So podjetja pripravljena na digitalno transformacijo? So podjetja pripravljena na digitalno transformacijo? Vpliv umetne inteligence in drugih digitalnih tehnologij bo lahko imel večji vpliv na poslovanje podjetij, kot ga je prinesel razvoj interneta. So podjetja pripravljena?
Z digitalizacijo banka postane dosegljiva kadarkoli in od kjerkoli Z digitalizacijo banka postane dosegljiva kadarkoli in od kjerkoli S prihodom digitalizacije in fintech podjetij, ki klasičnim bankam na določenih področjih poslovanja pomenijo vse večjo konkurenco, so banke pred izzivom, kako digitalizirati storitve in vpeljati nove ter tako izboljšati celotno uporabniško izkušnjo.
Razvoj fintecha prinaša koristi bančnim strankam Razvoj fintecha prinaša koristi bančnim strankam Banke svojim strankam ponujajo vse boljšo uporabniško izkušnjo pri opravljanju digitalnih storitev tudi zaradi prihoda fintech podjetij.
Nove generacije družinskih podjetij podpirajo preobrazbo poslovanja Nove generacije družinskih podjetij podpirajo preobrazbo poslovanja Večina naslednikov v družinskih podjetjih je prepričana, da so pripravljeni za novo digitalno dobo. Podatki pa kažejo, da je družinskih podjetij, ki preživijo prenos na tretjo generacijo, malo. Nekaterim spodleti že prenos na drugo generacijo.
Litij-ionske baterije so prihodnost elektromobilnosti in shranjevanja električne energije Litij-ionske baterije so prihodnost elektromobilnosti in shranjevanja električne energije Litij-ionske baterije se uporabljajo predvsem v avtomobilih in za velike sisteme. Na uporabo takšnih baterij se pripravljajo v večjih industrijskih obratih, operaterji elektroenergetskih omrežij lahko z baterijo za kratek čas nadomestijo izpad elektrarne, lokalne skupnosti pa jih uporabijo pri izpadih zaradi vremena

Ali država res edina spodbuja podjetja k 'eko inovacijam'?

Čas branja: 4 min
19.06.2017  12:49
Zahteve potrošnikov postajajo bolj »zelene«; podjetja v eko inovacijah zato danes pogostokrat vidijo priložnost oziroma tržno nišo.

Več iz teme:  
Obveščaj me o novih člankih:  

Danes je praktično povsod v modi »EKO«, tudi pri inoviranju, torej eko inovacijah. A za mnoga podjetja je že navadno inoviranje prenaporno, kaj šele EKO-inoviranje! Ker pa nas v to poleg dejavnikov povpraševanja, »spodbuja« tudi država, seveda posredno zaradi vse večjega onesnaževanja okolja, smo raziskovalci pričeli preučevati dejavnike, ki k uvajanju eko inovacij najbolj prispevajo.

Za tiste, ki jim termin ni tako znan, naj pojasnimo, da so eko inovacije ali okoljske inovacije tiste, ki se nanašajo na vsak nov ali pomembno izboljšan izdelek, proces, organizacijsko spremembo ali marketinško rešitev, ki zmanjša uporabo naravnih virov (materiali, energija, voda in zemlja) ter izločanje nevarnih snovi skozi celoten življenjski cikel.

Primer inovativnega procesa je recikliranje fluorescentnih luči, kjer so bile fluorescentne sijalke do nedavnega zavržene in odstranjene, sedaj pa jih je mogoče reciklirati in s tem pridobiti nazaj dragocene surovine. Trajnostno pa lahko inoviramo tudi poslovne modele (pri nas npr. GoOpti, ki prispeva z zmanjšanju prometa in posredno onesnaževanja s skupinskimi prevozi) ob kombinaciji uporabe sodobne informacijsko-komunikacijske tehnologije.

Pri vseh podnebnih težavah (nanašajoč se predvsem na podnebne spremembe in globalno segrevanje) se sliši zelo obetavno, zato so čedalje bolj v središču interesa tako med podjetji, kot oblikovalci politik. Vendar eko inovacij ne smemo razumeti le kot invencij (nekaj povsem novega), temveč tudi kot izboljšave že obstoječega, ki pripomorejo k manjši obremenitvi našega okolja. Moramo vedeti, da je zadosten pogoj, da se inovacija šteje med eko inovacije že to, da je neka tehnološka inovacija okolju manj škodljiva kot je njena konvencionalna alternativa. K boljšemu in bolj zdravemu okolju lahko torej doprinese skoraj vsako podjetje, tudi z majhnimi koraki!

Na kratko, torej: eko inovacije so vsi novi procesi, ki so bolj učinkoviti glede rabe virov. K temu Evropska komisija dodaja, da se eko inovacije brez omejitev lahko uvajajo v vseh industrijah in sektorjih. Žal pa je realnost taka, da se vse preveč podjetij po svetu zavestno loteva promoviranja svojega podjetja kot okolju prijaznega, v veliki večini pa gre za marketinški trik t.i. »greenwashing«, s katerim zavajajo kupce, da so njihovi izdelki in storitve okolju prijazni.

Kljub temu pa ni tako lahko. Eko inovacije torej ne velja enačiti z ostalimi inovacijami, saj eko inovacije ustvarjajo dve vrsti pozitivnih zunanjih učinkov. Eni se nanašajo na okolje (manj škodljiv vpliv na okolje), drugi pa na prelivanje znanja. Prelivanje znanja (izhaja iz inovacij in aktivnosti R&R) pomeni, da si podjetja, ki vlagajo v eko inovacije, ne morejo v celoti prilastiti ustvarjanja vrednosti, saj druga podjetja in ekonomija izkoristijo to prelivanje znanja in zaradi tega so potrebne razne spodbude za uvajanje eko inovacij, kot so javno financiranje in subvencije. V znanosti in raziskovanju je dolgo veljajo, da so eko inovacije večinoma »spodbujene« z vidika države, natančneje naj bi eko inovacije podjetja uvajala le zaradi strogih okoljskih predpisov. Ali je res tako?

Morda včasih, pred 15 in več leti, dandanes pa to ne drži več (v taki meri)! Med slovenskimi kot tujimi podjetji najdemo veliko primerov, ko so podjetja vlagala v uvajanje eko inovacij in z njimi pričela še preden je država postavila v veljavo okoljske predpise. Ta podjetja so se seveda ob uveljavitvi predpisov več kot skladala z njimi, lahko bi rekli, da so jih presegala in tako postala med vodilnimi na področju uvajanja eko inovacij, kar pa jim je zagotavljalo tudi konkurenčno prednost na trgih, kjer delujejo. Kaj pa danes?

Naraščajoča konkurenca, informirani, povezani in (EKO)osveščeni potrošniki medtem pridobivajo na moči. Zato se je v zadnjih letih tehtnica tudi prevesila na stran potrošnikov in njihovih usmeritev k trajnosti, kakovosti… Zahteve ter povpraševanje kupcev se izkazujejo za ključne in najbolj uspešne spodbujevalce eko inovacij!

Pritisk k eko inoviranju pa je najmočnejši na trgih, ki so blizu končnim kupcem. Zadnjih nekaj let je trend bio in eko izdelkov v porastu, prav tako pa ozaveščenost kupcev in uporabnikov, ki v le teh iščejo bolj zdrav življenjski stil, nemalokrat s tem želijo tudi podpreti slovenske proizvajalce. Kupci z nakupom eko izdelkov želijo s tem aktivno prispevati k varstvu našega okolja, medtem ko od teh izdelkov pričakujejo višjo materialno učinkovitost, zmanjšano porabo energije, količino odpadkov in rabo nevarnih snovi.

Nedavna raziskava (Hojnik, Ruzzier, 2016), ki je zajela 223 slovenskih podjetij, kaže, da predpisi nimajo več tolikšnega vpliva, kot so ga nekdaj imeli, vsekakor pa jih ne gre zanemariti. Podjetja v največji meri uvajajo eko inovacije zaradi konkurenčnega pritiska, temu sledi povpraševanje kupcev, medtem ko vpliv predpisov šele sledi tema dvema spodbujevalcema. Katera gonilna sila najbolj pripomore k spodbujanju uvajanja eko inovacij v slovenskih podjetij je zelo odvisno tudi od vrste eko inovacije (procesne, izdelčne ali organizacijske).

Zagotovo pa države kot spodbujevalca eko inovacij ne smemo zanemariti. Raziskave zadnjih 17 let kažejo, da okoljski predpisi (uredbe) še vedno spodbujajo podjetja k uvedbi eko inovacij in močneje vplivajo na eko inovacije kot na druge vrste inovacij. Poleg predpisov lahko država spodbuja podjetja k uvedbi eko inovacij še na druge načine, in sicer z uvedbo različnih davkov, davčnih olajšav, subvencij in podobno. Po drugi strani se ta okoljska ozaveščenost kaže tudi v podjetjih.

Konkurenca je postala globalna in podjetje že dolgo ne tekmuje le s sosedom, ampak s celim svetom. Tako podjetja v eko inovacijah pogosto vidijo priložnost oziroma tržno nišo. Eko inovacije lahko podjetju odprejo možnost vstopa na druge trge, doseganje različnih segmentov kupcev, pridobivanje stroškovnih prihrankov (z manjšo porabo virov, torej energije, materialov in podobno), bodisi si z njimi povečajo ugled med potrošniki, pridobijo zaupanje različnih deležnikov…

Inoviranje, upoštevanje uporabniških želja in trendov, še posebej pa uvajanje EKO inovacij ni lahko in tega se še kako dobro zavedajo podjetniki in podjetja. Da bi dvignili splošno raven znanja, smo na Fakulteti za Management z lanskim letom prvič začeli izvajati magistrski študijski program Inoviranja in Podjetništva, ki je zelo praktično obarvan in posebej osredotočen na navedene tematike, oktobra pa s študijem pričenja že druga generacija študentov.

Bistvo celotne zgodbe je, da se sicer podjetja odločajo uvajati v svoje delovanje eko inovacije zaradi različnih razlogov, kot so pravni, finančni, podoba podjetja, odnosi z javnostmi ter s človeškimi viri poveznimi motivi, a konec dneva odločamo potrošniki, z vsakim kritičnim nakupom (eko izdelkov/storitev) in z dejanjem vplivamo nanje ter postavljamo zgled bodočim generacijam.


Več iz teme:  

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Posel 2030
Prihodnost dela
Prihodnost dela Nove generacije družinskih podjetij podpirajo preobrazbo poslovanja

Večina naslednikov v družinskih podjetjih je prepričana, da so pripravljeni za novo digitalno dobo. Podatki pa kažejo, da je...

Posel 2030
Tehnologija
Tehnologija So podjetja pripravljena na digitalno transformacijo?

Vpliv umetne inteligence in drugih digitalnih tehnologij bo lahko imel večji vpliv na poslovanje podjetij, kot ga je prinesel razvoj...

Posel 2030
Energetika
Energetika Litij-ionske baterije so prihodnost elektromobilnosti in shranjevanja električne energije

Litij-ionske baterije se uporabljajo predvsem v avtomobilih in za velike sisteme. Na uporabo takšnih baterij se pripravljajo v večjih...

Posel 2030
Finance
Finance Facebook z libro vstopa na trg kriptovalut in digitalnih plačil

Facebook cilja tako na uporabnike, ki si želijo dobre plačilne izkušnje, kot na skoraj dve milijardi ljudi, ki sploh nimajo bančnih...

Posel 2030
Prihodnost mobilnosti
Prihodnost mobilnosti Mobilnost 2030: Pametna mesta so pešcem in kolesarjem prijazna mesta 3

S prihodnostjo mobilnosti v mestih se veliko ukvarjajo predvsem ponudniki vozil in informatiki, ni pa nujno, da so njihove rešitve...

Posel 2030
Prihodnost dela
Prihodnost dela Digitalizacija vpliva na prihodnost dela: Podjetja so pred pomembnim izzivom

Prihodnost dela prinaša korenite spremembe pri dojemanju, kaj sploh pomeni delovno mesto, s tem pa se spreminja tudi način dela in odnos...