So podjetja pripravljena na digitalno transformacijo? So podjetja pripravljena na digitalno transformacijo? Vpliv umetne inteligence in drugih digitalnih tehnologij bo lahko imel večji vpliv na poslovanje podjetij, kot ga je prinesel razvoj interneta. So podjetja pripravljena?
Z digitalizacijo banka postane dosegljiva kadarkoli in od kjerkoli Z digitalizacijo banka postane dosegljiva kadarkoli in od kjerkoli S prihodom digitalizacije in fintech podjetij, ki klasičnim bankam na določenih področjih poslovanja pomenijo vse večjo konkurenco, so banke pred izzivom, kako digitalizirati storitve in vpeljati nove ter tako izboljšati celotno uporabniško izkušnjo.
Razvoj fintecha prinaša koristi bančnim strankam Razvoj fintecha prinaša koristi bančnim strankam Banke svojim strankam ponujajo vse boljšo uporabniško izkušnjo pri opravljanju digitalnih storitev tudi zaradi prihoda fintech podjetij.
Nove generacije družinskih podjetij podpirajo preobrazbo poslovanja Nove generacije družinskih podjetij podpirajo preobrazbo poslovanja Večina naslednikov v družinskih podjetjih je prepričana, da so pripravljeni za novo digitalno dobo. Podatki pa kažejo, da je družinskih podjetij, ki preživijo prenos na tretjo generacijo, malo. Nekaterim spodleti že prenos na drugo generacijo.
Litij-ionske baterije so prihodnost elektromobilnosti in shranjevanja električne energije Litij-ionske baterije so prihodnost elektromobilnosti in shranjevanja električne energije Litij-ionske baterije se uporabljajo predvsem v avtomobilih in za velike sisteme. Na uporabo takšnih baterij se pripravljajo v večjih industrijskih obratih, operaterji elektroenergetskih omrežij lahko z baterijo za kratek čas nadomestijo izpad elektrarne, lokalne skupnosti pa jih uporabijo pri izpadih zaradi vremena

Bratje, ki so obogateli s tovarno klonov

Čas branja: 5 min
12.09.2014  12:46
Ni treba v Silicijevo dolino, da postaneš tehnološki milijarder, dokazujejo bratje Samwer, ustanovitelji nemškega Rocket Interneta, valilnice start-upov, ki gre jeseni na borzo in ga cenijo že na tri do pet milijard evrov
Bratje, ki so obogateli s tovarno klonov

Poslovni model Oliverja, Marca in Alexandra Samwerja je preprost: uspešno idejo internetnega podjetja, običajno iz ZDA, predelajo in jo vpeljejo na novih trgih. S svojo valilnico start-upov Rocket Internet so poleteli v višave z v Evropi redko videno ameriško metodo.

Bratje Samwer - Marc, Oliver in Alexander - so se rodili v razmiku štirih let. Ne zgolj kot najožji sorodniki, v nemškem Kölnu so skupaj odraščali tudi kot najboljši prijatelji. Radi so igrali hokej, hodili na družinske izlete in že zelo zgodaj iskali priložnosti, kako skupaj uspeti v poslu. »Stari smo bili 12, 14 in 16, pa smo že sanjali o podjetju,« je pred leti na Googlovi konferenci Zeitgeist povedal najstarejši Marc. »A naša težava je bila v tem, da smo najprej hoteli postati podjetniki in šele nato razviti storitev.«

samwer-bratje-xx.1410281038.jpg.o.600px.jpg
Foto: Nick Wilson

Učit so se šli v Silicijevo dolino

Sredi devetdesetih let so se skupaj odpravili v Silicijevo dolino. Pred odhodom v ZDA so se navduševali nad konceptom nizkocenovnih letalskih prevoznikov in si za zgled postavljali Richarda Bransona in njegov Virgin Airlines. Kalifornija pa jim je odprla oči za priložnosti, ki jih ponujata napredna tehnologija in internet. Tam so se učili, kako izluščiti dobre ideje, zbrati denar in širiti poslovanje, ter hkrati podrobno spremljali nastanek in razvoj nekaterih uspešnih start-upov, med drugim spletne trgovine eBay, in tako dobili idejo za svoje prvo podjetje.

Prvi klon jim je prinesel milijone

Leta 1999 so se vrnili v Berlin in ustanovili Alando, portal za spletne dražbe. Nemčija je takrat imela zgolj peščico internetnih podjetij in malo tveganega kapitala, a kar nekaj uporabnikov interneta z razpoložljivimi prihranki. Med prvimi predmeti, ki so se pojavili na seznamih za prodajo prek spletne strani, so bile tudi otroške igrače vseh treh bratov - Alexander je prodal leseno vlakovno kompozicijo, Marc stare kotalke, Oliver pa nekaj kovancev. »Mama s tem ni bila najbolj zadovoljna, a potrebovali smo vse, da smo zadevo spravili v pogon,« je začetke opisal Oliver. Alando je nastal 1. marca, v manj kot treh mesecih pa so zanj že našli kupca. Soustanovitelju eBaya Pierru Omidyaru so podjetje prodali za 43 milijonov dolarjev. Bratje Samwer so tako postali prvi internetni milijonarji v Nemčiji.

A časa za proslavljanje uspeha ni bilo. Avgusta 2000 so že ustanovili Jambo. Podjetje je ponujalo storitev za plačljiv prenos slik, iger in glasbe na mobilne telefone. Bratom nihče ni pripisoval inovativnosti, a jim tudi nihče ni mogel očitati brezkompromisnega ponavljanja in nesposobnosti prilagajanja. Ko prihodki Jambe niso dosegli pričakovanj, se je Oliver odločil za uvedbo naročnin. Odločitev se je izkazala za pravilno, leta 2004 so podjetje prodali nosilcu telekomunikacijskih omrežij Verisignu za 273 milijonov dolarjev.

In potem so naredili tovarno klonov

Zaslužene milijone so bratje nato začeli vlagati tudi v druga podjetja. Istega leta so podprli StudiVZ, nemško različico Face­booka, MyVideo, klon YouTuba, in Frazr, ki je spominjal na Twitter. Niso se vse naložbe izkazale za uspešne, a so bile dovolj dobre, da so Samwerjevi poslovni model, ki je temeljil na inovativnosti in navdihu tretjih oseb, še razširili in nagradili. Leta 2007 so tako v Berlinu ustanovili Rocket Internet, inkubator start-up podjetij, ki ga številni kritiki označujejo kar tovarna klonov.

Leta 2006 so ustanovili tudi sklad tveganega kapitala European Founders Fund, da bi lahko vlagali v druga evropska podjetja. Doslej so vložili v 26 podjetij, devet so jih že prodali. Cilji so vmes postali globalni, zato so leta 2013 skupaj z investitorjem Fabianom Sieglom ustanovili nov, skoraj 200 milijonov dolarjev vreden Global ­Founders Fund, ki pri vlaganjih v podjetja »geografsko ni omejen«, kot je zapisano na spletni strani sklada.

Rocket Internet gradi start-upe z neverjetno hitrostjo. Do danes so ustanovili okoli 70 podjetij, ki delujejo v več kot stotih državah. Ponujajo vse od plačilnih storitev na Poljskem do spletnih tržnic za hitro prehrano na Filipinih. »Želimo, da Rocket postane največja skupina internetnih podjetij za uporabnike zunaj Kitajske in ZDA,« je za britanski poslovni časnik Financial Times (FT) pred meseci povedal Oliver, izvrš­ni direktor podjetja.

V sedmih letih do 15 tisoč zaposlenih

Dve od desetih naložb skladov tveganega kapitala običajno propadeta, Oliver Samwer pa trdi, da Rocket Internet poveča možnost uspeha na 80 odstotkov. Sicer je še prezgodaj govoriti, ali je inkubator res tako dober pri prepoznavanju potenciala, a njegova rast je za zdaj osupljiva. Po sedmih letih obstoja ima podjetje 15 tisoč zaposlenih in skupne prihodke 700 milijonov evrov.

Poslovni model podjetja temelji na standardiziranem procesu, ki vključuje najemanje lokalnih podjetniških talentov in sodelovanje z menedžerji raznih velikih investicijskih bank in svetovalnih podjetij. Kot je Oliver Samwer povedal za FT, lahko Rocket gradi po pet start-upov naenkrat, od ideje do uresničitve pa potrebuje največ sto dni. Med uspešnejše projekte se uvrščajo Lamoda, največja modna trgovina na ruskem spletu, njena indijska različica Jabong in CityDeal, klon ameriškega ponudnika popustov Groupon. CityDeal je v manj kot pol leta postal glavni na evropskem trgu, Groupon pa ga je leta 2010 kupil za 170 milijonov dolarjev.

Z nastopom na borzi bodo milijarderji

Naslednja prelomnica v življenju bratov Samwer bo prva javna ponudba delnic (IPO) Rocket Interneta. Pričakovati je, da se bo zgodila jeseni na borzi v Frankfurtu. Uradna vrednost podjetja še ni znana, a ocene se gibljejo med tremi in petimi milijardami evrov. Bratje imajo v lasti 53 odstotkov podjetja in bodo ob uvrstitvi na borzo pristali v krogu najbogatejših Nemcev.

Kljub omenjenim načrtom za IPO je Rocket avgusta presenetil vse, ko je objavil vstop še dveh novih vlagateljev. V nemški inkubator sta v zameno za 10- oziroma 10,7- odstotni delež vložila filipinska družba Long Distance Telephone Company (s 445 milijoni dolarjev) in največji evropski ponudnik internetnih storitev United Internet (s 582 milijoni dolarjev). Naložbi sta si sledili v razmiku tedna dni, vrednost podjetja pa se je vmes zvišala kar za milijardo dolarjev.

Niso vlagatelji, ampak graditelji

V industriji, ki slavi inovacije, so Samwerjevi črne ovce, a so izjemno učinkoviti: koncept, ki deluje v ZDA, predelajo in ga prek lastnih podjetij poskušajo vpeljati na trge, ki imajo višje vstopne omejitve. Zato niti ni čudno, da njihova podjetja marsikdaj kupijo kar ustanovitelji »originalov«, ki s tem pridobijo nove trge in se hkrati znebijo konkurence.

Prav zaradi posnemanja in agresivnih nastopov na novih trgih, dokler originalnega podjetja ne prisilijo, da kupi svojo lastno rešitev, Rocketa zlasti v ZDA številni ne prenesejo. Pri nekaterih Ro­cketovih start-upih o neizvirnosti pričajo celo imena - SpaceWays, ki ponuja fizični prostor za shranjevanje predmetov, se sliši podobno kot MakeSpace in platforma za zmenkarije eDarling ni daleč od eHarmony.

Oliver Samwer se brani, da zgolj izkorišča napake ameriških internetnih podjetij, ki zanemarjajo zahtevnejše trge. »Obstaja preprosto pravilo: bolj ko je trg kompleksen, manj je konkurence in višja je marža,« je pojasnil svojo logiko. Sam tudi večkrat prizna, da se nimajo za inovatorje, ampak za graditelje. S tem pa po njegovem mnenju ni nič narobe. »Samo poglejte prvi avtomobil. Videti je bil grozno, nikoli ga ne bi kupil. Nekdo, kot je Toyota, je moral trdo delati, da ga je izboljšal in pocenil proizvodnjo.«

Oliver, najbolj agresiven človek na internetu

samwer-oliver-xx.1410281039.jpg.o.600px.jpg

Foto: Rocket Internet

Oliver Samwer je izvršni direktor Rocket Interneta in njegov prvi obraz. Bratje se medijsko sicer zelo neradi izpostavljajo, v redkih intervjujih pa je v vlogi govorca vedno Oliver. Tudi zaradi tega ga marsikdo označuje za gonilno silo bratskih podvigov. A sam pravi, da je zgolj »povprečno talentiran« v primerjavi z Marcom in Alexandrom. »Najmlajši brat je verjetno najbolj inteligenten, starejši pa je odličen pri izvrševanju nalog. Sam sem nekje v sredini, skupaj pa smo popolna ekipa,« je Oliver pred dvema letoma povedal za revijo The Wired.

Njegovi najožji sodelavci o njem pravijo, da ne ovinkari, pri svojem delu pa se zanaša na logiko in razum. A ga včasih v navalu »strasti do svojega dela«, kot sam pogosto poudari, tudi zanese. Decembra 2011 je TechCrunch objavil interna elektronska sporočila, ki jih je Oliver pošiljal svojim zaposlenim. Pozival jih je k agresivnim poslovnim prijemom, ki bi jih lahko primerjali z »napadom blitzkrieg«. Med drugim je zapisal, da »ne sprejema presenečenj«, da morajo podrejeni »načrt podpisati s krvjo« in »sem najbolj agresiven človek na internetu, umrl bi za zmago in enako zahtevam od vas«. Elektronsko sporočilo je v Nemčiji postalo viralno, Samwer pa se je za svoje besede opravičil, češ da dnevno pošlje na tisoče sporočil, veliko pa jih napiše tudi ponoči.

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Posel 2030
Prihodnost dela
Prihodnost dela Nove generacije družinskih podjetij podpirajo preobrazbo poslovanja

Večina naslednikov v družinskih podjetjih je prepričana, da so pripravljeni za novo digitalno dobo. Podatki pa kažejo, da je...

Posel 2030
Tehnologija
Tehnologija So podjetja pripravljena na digitalno transformacijo?

Vpliv umetne inteligence in drugih digitalnih tehnologij bo lahko imel večji vpliv na poslovanje podjetij, kot ga je prinesel razvoj...

Posel 2030
Energetika
Energetika Litij-ionske baterije so prihodnost elektromobilnosti in shranjevanja električne energije

Litij-ionske baterije se uporabljajo predvsem v avtomobilih in za velike sisteme. Na uporabo takšnih baterij se pripravljajo v večjih...

Posel 2030
Finance
Finance Facebook z libro vstopa na trg kriptovalut in digitalnih plačil

Facebook cilja tako na uporabnike, ki si želijo dobre plačilne izkušnje, kot na skoraj dve milijardi ljudi, ki sploh nimajo bančnih...

Posel 2030
Prihodnost mobilnosti
Prihodnost mobilnosti Mobilnost 2030: Pametna mesta so pešcem in kolesarjem prijazna mesta 3

S prihodnostjo mobilnosti v mestih se veliko ukvarjajo predvsem ponudniki vozil in informatiki, ni pa nujno, da so njihove rešitve...

Posel 2030
Prihodnost dela
Prihodnost dela Digitalizacija vpliva na prihodnost dela: Podjetja so pred pomembnim izzivom

Prihodnost dela prinaša korenite spremembe pri dojemanju, kaj sploh pomeni delovno mesto, s tem pa se spreminja tudi način dela in odnos...