Videoklic postaja zlati standard podpornih storitev Videoklic postaja zlati standard podpornih storitev Podjetja se vse bolj zavedajo, da tehnologija videoklica postaja nuja pri zagotavljanju podpore strankam
Osem najpomembnejših tehnologij za spopad z naslednjo krizo Osem najpomembnejših tehnologij za spopad z naslednjo krizo Hitra prilagoditev poslovnih modelov je ena izmed glavnih prednosti digitalne transformacije. V regiji srednje in vzhodne Evrope je Slovenija po merilu načrtovanih vlaganj v digitalizacijo uvrščena najvišje.
Facebook z libro vstopa na trg kriptovalut in digitalnih plačil Facebook z libro vstopa na trg kriptovalut in digitalnih plačil Facebook cilja tako na uporabnike, ki si želijo dobre plačilne izkušnje, kot na skoraj dve milijardi ljudi, ki sploh nimajo bančnih računov
Mobilnost 2030: Pametna mesta so pešcem in kolesarjem prijazna mesta Mobilnost 2030: Pametna mesta so pešcem in kolesarjem prijazna mesta S prihodnostjo mobilnosti v mestih se veliko ukvarjajo predvsem ponudniki vozil in informatiki, ni pa nujno, da so njihove rešitve najboljše za kakovost življenja v mestih

Ideja, igra, nogomet in veliko milijonov

Čas branja: 7 min
18.12.2014  10:53
Zgodba o tem, kako so trije mladi Beograjčani ustvarili virtualnega nogometnega menedžerja, igrico, ki jo vsak mesec igra 12 milijonov ljudi po svetu, skupno pa imajo kar 100 milijonov uporabnikov

Po končani fakulteti za elektrotehniko v Beogradu so - kot mnogi mladi in pametni v Srbiji - odšli v tujino, nato pa se leta 2009 odločili za vrnitev. Zapustili so Microsoft na Danskem, najeli 16 kvadratnih metrov velik prostor za poldrugo leto in naredili spletno igro. Zdaj je to ena najbolj priljubljenih mobilnih športnih iger na svetu - Top Eleven. Gre za igro, ki jo je bilo sprva mogoče igrati na Facebooku (več v okvirju), kar danes ne zveni tako domiselno, a če vemo, da se je začela pred znamenitim Farmvillom in je bila takrat na tem družabnem omrežju najnaprednejša aplikacija Friends for Sale, je jasno, koliko v prihodnost so avtorji Top Eleven razmišljali. Poslovna filozofija, ki je trojico ustanoviteljev, zdaj pa še okoli 150 inženirjev, programerjev in drugih IT-strokovnjakov, zbrala pod streho družbe Nordeus, je podjetje postavila v svetovni vrh izdelovalcev športnih menedžerskih igric.

nordeus3-xx.1405011003.jpg.o.600px.jpg
V Nordeusu testirajo novo igro, ki jo bodo na trg dali do konca leta.

Na vhodu v podjetje je slišati smeh dvajsetih mladih, ki v skupinah zajtrkujejo v restavraciji. Tako je kot v kavarni. Za točilnim pultom stoji precej opazen mladenič, star nekaj več kot 20 let, širokega nasmeha ter dolgih kodrastih las in brade, ki bi ga večina delodajalcev najbrž odpravila s pogovora za službo, naj se ostriže in obrije. V Nordeusu je drugače: ni pravil oblačenja niti delovnega časa, vse pa je urejeno tako, da so zaposleni čim bolj zadovoljni. V preostalih dveh prostorih, v katere sem lahko vstopila, je vrsta možnosti za prostočasne dejavnosti: v enem biljard, fliper in namizni nogomet, v drugem digitalna zabava. Pred pogovorom z Milanom Đukićem, Nordeusovim predstavnikom za odnose z javnostmi, se je samo postavilo vprašanje: zakaj ne smem v preostale prostore?

»Ker, kot lahko vidite, se na stene piše. Čeprav verjetno ne bi razumeli napisanega, zunanjim obiskovalcem dostop ni dovoljen. Gre preprosto za naše ideje, ki še niso ugledale luči sveta. Seveda pa imajo dostop vsi zaposleni, ki so podpisali pogodbo o nerazkritju informacij,« pravi sogovornik. Ne nazadnje gre za veliko denarja. Na trgu mobilnih iger se je leta 2013 zavrtelo 16 milijard dolarjev (okoli 11,5 milijarde evrov).

Časovni boj s konkurenčnim velikanom

Najeli smo majhen prostor v velikosti 16 kvadratnih metrov, vključno s straniščem, in brez oken. V kotu je sedel Ivan, ki se je do svoje mize moral preriniti mimo stranišča in Branka. Delali smo od 14 do 16 ur na dan, praznikov za nas ni bilo. Morda je slišati kot pretiravanje, vendar smo kot prvi praznik praznovali božič leta 2010, pa še takrat smo takoj po kosilu sedli za računalnike in delali naprej.

Kdo so ustanovitelji in lastniki? Gre za Branka Milutinovića, Milana Jovovića in Ivana Stojisavljevića. Ko so še govorili z mediji, kar že tri leta ne več zaradi prepričanja, da niso trženjsko, temveč tehnološko podjetje, ki mu mora priljubljenost prinesti izključno izdelek, so o začetkih povedali: »Najeli smo majhen prostor na Konjarniku, lokal v velikosti 16 kvadratnih metrov, vključno s straniščem, in brez oken. V kotu je sedel Ivan, ki se je do svoje mize moral preriniti mimo stranišča in Branka. Tam smo bili pol leta. Začeli smo spomladi 2009, delali pa smo od 14 do 16 ur na dan, praznikov za nas ni bilo. Morda je slišati kot pretiravanje, vendar smo kot prvi praznik praznovali božič leta 2010, pa še takrat smo takoj po kosilu sedli za računalnike in delali naprej. Nismo hoteli izgubljati časa, saj je to zelo priljubljen žanr iger, mi pa smo imeli občutek, da imajo drugi enako idejo, zato smo hiteli, da bi izdelek čim prej poslali na trg. Takrat na Facebooku ni bilo še ničesar podobnega.«

Občutek jih, kot se je izkazalo, ni varal. Le deset dni pred izdajo Top Eleven, pri katerem so tako predano delali, je ameriški velikan v industriji iger Electronic Arts izdal igro zelo podobne vsebine - FIFA Superstars.

»Ni bilo mogoče, da bi vedeli, kaj počnemo, saj za nas nihče ni niti vedel. Kot vedno so začeli agresivno kampanjo, imeli so neprimerno večji proračun. Ko smo mi po nekaj dneh izdali Top Eleven, so oni imeli že blagovno znamko, mi pa smo bili nihče. A Top Eleven se je obdržal zaradi prepričanja, da je naš izdelek boljši, njihova igra pa je bila le dokaz, da smo zadeli žanr,« pojasnjuje sogovornik.

nordeus4-xx.1405011005.jpg.o.600px.jpg
V podjetju je vse urejeno tako, da so zaposleni čim bolj zadovoljni. Med drugim imajo veliko možnosti za prostočasne dejavnosti: biljard, fliper, namizni nogomet ...

V dveh letih do 12 milijonov igralcev

»Že ob koncu leta 2010 smo imeli več igralcev kot oni in to je bil neverjeten uspeh. V kar smo verjeli, se je zgodilo,« ponosno in tudi s kančkom arogance pripoveduje Đukić. Nordeus je že sredi leta 2011 postalo dobičkonosno podjetje s 25 zaposlenimi, kar je prav tako velik uspeh, saj gre za brezplačno igro, ki služi samo prek oglaševanja v okviru igre in plačil dodatkov, ki igralcem olajšajo oziroma pospešijo igro. Vlagateljev, ki bi vložili v podjetje, ni bilo, posebej ne tujih, ampak o tem nekoliko pozneje.

Za ustvarjanje videoiger ne potrebujete velikih naložb. Najpomembnejši je človek. Lahko imate le prenosni računalnik za 300 evrov in dobro idejo - in to je vse.

Leta 2012 je Appstats, podjetje, ki spremlja priljubljenost iger in aplikacij na Facebooku, Top Eleven uvrstil med deset najboljših in najbolj priljubljenih iger na tem družabnem omrežju, vsak dan je bilo namreč odigranih 2,5 milijona iger. Z današnjimi petimi milijoni odigranih iger na dan in 12 milijoni igralcev na mesec je igra ena najbolj priljubljenih mobilnih športnih iger na svetu, ki je lani izločila, če se izrazimo v nogometnem žargonu, vsakršno konkurenco. Se spomnite Electronic Arts z začetka zgodbe, ki je za deset dni prehitel Nordeus in na trg poslal igro FIFA Superstars? No, od marca lani ta igra ne obstaja več.

Zaposleni naj razmišlja le o delu

Nordeus ima skupaj 150 zaposlenih. Okoli 90 jih je v Beogradu, pisarne pa imajo tudi v Dublinu, San Franciscu in Skopju. »Pisarne v Evropi in ZDA so središča za razvoj trženja, ker smo tako v stalnem stiku z našimi najbližjimi partnerji Googlom, Applom in Facebookom. V Skopju razvijajo nove projekte in niso naša podpora, ampak povsem neodvisno središče za razvoj,« pojasni sogovornik.

Število igralcev tudi po štirih letih raste. »Skrivnost je v ljudeh. Pri nas je vse podrejeno zadovoljstvu zaposlenih. Ustvarjanje iger je kreativno delo in dobrih rezultatov ni mogoče doseči, če imate določen delovni čas in nekoga priganjate, naj dela od devetih do petih. Nekdo bolje deluje zjutraj, drugi popoldne in iz zaposlenih želimo izvleči tisto najbolj ustvarjalno. Zato lahko pridejo v službo, ko želijo, in delajo, ko se jim zahoče. Seveda imajo postavljene naloge, ki jih morajo končati do določenega roka, kako, pa je odvisno od njih. Pri tem človek ne more nenehno zreti v računalnik, zato imamo igralnice, kjer si lahko vzamejo odmor, ali gredo na sprehod, kadarkoli jih je volja,« delovne razmere opisuje Đukić. Te so podobne kot v nekaterih velikih tehnoloških podjetjih, denimo v Googlu ali Facebooku. Omenjena restavracija v osrednjem prostoru jim je na voljo vsak dan. Zajtrk in kosilo lahko pri kuharju naročijo po želji, opremo za pisarno vsak zaposleni izbere sam in vsaka dva tedna jim je zagotovljeno pranje avtomobilov.

»Zakaj bi razmišljali, kje naj si pogrejejo kosilo ali da bi se prehranjevali v pekarni. Tukaj imajo deset jedi na izbiro tako za zajtrk kot kosilo, ob četrtkih pa je tematska kuhinja - indijska, mehiška in druge. Če ima kdo družinske obveznosti - zakaj bi se obremenjeval, kako bi šel čim prej domov. Pride naj, ko opravi družinske obveznosti, nato pa bo dal vse od sebe. Če se bo v službi dobro počutil, bo motiviran, delal bolje,« pojasnjuje Đukić.

milutinovic-branko1-xx.1405011008.jpg.o.600px.jpg
Eden od soustanoviteljev Branko Milutinović je leta 2009 zapustil Microsoft na Danskem in v Beogradu naredil dober posel.

Evropske plače in dostop do najnovejših tehnologij

Pa vendar, v podjetju se še kako dela, zato vprašanje: kaj pa plačilo?

»Plače so na ravni evropskih v podjetjih v tej panogi,« pove Đukić, ki pa ne razkriva številk. Od približno 90 zaposlenih je v podjetju v Beogradu 20 tujcev. Eden od glavnih oblikovalcev je Američan, ki je več let delal v enem največjih podjetij za razvoj iger na svetu, v Ubisoftu, dva sta denimo iz Indonezije.

Vsem 150 zaposlenim je zagotovljeno strokovno izobraževanje. Prek največjih partnerjev, omenjenih tehnoloških velikanov, imajo dostop do najnovejše tehnologije. »Vse, kar na primer Google ali Facebook objavita kot novost, več let testirajo in pripravljajo v sodelovanju s svojimi največjimi partnerji, med katerimi je tudi Nordeus,« pravi Milan Đukić. Vsak pomembnejši seminar, konferenca ali katero drugo izobraževanje so plačani, poleg tega podjetje zaposlene vsako leto pelje na dve potovanji, kar ni všteto v dopust.

nordeus2-xx.1405011002.jpg.o.600px.jpg
Povprečna starost zaposlenih v podjetju je 28 let.

Pomembna je dobra ideja, ne veliko denarja

Vendar vse to stane, a v Nordeusu, kot že omenjeno, finančnih podatkov ne razkrivajo. Kot odgovor na vprašanje, koliko je bilo doslej vloženega v družbo, ki se, po govoricah sodeč, otepa vlagateljev, dobimo nasvet: »Za ustvarjanje videoiger ne potrebujete velikih naložb. Najpomembnejši je človek. Lahko imate le prenosni računalnik za 300 evrov in dobro idejo - in to je vse. Najnovejše smernice v industriji so takšne, da so najbolj cenjene izvirne ideje in vse manj grafična izdelava, ki je stvar tehnologije. Res je, obstajajo hollywoodske igre, ki jih razvijajo v velikanskih studiih, z velikim številom ljudi in videoprodukcijo. A če imate dobro idejo, je igro mogoče narediti tudi na podstrešju. Moj nasvet vsem, ki se želijo ukvarjati s tem poslom, je, naj ne posnemajo drugih, saj takšni izdelki zelo hitro izginejo s trga,« je prepričan sogovornik.

Tudi kdo konkretno se zanima za nakup Nordeusa, nismo izvedeli. Đurić le potrjuje, da je vlagateljev kot muh, vendar o prodaji dela ali celotne družbe ne razmišljajo. Bilanca podjetja za lani kaže 63 milijonov evrov prihodkov, čisti dobiček pa je znašal okoli 480 tisoč evrov. Gre za največji prihodek od ustanovitve podjetja, medtem ko je bil dobiček leta 2011 petkrat večji kot lanski. Sogovornik številk ni želel komentirati, a je deloval zelo zadovoljno glede poslovanja podjetja, ki v Srbiji sodeluje v humanitarnih akcijah in vsako leto štipendira najboljše študente fakultete za elektrotehniko.

nordeus1-xx.1405011006.jpg.o.600px.jpg

Do konca leta nova igra

Nordeus je prejel več pomembnih nagrad, kot je tista po izbiri uporabnikov na London Web Summit, ki je eden največjih dogodkov za spletna podjetja na svetu. Leta 2012 so na tem dogodku Nordes razglasili za enega izmed 25 najobetavnejših visokotehnoloških podjetij in mu podelili priznanje European Tech Tour Association (ETT). Istega leta je bil edino podjetje z Balkana na seznamu TOP 100 Red Herring Europe, od takrat do letos pa so ga trikrat zapored razglasili za najboljšega delodajalca v Srbiji in regiji - priznanje podelijo na podlagi ankete med zaposlenimi. Nordeus je tudi prejemnik europas awards za najboljšega mladega razvijalca igric.

Pogovor s predstavnikom podjetja, v katerem je povprečna starost zaposlenih 28 let, končamo z vprašanjem o prihodnosti. »Imamo končan izdelek, ki je v poskusni fazi in dostopen samo določenim uporabnikom, ki testirajo igro, do konca leta pa lahko našo novo igro pričakujete na trgu. Vzporedno bomo delali pri izpopolnjevanju Top Eleven, ki bi ga po vseh statistikah že morale preseči druge igre, vendar smo ga izboljševali, tako da se število igralcev nenehno povečuje. Gotovo ne delamo in ne bomo delali iger, ki v nekaj mesecih izginejo s trga,« pravi sogovornik.

Vendar pa, kot ugotavljajo analitiki, redkim uspe narediti več kot eno igro, ki se na trgu zares dobro prime, in navajajo enkratne uspešnice od »angry birds« do »farmville«. Mnogim tovrstnim podjetjem, ki se uvrstijo na borzo, vrednost delnic v nekaj letih močno upade, družbi Zynga, ki je ustvarila nekoč priljubljeni »farmville«, denimo kar 80 odstotkov dve leti po uvrstitvi na borzo decembra 2011.

Kaj je top eleven

V igri Top Eleven postanete menedžer nogometne ekipe: vodite moštvo na tekmi, nakupujete igralce, določate strategije, pa tudi gradite stadione, upravljate finance, podpisujete sponzorske pogodbe. Določate taktiko svoje ekipe na tekmi, med igro menjate igralce, dajete prvo pomoč, če se kateri poškoduje, se dogovarjate za tekme z drugimi ekipami in podobno.

Top Eleven se igra prek Facebooka, pa tudi na IOS in Androidu, Applovi oziroma Googlovi platformi za mobilnike. Igro je trenutno mogoče igrati v 34 jezikih.

top-eleven-nordeus.1405011009.jpg.o.600px.jpg

Jelena Aleksić je novinarka srbskega tednika Novi magazin.

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Posel 2030
Finance
Finance Facebook z libro vstopa na trg kriptovalut in digitalnih plačil

Facebook cilja tako na uporabnike, ki si želijo dobre plačilne izkušnje, kot na skoraj dve milijardi ljudi, ki sploh nimajo bančnih...

Posel 2030
Prihodnost mobilnosti
Prihodnost mobilnosti Mobilnost 2030: Pametna mesta so pešcem in kolesarjem prijazna mesta 2

S prihodnostjo mobilnosti v mestih se veliko ukvarjajo predvsem ponudniki vozil in informatiki, ni pa nujno, da so njihove rešitve...

Posel 2030
Prihodnost dela
Prihodnost dela Digitalizacija vpliva na prihodnost dela: Podjetja so pred pomembnim izzivom

Prihodnost dela prinaša korenite spremembe pri dojemanju, kaj sploh pomeni delovno mesto, s tem pa se spreminja tudi način dela in odnos...

Posel 2030
Tehnologija
Tehnologija Kako daleč so omrežja z intuicijo in internet stvari?

Jutrišnja omrežja z intuicijo bodo krasile vgrajena analitika, prepoznava obnašanja in popolna avtomatizacija.

Posel 2030
Članki
Članki Jeremy Rifkin:Tretja industrijska revolucija prinaša internet stvari

Avtomatizacija, umetna inteligenca in nove tehnološke disrupcije skupaj z obnovljivo energijo in samovozečim logističnim transportom...

Posel 2030
Tehnologija
Tehnologija Kako daleč so podjetja pri razvoju in uporabi tehnologije blockchain?

Leta 2030 naj bi na novi tehnologiji veriženja blokov temeljilo od 10 do 20 odstotkov svetovnega gospodarstva. Kakšna pa je trenutna...