So podjetja pripravljena na digitalno transformacijo? So podjetja pripravljena na digitalno transformacijo? Vpliv umetne inteligence in drugih digitalnih tehnologij bo lahko imel večji vpliv na poslovanje podjetij, kot ga je prinesel razvoj interneta. So podjetja pripravljena?
Z digitalizacijo banka postane dosegljiva kadarkoli in od kjerkoli Z digitalizacijo banka postane dosegljiva kadarkoli in od kjerkoli S prihodom digitalizacije in fintech podjetij, ki klasičnim bankam na določenih področjih poslovanja pomenijo vse večjo konkurenco, so banke pred izzivom, kako digitalizirati storitve in vpeljati nove ter tako izboljšati celotno uporabniško izkušnjo.
Razvoj fintecha prinaša koristi bančnim strankam Razvoj fintecha prinaša koristi bančnim strankam Banke svojim strankam ponujajo vse boljšo uporabniško izkušnjo pri opravljanju digitalnih storitev tudi zaradi prihoda fintech podjetij.
Nove generacije družinskih podjetij podpirajo preobrazbo poslovanja Nove generacije družinskih podjetij podpirajo preobrazbo poslovanja Večina naslednikov v družinskih podjetjih je prepričana, da so pripravljeni za novo digitalno dobo. Podatki pa kažejo, da je družinskih podjetij, ki preživijo prenos na tretjo generacijo, malo. Nekaterim spodleti že prenos na drugo generacijo.
Litij-ionske baterije so prihodnost elektromobilnosti in shranjevanja električne energije Litij-ionske baterije so prihodnost elektromobilnosti in shranjevanja električne energije Litij-ionske baterije se uporabljajo predvsem v avtomobilih in za velike sisteme. Na uporabo takšnih baterij se pripravljajo v večjih industrijskih obratih, operaterji elektroenergetskih omrežij lahko z baterijo za kratek čas nadomestijo izpad elektrarne, lokalne skupnosti pa jih uporabijo pri izpadih zaradi vremena

Profesor Vahčič bi vsa vaša kolesa rad naredil električna

Čas branja: 4 min
02.09.2015  09:18
»To bo kot iPhone, ki je revolucioniral telefoniranje. Naša rešitev pa bo spremenila filozofijo vožnje s kolesom«
Profesor Vahčič bi vsa vaša kolesa rad naredil električna

Obveščaj me o novih člankih:  

FlyKly? Pozabite nanj, pravi Aleš Vahčič. Upokojeni profesor in podjetnik ima namreč rešitev , ki bo »popolnoma spremenila filozofijo vsakodnevnega kolesarjenja«.

Skupaj z desetčlansko ekipo je Vahčič dve leti razvijal izvenkrmni motor za kolesa, »prvi tovrstni na svetu«. Gre za sistem električnega motorja in baterij (litij ionskih ali svinčenih), zapakiranega v kovinsko ogrodje, ki se ga pritrdi na vilice zadnjega kolesa. »Za montažo nastavka potrebujemo nekaj minut, ogrodje z motorjem gre nato gor ali dol s kolesa v desetih sekundah,« razlaga Vahčič.

Motor je potrebno za zdaj še fizično, torej s kablom, povezati z ročico za pogon, ki se jo skupaj s ključavnico za vžig namesti na ročko balance. »V bližnji prihodnosti bo ročka z motorjem povezana brezžično, razmišljamo tudi o tem, da se bo motor aktiviral ob potisku pedal,« dodaja Vahčič.

vahcic-ales-010-jm.1441177616.jpg.n.960px.jpg
Foto: Jure Makovec

Eno polnjenje za 15 kilometrov vožnje

Sistem je sicer težak dobrih deset kilogramov, v prvi, prototipni različici pa lahko kolo z 250-vatnim motorjem doseže do 30 kilometrov na uro. »To zadostuje za okoli 15 kilometrov elektrificirane vožnje,« pojasnjuje profesor. Naprava bo stala 350 evrov, a brez baterij. Te stanejo, odvisno od kapacitete, od 150 do 300 evrov.

"Do take ideje lahko pride samo ekonomist"

»To je ena izmed tistih idej, do katere lahko pride samo ekonomist,« je prepričan Vahčič. Pravi, da se že celo življenje ukvarja z gospodarskim razvojem in oprezanjem za priložnostmi. »Ko pregledaš stanje v panogi, hitro ugotoviš, da ima v razvitem svetu kolo vsak. Vse več je tudi takih ljudi, ki se ne želijo voziti samo za zabavo ali rekreacijo, ampak bi kolo radi uporabljali kot eno izmed resnih prevoznih sredstev. Vprašanje je torej, kako nadomestiti avtomobile s kolesi«.

Toda, kaj je tisto, kar ljudi odvrača od nakupa električnih koles in na ta način njihove pogostejše uporabe? Vahčič odgovarja, da je to v prvi vrsti cena. »Če že imaš kolo, boš res dal za novo, električno 2000 evrov? To je nateg. Sicer ga lahko predelaš, a to stane 800 evrov. Poleg tega to ni več isto kolo,« razlaga. Potem so tu še stranke nevšečnosti, kot so »potenje, pa napori, klanci, dež in veter«.

"FlyKly je druga zgodba"

Ob tem spomnimo, da so se tudi drugi Slovenci že ukvarjali z elektrifikacijo koles, najbolj odmeven je projekt FlyKly Nika Klanška, ki je na Kickstarterju zbral za 700 tisoč dolarjev prednaročil. Na spletni strani Klanšek trdi, da kolo z njihovim motorjem doseže do 50 kilometrov z enim polnjenjem. Upravljate ga lahko s pametnim telefonom ob pomoči mobilne aplikacije FlyKly. Na aplikaciji izberete hitrost, in ko začnete vrteti pedale, se elektromotor vklopi in drži želeno hitrost, dokler ne nehate vrteti pedalov in s tem izklopite elektromotorja.

»To je povsem druga zgodba,« pa medtem pravi Vahčič. »Pri flyklyju morate zamenjati zadnje kolo. Če imate drago kolo s prestavami tega verjetno ne boste naredili, ker morate prestave potemtakem odstraniti. Ko želite baterijo napolniti, morate do vtičnice peljati celo kolo, tudi v peto nadstropje, če je treba. Pri naši rešitvi pa zgolj baterije,« pojasnjuje.

Ne tisoči, milijoni uporabnikov

Vahčič meni, da so flyKly in podobni izdelki nišne rešitve, namenjene nekaj tisoč uporabnikom. »Mi pa govorimo o milijonih. To je povsem druga logika. Ciljamo na široko publiko, praktično vsak si lahko kolo priredi za svoje potrebe - od prevoza v službo, vleke otroških prikolic do dostave hrane in paketov, pa za rekreacijo, družinske izlete in kampiranje. Ker je motor prenosen in snemljiv, ga lahko uporabljamo na več kolesih. Če pa se ga naveličamo, pa ga lahko prodamo ali podarimo.«

Kaj pa zaščita pred tatovi? »Ogrodje motorja ima pričvrsteno luknjo za verigo, ki jo povežemo z zadnjim kolesom in tako zavarujemo tako kolo kot motor,« pojasnjuje Vahčič. Kaj pa vožnja na pločnik? »Ni težava, a ne z veliko hitrostjo. Pri stopnicah pa je bolj pametno stopiti s kolesa,« svetuje.

vahcic-ales-009-jm.1441177606.jpg.c.960px.jpg

Kdo kolesa "ne bo smel kupiti"

Na naš pomislek, da bo celotni izgled kolesa in dodatka v obliki »prikolice«, odvrnil od nakupa katerega izmed mlajših potencialnih uporabnikov, Vahčič odgovarja: »Naredil bom črno listo vseh tistih, ki bodo na to gledali vizualno. Ti ga ne bodo nikoli smeli kupiti od mene. Rešitev nima veze z vizualnostjo. Poleg tega je dizajnersko zadeva odlično narejena.«

Proizvodnja v Sloveniji

Ekipa ima trenutno v rokah zadnji prototip, po besedah sogovornika pa so pripravljeni na maloserijsko proizvodnjo prvih 20 sistemov. »Prototipov smo imeli veliko, hitro jih lahko razviješ, a ni nujno, da so tudi industrijsko izvedljivi. To sedaj imamo, lahko jih naročim tudi tisoč, pa jih imam hitro narejenih«. Proizvodnja bo po zagotovilih Vahčiča, ki je po lastnih besedah v razvoj vložil 50 tisoč evrov, v Sloveniji. »Ugotovili smo, da imamo pri nas boljšo tehnologijo kot na Kitajskem in to za enak denar,« dodaja.

Prednaročil še ni, »a so v pripravi«

Kako hitro bo rešitev na trgu, pa je odvisno od denarja. Na vprašanje, koliko bi ga potrebovali, Vahčič ne razkrije. »Za prodor na tuje trge, veliko,« pravi. Začeli bi sicer z nekaj tisoč kosi, najprej pa želijo prodreti na trge Evropske unije, Turčije, Rusije in Bližnjega vzhoda, torej tam, kjer imajo po besedah sogovornika že pridobljene prve ponudbe distributerjev. Prednaročil še nimajo, so pa »v pripravi« . V Evropi je sicer 250 milijonov koles, ekipa cilja na en odstotek.

Zgledi v Sandiju Češku

Prodajali bi prek distributerjev. To so v prvi vrsti športne trgovine, tudi turistične organizacije. »Gre za večkanalno prodaja, podobno kot dela Sandi Češko (lastnik Studia Moderne, op.a.). Posluževali se bomo akcijskih ponudb, letakov, prodaj od vrat do vrat.« Predvsem pa računajo na to, da bodo potencialni kupci pravo vrednost izdelka prepoznali po tem, ko se bodo s kolesom z njihovim električnim motorjem tudi zapeljali. »Preden to naredijo, slišim številne pripombe: zakaj ni motor na kolesu, zakaj je take oblike, barve. Ko pa se zapelješ, ugotoviš, da to ni nekaj kar vlečeš za sabo, ampak nekaj kar tebe poriva,« razlaga profesor.

"Ko pride do težav, ne rabite cmer in samovšečnežev"

Prenosni električni motor ni prvi Vahčičev podjetniški projekt. Sodeloval je tudi pri razvoju kioskov za tiskanje Printbox, 300 tisoč evrov pa je vložil v Seaway bratov Jakopin. In kaj se je naučil iz preteklih, tudi bridkih izkušenj? »Bodite previdni, s kom delate. Ko pridejo prave preizkušnje, se ljudje pogostokrat ustrašijo in ne priznajo napak. Slovenija je namreč še vedno en velik otroški vrtec. Če razvijaš izdelek za svetovni trg, pa potrebuješ ljudi, ki so se sposobni spopasti s pritiskom. Ne pa cmer in samovšečnežev,« odgovarja. Sedaj pravi, da ima »pravo ekipo« različnih profilov.

vahcic-ales-001-jm.1441177581.jpg.s.960px.jpg

"Starost s start-up nima veze"

Start-upe se običajno (in povsem neupravičeno) povezuje z mlajšo generacijo. »Ekipe v start-upih, ki tudi uspejo, so z izjemo internetnih projektov, običajno starejše ali pa v njih sodelujejo vsi letniki. Ljudje se s start-upi ukvarjajo tudi pri 70 letih. Starost nima veze. Je Steve Jobs iPhone razvil kot najstnik? Seveda ne,« je jasen sogovornik.

In ko smo že pri iPhonu. Vahčič svoji prenosni električni rešitvi za kolesa napoveduje podobno prihodnost. »To bo tako kot iPhone. Sam telefon ni nič posebnega, je pa spremenil način, kako ljudje gledajo na telefonijo. Tako kot bo tudi naš izdelek spremenil filozofijo vožnje s kolesom«.



Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Posel 2030
Prihodnost dela
Prihodnost dela Nove generacije družinskih podjetij podpirajo preobrazbo poslovanja

Večina naslednikov v družinskih podjetjih je prepričana, da so pripravljeni za novo digitalno dobo. Podatki pa kažejo, da je...

Posel 2030
Tehnologija
Tehnologija So podjetja pripravljena na digitalno transformacijo?

Vpliv umetne inteligence in drugih digitalnih tehnologij bo lahko imel večji vpliv na poslovanje podjetij, kot ga je prinesel razvoj...

Posel 2030
Energetika
Energetika Litij-ionske baterije so prihodnost elektromobilnosti in shranjevanja električne energije

Litij-ionske baterije se uporabljajo predvsem v avtomobilih in za velike sisteme. Na uporabo takšnih baterij se pripravljajo v večjih...

Posel 2030
Finance
Finance Facebook z libro vstopa na trg kriptovalut in digitalnih plačil

Facebook cilja tako na uporabnike, ki si želijo dobre plačilne izkušnje, kot na skoraj dve milijardi ljudi, ki sploh nimajo bančnih...

Posel 2030
Prihodnost mobilnosti
Prihodnost mobilnosti Mobilnost 2030: Pametna mesta so pešcem in kolesarjem prijazna mesta 3

S prihodnostjo mobilnosti v mestih se veliko ukvarjajo predvsem ponudniki vozil in informatiki, ni pa nujno, da so njihove rešitve...

Posel 2030
Prihodnost dela
Prihodnost dela Digitalizacija vpliva na prihodnost dela: Podjetja so pred pomembnim izzivom

Prihodnost dela prinaša korenite spremembe pri dojemanju, kaj sploh pomeni delovno mesto, s tem pa se spreminja tudi način dela in odnos...