inteligence, podatkovne analitike in drugih tehnologij, predvsem pa za sposobnost razmišljanja, delovanja in uspeha v novem digitalnem svetu. Prav tako je potrebno izboljšanje vodstvenih sposobnosti zaposlenih na vseh ravneh organizacij, ne samo poslovodstva. Le tako lahko zaposleni drug drugem služijo kot navdih za doseganje novih ravni potrebnih znanj. »Razvoj digitalnih kompetenc v podjetju bi moral biti na na vrhu agende vseh vodij oziroma poslovodstev.

Danes podjetja in zaposleni ne smemo imeti več izgovorov, zakaj ne poznamo novih tehnologij oziroma da ne vemo, kako bodo te lahko vplivale na naše poslovanje in delovna mesta. Ozaveščanje o pomembnosti digitalnih kompetenc je nujen korak k spremembi odnosa zaposlenih do novih tehnologij in s tem k spremembi kulture v podjetju,« poudarja Vlado Šarenac, direktor v PwC za področje tehnološkega svetovanja v jugovzhodni Evropi.

10 pravil za uspešno transformacijo dela

Izjemno težko je najti dve zelo podobni podjetji, saj celo podjetja iz istih panog delujejo v različnih okoliščinah. Zato je nemogoče določiti univerzalno vodilo za uspešno transformacijo dela v digitalnem svetu 21. stoletja. Pa vendar lahko 10 načel, ki jih navajata Deniz Caglar in Carrie Duarte, pomaga vašemu podjetju pri prehodu v novo obdobje tehnološke stvarnosti:

1. Postavite manjše število pomembnih ciljev

Težko boste sočasno dosegli uporabo novih digitalnih orodij, vpeljali novo strategijo, ki temelji na uporabi umetne inteligence, in dosegli povečanje tržnega deleža na račun inovacij. Zberite glavne cilje podjetja in jih razvrstite ter nato zasledujte po pomembnosti. Manj je lahko več.

2. Spodbujajte čustveno vpletenost v delo

Zaposleni za polno predanost transformaciji dela potrebujejo več kot samo spodbude. Treba jih je navdušiti, za kar je treba z njimi komunicirati na čustveni, ne le operativni in strateški ravni.

3. Ustvarite privlačno izkušnjo

Tukaj govorimo o »uporabniški izkušnji« vaših zaposlenih s podjetjem in pomenu fizičnega delovnega okolja na primer uporabljenih tehnologij, razmerju med delovnimi nalogami in fleksibilnostjo pri opravljanju dela ter osebnimi odnosi in možnostmi napredovanja.

4. Poskrbite za zadovoljstvo zaposlenih, predvsem ključnih

Resda je končen cilj transformacije delovnih procesov doseči vse ravni podjetja, a so za uspeh nekateri posamezniki bolj ključni. Te boste morali določiti in jih postaviti na ključne položaje.

5. Najprej spremenite vedenje

Izhajajte iz predpostavke, da se ljudje naučijo to, kar storijo. Eden glavnih ciljev transformacije je zato sprememba vedenjskih vzorcev, kar je vedno zahtevna naloga. Pri izvedbi posamičnih delovnih nalog naj zaposleni pojasnijo svoje odločitve in prisluhnejo idejam drugih.

6. Spodbujajte inovacije »od spodaj navzgor«

Spreminjanje vedenja zaposlenih po diktatu vodstva pogosto ni dolgoročno uspešno. Zaposleni hočejo soustvarjati spremembe, ki se jih tičejo. Neredko tako na dan pridejo ideje, ki se jih vodstvo ne bi spomnilo.

7. Strateško načrtovanje in izvedba

Transformacija dela mora zaobjeti celotno podjetje. Morda bo celoten proces izvedbe v več fazah trajal nekaj let, vsekakor pa bo prinesel časovne, kadrovske in finančne stroške. Ne poskušajte predpostaviti končnega rezultata transformacije.

8. Spremembe v kulturi podjetja

Transformacija dela vedno zahteva spremembo kulture podjetja. Zaposleni se bodo morda bali za svoje službe, misleč, da gre pri usposabljanju za še eno muho enodnevnico vodstva. Takrat bodo začeli izstopati neformalni vodje transformacije, ki poleg digitalnega (pred)znanja znajo vplivati in motivirati sodelavce.

9. Ne silite nikogar

Katerakoli pobuda, tudi tiste znotraj podjetij, bodo vedno izzvale različne odzive. Nekateri zaposleni se preprosto ne bodo čutili »zmožne«. Pri teh se prepričajte, da so seznanjeni s celotnim ozadjem načrtovane transformacije, če pa njihov dvom ne popusti, boste morali razmišljati o njihovi zamenjavi.

10. Spremljajte rezultate in prilagajajte izvedbo

Napredovanje načrtovane transformacije je včasih težko kvantificirati, koristi pa so lahko neoprijemljive. Lahko pa iznajdete svojo metriko merjenja uspeha. Poskrbite le, da se iz rezultatov vedno porodi iniciativa. Če vaše meritve napredka transformacije pokažejo, da se del podjetja ne odziva, jim pomagajte.

Glede na dinamiko sprememb in tehnoloških disrupcij v zadnjih letih je mogoče trditi, da se bo vsako podjetje v bližnji prihodnosti znašlo na točki, ko bo transformacija delovnih procesov nujna. Resda gre za kompleksen in drag proces, uspeh pa še zdaleč ni zagotovljen. Pa vendar lahko takšen izziv sprejmete kot nekaj, kar bo spremenilo vas in vaše podjetje na bolje.

Posel 2030
Prihodnost dela
Prihodnost dela Nove generacije družinskih podjetij podpirajo preobrazbo poslovanja

Večina naslednikov v družinskih podjetjih je prepričana, da so pripravljeni za novo digitalno dobo. Podatki pa kažejo, da je...

Posel 2030
Energetika
Energetika Litij-ionske baterije so prihodnost elektromobilnosti in shranjevanja električne energije

Litij-ionske baterije se uporabljajo predvsem v avtomobilih in za velike sisteme. Na uporabo takšnih baterij se pripravljajo v večjih...

Posel 2030
Finance
Finance Facebook z libro vstopa na trg kriptovalut in digitalnih plačil

Facebook cilja tako na uporabnike, ki si želijo dobre plačilne izkušnje, kot na skoraj dve milijardi ljudi, ki sploh nimajo bančnih...

Posel 2030
Prihodnost mobilnosti
Prihodnost mobilnosti Mobilnost 2030: Pametna mesta so pešcem in kolesarjem prijazna mesta 3

S prihodnostjo mobilnosti v mestih se veliko ukvarjajo predvsem ponudniki vozil in informatiki, ni pa nujno, da so njihove rešitve...

Posel 2030
Prihodnost dela
Prihodnost dela Digitalizacija vpliva na prihodnost dela: Podjetja so pred pomembnim izzivom

Prihodnost dela prinaša korenite spremembe pri dojemanju, kaj sploh pomeni delovno mesto, s tem pa se spreminja tudi način dela in odnos...

Posel 2030
Tehnologija
Tehnologija Kako daleč so omrežja z intuicijo in internet stvari?

Jutrišnja omrežja z intuicijo bodo krasile vgrajena analitika, prepoznava obnašanja in popolna avtomatizacija.