(Intervju) Julij Božič: Podatki so novodobna nafta (Intervju) Julij Božič: Podatki so novodobna nafta Zakaj verjetno potrebujete inovacijsko pisarno in zakaj je čas, da si znova ogledate Terminatorja?
Bo umetna inteligenca ustvarila toliko delovnih mest, kot jih bo odpravila? Bo umetna inteligenca ustvarila toliko delovnih mest, kot jih bo odpravila? Do največje izgube delovnih mest zaradi umetne inteligence bo prišlo v panogah proizvodnja in transport. Gari Kasparov bi dejal, da gre za ceno napredka. Pa vendar naj bi umetna inteligenca po napovedih PwC ustvarila vsaj toliko delovnih mest, kot jih bo odpravila.
Lahko nove tehnologije zmanjšajo tveganja kajenja? Lahko nove tehnologije zmanjšajo tveganja kajenja? Eden glavnih ciljev trajnostnega razvoja ZN na področju zdravja je zmanjšanje tveganj kajenja. Lahko tehnologija pomaga kadilcem, zmanjševanje škode pa postane glavno gonilo ustvarjanja dobička?
Zakaj veliko digitalnih transformacij ne prinaša pričakovanih rezultatov? Zakaj veliko digitalnih transformacij ne prinaša pričakovanih rezultatov? Digitalizacija prinaša prednosti novim tehnološko usmerjenim podjetjem in jemlje konkurenčno prednost linearno oziroma industrijsko usmerjenim starodobnikom
Kako mesta oskrbeti z lokalno pridelano hrano? Kako mesta oskrbeti z lokalno pridelano hrano? Da bi omogočili pridelavo lokalne hrane v urbanem okolju in zmanjšali odvisnost oskrbe s hrano od uvoza in podnebnih sprememb, je Nizozemsko podjetje splavilo plavajočo kmetijo

Zakaj veliko digitalnih transformacij ne prinaša pričakovanih rezultatov?

Čas branja: 6 min
18.10.2018  09:08  Dopolnjeno: 18.10.2018 09:36
Digitalizacija prinaša prednosti novim tehnološko usmerjenim podjetjem in jemlje konkurenčno prednost linearno oziroma industrijsko usmerjenim starodobnikom
Zakaj veliko digitalnih transformacij ne prinaša pričakovanih rezultatov?
Foto: Osebni arhiv

Več iz teme:  
Obveščaj me o novih člankih:  
Branislav Vujović dodaj
CD dodaj
Airbnb dodaj
Amazon dodaj
Petrol dodaj

Pogovarjali smo se z Branislavom Vujovićem, direktorjem New Frontier Group, ki bo eden osrednjih govorcev na 5. konferenci Sarajevo Marketing Summit na temo konkurenčnosti poslovnih modelov v času digitalnih disrupcij in digitalne preobrazbe. Predstavil bo svež vidik razumevanja digitalnih poslovnih modelov in izjemno priložnost, ki jo imajo v tem okviru direktorji marketinga.

Pred več kot desetletjem ste bili zagonsko podjetje. V enem od intervjujev ste povedali, da se je vse začelo s kavnim aparatom ... Kaj ste takrat zaznali kot tržno priložnost, ki je pripeljala do ustanovitve start-upa?

Preden smo zagnali lastno podjetje, je naša vodstvena ekipa delala za različne multinacionalke v naši regiji. Ugotovili smo, da imajo ta velika podjetja odlično strategijo in zelo dobre izdelke, vendar njihova ponudba ni bila vedno prilagojena potrebam kupcev v naši regiji. To delo pa so dobro opravili lokalni partnerji, ki so imeli dobre odnose s strankami. Naša ideja je bila združitev obojega: odlične strategije multinacionalk in njihovega upravljanja ter povezave lokalnih podjetij s strankami in ustvarjanja vrednosti za stranke, zaposlene, družbo in delničarje. In to je bila dobra odločitev. Zdaj moramo pridobljeno zaupanje izkoristiti za prehod v digitalno gospodarstvo.

Kaj je tako revolucionarnega v digitalni preobrazbi?

Najprej naj jasno opredelimo izraze: nova digitalna tehnologija in inovacije, ki temeljijo na njej, ustvarjajo digitalno revolucijo.

Digitalna revolucija je sicer disrupcija v zasebnem in poslovnem življenju. Samo poglejte, kako uporabljamo in se odzivamo na pametne telefone in internet ter koliko se stvari spreminjajo v vsakdanjem življenju. Močan vpliv se kaže tudi na poslovnem področju: pojavili so se novi načini poslovanja in novo digitalno gospodarstvo, ki se je razvilo na podlagi vrednosti informacij in novih kanalov, kot so internet in mobilne tehnologije.

Z digitalno preobrazbo pa podjetja in druge organizacije spreminjajo svoj način poslovanja in

se poskušajo prilagoditi digitalnemu gospodarstvu, da bi tako zaščitili svoje delovanje. Digitalna preobrazba je lahko revolucionarna, če podjetja korenito spremenijo svoje poslovanje in postanejo disrupcija sama sebi. Banke lahko na primer ohranijo isti poslovni model, iste izdelke in storitve ter digitalizirajo in avtomatizirajo le procese ali pa si lahko izmišljajo nove izdelke in storitve, spremenijo način poslovanja, vzpostavijo nov partnerski ekosistem, spremenijo vir prihodkov in sestavo stroškov ... ali pa naredijo nekaj vmesnega. Vse to se danes imenuje digitalna preobrazba.

Ali se lahko podjetje digitalizira brez sprememb poslovnega modela?

Da, digitalizacija pomeni pretvorbo vseh podatkov s papirja (dokumentov) v digitalno obliko in na podlagi tega se avtomatizira večina procesov. To bo pomagalo in optimiziralo operativno delovanje, znižalo stroške, vendar podjetja ne bo resnično spremenilo. Danes vidimo, da so nekateri procesi v državni upravi digitalizirani, storitve pa optimizirane za državljane in administracijo. Estonska vlada je naredila korak naprej in uvedla e-državljanstvo, do leta 2025 naj bi imela že deset milijonov e-rezidentov, kar bo precej povečalo število podjetij v Estoniji, to pa pomeni spodbudo za gospodarstvo.

Po drugi strani pa imamo veliko start-upov, ki so disrupcija več ​​posameznim vertikalam industrije in so že od svojega začetka digitalni in vitki.

Industrijski izdelki 20. stoletja postajajo digitalne storitve 21. stoletja. Ali to pomeni konec lastništva, kot ga poznamo zdaj – najem namesto nakupa?

Prav imate. Delitveno gospodarstvo je način preoblikovanja zdajšnjih poslovnih modelov. Namenjeno je sicer za fizične izdelke, a prav tako te preoblikuje v storitve. Industrija glasbe, filmov in programske opreme je najprej prenesla izdelke iz fizičnih medijev (vinil, CD) v digitalni format in prek interneta jih lahko takoj posreduje v uporabo kupcem. Namesto da bi kupili blago, zdaj plačate storitev na minuto ali pa mesečno naročnino. Takšnih primerov je še več. Souporaba avtomobila je zelo priljubljena, Airbnb ponuja sobe in obstaja še veliko drugih primerov. Gre torej za izposojo kot plačano storitev.

Proces digitalizacije omejujejo zakoni. Kaj prinaša GDPR podjetjem in kaj kupcem?

Vsaka revolucija prinaša težave z regulacijo in zakoni, saj za popolnoma nove stvari ponavadi ni predpisov. Zato je to revolucija. Mnoge države prilagajajo svojo ureditev, da bi sledile temu. Glavna prednost digitalnega gospodarstva so informacije ali podatki v ozadju. Torej je GDPR plod prizadevanj za varovanje zasebnosti podatkov in ureja, kako se lahko podatki, zlasti zasebni podatki, uporabijo. Namen je zaščititi tako stranke kot tudi podjetja (oziroma stranke v drugih podjetjih). Vsakdo, kdor bere, hrani in uporablja podatke o zasebnikih in podjetjih, mora upoštevati ta pravila. V prihodnosti bo še več drugih predpisov, da bi bolje opredelili pravice, lastništvo in delitev vrednosti, pridobljene iz podatkov.

Pri digitalnem trženju je zaupanje odločilno – vendar je potrebno veliko časa, da se pridobi, in samo napaka, da se izgubi. Ali to prinaša boljše odnose s strankami in preglednejši trg zanje? Kaj je slaba stran digitalizacije? Varstvo podatkov?

Zaupanje je odločilnega pomena ne samo pri digitalnem trženju, ampak tudi v celotnem digitalnem gospodarstvu. Vse je povezano z zaupanjem in odvisno od njega. Digitalno gospodarstvo postavlja stranke v središče. Stranke primerjajo vse ponudbe in se odločijo na podlagi informacij od vseh konkurentov, pa tudi od strank, kaj in kje bodo kupile ali naročile. Odjemalec mora dobiti vse potrebne informacije za sprejemanje odločitev, informacije pa morajo biti popolne, pregledne, preproste za razumevanje in brez drobnega tiska. Druge stranke bodo ocenile izdelke in storitve ter si izmenjevale izkušnje. Stranke se odločijo brez vpliva prodajnikov. Zato mora biti vsaka poslovna dejavnost popolna in jo morajo stranke sprejeti kot popolno, od ponujenih izdelkov in storitev, tega, kako so ponujeni, opisani in prodani za dostavo in podporo. Amazon to zelo dobro razume.

Kaj vključuje vaša tipična storitev – kaj ponujate podjetjem? Ali gre za samo strategijo ali uvajate posebna programska orodja?

Naše stranke so bile in so najboljša podjetja v vsaki državi in ​​njihova dejavnost je v nevarnosti. Ker smo osredotočeni na pomoč našim strankam pri izboljšanju vrednot, ki jih ponujajo in izboljšujejo njihove rezultate, se zavedamo, da je digitalno gospodarstvo pomembno in da moramo sodelovati z našimi strankami in partnerji, da bi našli optimalno rešitev za digitalno preoblikovanje. Zato ponujamo partnerstvo v digitalni preobrazbi. Ponujamo celostno rešitev za digitalno preoblikovanje, začenši z ocenjevanjem digitalne pripravljenosti, trenutnega poslovnega modela do informacijske infrastrukture, arhitekture aplikacij, vključno z oceno kibernetske varnosti. Naslednji korak je skupno delo pri digitalnih možnostih in inovativnosti poslovnega modela, ki temelji na spremembah digitalnega gospodarstva. Tretji korak je načrtovanje digitalnega preoblikovanja z opredelitvijo ciljev in vseh dejavnosti, vključno s postopkom merjenja uspešnosti in opredeljevanjem KPI. Skupaj sodelujemo pri izvedbi in prilagoditvah, ki zagotavljajo, da so rezultati doseženi optimalno ter da z eksperimentiranjem in testiranjem nekatere pobude zelo hitro odpravimo ali pa nadaljujemo in izboljšujemo.

Poleg svetovalnega partnerja za digitalno preobrazbo imamo tudi rešitve, ki pomagajo pri tem procesu. Od rešitev digitalnega bančništva, platforme in trga, robotizacije in avtomatizacije do klepetalnic na podlagi umetne inteligence in strojnega učenja za nove analitične CRM, ki združujejo tako zunaj kot znotraj informacij, da bi povišali vrednost ponudbe strankam.

Kaj so najpogostejši razlogi za neuspeh?

Danes velik delež digitalnih preobrazb ne prinaša pričakovanih rezultatov.Glavni razlogi so:

  • nerazumevanje, kako ustvariti vrednost v digitalnem gospodarstvu;
  • digitalizacija (optimizacija poslovanja) namesto preobrazbe (analiza in spreminjanje vseh elementov poslovnega modela);
  • strah in odpor do sprememb;
  • pomanjkanje vodstva.

Vaša skupina ima tudi podjetje v Sloveniji. Kakšne so vaše izkušnje in splošen pogled na slovenska podjetja in njihov položaj na poti digitalizacije?

Slovenija je zelo napredovala v številnih vidikih prilagajanja digitalnemu gospodarstvu. Nekatera podjetja se lotevajo digitalne preobrazbe po pravi poti. Z nekaterimi izmed njih sodelujemo, naj omenim Petrol kot verjetno vodilni v tem pristopu. Sodelujemo tudi z IEDC, kjer se ukvarjamo z digitalnim poslovnim modelom.

Vsi skupaj smo na začetku digitalne revolucije in to je demokratična revolucija, ker v središče postavlja stranke, ker so vstopni mejniki za nove posle in ideje nižji, ker temelji na neomejenih sredstvih (podatki, vrednost informacij in intelektualna lastnina) in ker imajo s tem tudi manjše države svojo priložnost v digitalnem gospodarstvu.


Več iz teme:  

Posel 2030
Prihodnost dela
Prihodnost dela Bo umetna inteligenca ustvarila toliko delovnih mest, kot jih bo odpravila?

Do največje izgube delovnih mest zaradi umetne inteligence bo prišlo v panogah proizvodnja in transport. Gari Kasparov bi dejal, da gre...

Posel 2030
Zdravje
Zdravje Lahko nove tehnologije zmanjšajo tveganja kajenja?

Eden glavnih ciljev trajnostnega razvoja ZN na področju zdravja je zmanjšanje tveganj kajenja. Lahko tehnologija pomaga kadilcem,...

Posel 2030
Tehnologija
Tehnologija (Intervju) Julij Božič: Podatki so novodobna nafta

Zakaj verjetno potrebujete inovacijsko pisarno in zakaj je čas, da si znova ogledate Terminatorja?