Videoklic postaja zlati standard podpornih storitev Videoklic postaja zlati standard podpornih storitev Podjetja se vse bolj zavedajo, da tehnologija videoklica postaja nuja pri zagotavljanju podpore strankam
Blockchain bo prevetril letalsko industrijo Blockchain bo prevetril letalsko industrijo Z vpeljavo tehnologije veriženja podatkovnih blokov bi letalska industrija na svetovni ravni lahko povečala prihodke in hkrati znižala stroške.
Osem najpomembnejših tehnologij za spopad z naslednjo krizo Osem najpomembnejših tehnologij za spopad z naslednjo krizo Hitra prilagoditev poslovnih modelov je ena izmed glavnih prednosti digitalne transformacije. V regiji srednje in vzhodne Evrope je Slovenija po merilu načrtovanih vlaganj v digitalizacijo uvrščena najvišje.
Facebook z libro vstopa na trg kriptovalut in digitalnih plačil Facebook z libro vstopa na trg kriptovalut in digitalnih plačil Facebook cilja tako na uporabnike, ki si želijo dobre plačilne izkušnje, kot na skoraj dve milijardi ljudi, ki sploh nimajo bančnih računov

Zakaj mora postati big data vaša prednostna naloga

Čas branja: 4 min
12.08.2014  15:47
Upravljanje baz podatkov in pridobivanje uporabnih informacij

Big data bi najlažje opisali kot zajemanje večjih količin podatkov, razvrščanje v smiselne celote za analizo in pridobivanje uporabnih informacij za prihodnje poslovne odločitve. Pojavil se je kot logična posledica današnjega sveta, v katerem lahko merimo tako rekoč vsako dejanje posameznega uporabnika na spletu ali v resničnem svetu.

Čeprav se je večina poslovnega sveta šele pred kratkim seznanila z izrazom big data, ne gre pri tem za čisto nič novega. Pridobivanje podatkov je stalnica pri poslovanju podjetja. Že najmanjša trgovina, ki vodi inventuro s skeniranjem črtnih kod na izdelkih, si je lahko na podlagi teh informacij pomagala pri cenovni politiki določenih izdelkov in načrtovanju drugih dejavnosti.

tomaz-frelih-hekovnik.1407173783.jpg.o.240px.jpg
Pri Hekovniku smo razpisali program, katerega cilj je vzgojiti čim več ljudi, ki bodo razumeli tako posel kot tudi znali zajemati in analizirati podatke. Tomaž Frelih, Hekovnik Foto: Tomaž Frelih

Pri big data gre tako samo za več podatkov, ki zahtevajo obdelavo in s katerimi se lahko ugotavljajo vzročne povezave, na primer vpliv vremena na obiskanost prodajalne podjetja. Informacije se lahko zbirajo za boljše poznavanje vedenja strank v vašem podjetju ali pa tudi katerega drugega poslovnega področja, kot je delovanje komponent stroja.

Big data je tako organizirano zbiranje podatkov, ki se pozneje podrobno analizirajo. Sledi ugotavljanje vzorčnih povezav med dejavniki in na podlagi ugotovitev sprejetje poslovnih odločitev za prihodnost poslovanja podjetja.

Kakšen je položaj na slovenskem trgu

Med slovenskimi podjetji, ki zbirajo, obdelujejo in uporabljajo podatke, je tudi Petrol. Gre za dejavnosti, ki so namenjene opravljanju trženjskih aktivnosti podjetja. V ta namen so leta 2010 uvedli program zvestobe s kartico petrol klub. Eden izmed glavnih namenov uporabe programov zvestobe pri podjetjih je nagrajevanje stalnih strank v obliki ugodnejših ponudb.

Hkrati se ob pomoči programov zvestobe ugotavlja, kaj si stranke podjetja sploh želijo. Pri tem je odločilnega pomena, da so zbrani podatki zares tisti, ki jih podjetje pri svojih odločitvah potrebuje. Tega se zavedajo tudi pri Petrolu, saj so po mnenju Aleksandra Salkiča »za uspešno in učinkovito profiliranje porabnikov, segmentacije, gradnjo prediktivnih modelov in ciljno trženje glavni pogoj kakovostni podatki o porabnikih, pridobljeni na vseh stičnih točkah, prek katerih v podjetju komuniciramo s porabnikom, in strokovno opravljene tržne raziskave, ki v sistem dodajo predvsem mehke podatke«.

Ciljno trženje

Zanimivo pri tem je omenjanje ciljnega trženja, ki pomeni veliko spremembo v primerjavi s preteklostjo, ko je bilo podjetjem pomembno doseči, s prej oblikovanimi splošnimi oglasi, čim več uporabnikov, med katerimi so tudi tisti, ki jim je ponudba dejansko namenjena. Big data bo tako pomembno vplival na oglaševalsko industrijo, saj bodo zahteve podjetij po merljivih kampanjah občutno spremenile poslovne modele.

Spremljanje strank le ena izmed možnosti

Vendar pa big data ni samo spremljanje vedenja strank podjetja. Med drugim to dokazujejo pri General Electricu. Obsežno zbiranje podatkov je odločilnega pomena pri razvoju kompleksnih strojev, kot je letalski motor GEnx, ki vsak dan zbere terabajt oziroma tisoč gigabajtov podatkov o delovanju. Motor, ki v tem trenutku poganja najnovejše Boeingovo letalo 787, omogoča podjetju oblikovanje novih poslovnih modelov.

V nasprotju s postavljanjem cen na podlagi dosega glavnih parametrov, kot sta moč in poraba goriva, se lahko General Electric pogaja z letalskimi prevozniki o doseganju optimalnega delovanja v določenem časovnem okviru. Zbiranje podatkov o velikem številu letalskih motorjev omogoča lažje ugotavljanje, kdaj bo neka komponenta potrebna popravila ali zamenjave.

Tako se lahko letalska družba izogne nenadnim dogodkom, kot je odpoved motorja v kritični fazi poleta. To pomeni večjo varnost za potnike in manj nepredvidljivih stroškov popravila.

petrol-kartica.1407173785.jpg.o.600px.jpg
Kartica petrol klub je vir informacij o nakupnih navadah uporabnikov.

Uporabno tudi za mala podjetja

Omenjeni primer lahko zbudi predstavo o big data kot orodju zgolj večjih podjetij, vendar ni tako. Mala in srednja podjetja so izjemna priložnost za nove ponudnike najrazličnejših analitičnih orodij, ki jim bo tako omogočen vstop v svet zbiranja, obdelave in analiziranja podatkov.

Eden izmed takih primerov je ameriški start-up ThriveHive, ki je pred kratkim pridobil več kot milijon evrov semenskega kapitala. Malim in srednjim podjetjem ponujajo spletno platformo, s katero lahko izvajajo trženjske aktivnosti in sproti merijo uspešnost vsake izmed teh.

Tako ustvarjajo bazo podatkov o vseh uspešnih in neuspešnih trženjskih akcijah, ki jo potem uporabljajo kot podlago za posredovanje navodil drugim podjetjem. Posameznemu podjetju je na voljo kolektivno znanje preostalih uporabnikov storitve.

Kadrovske potrebe

IDC za leto 2014 napoveduje šestkrat hitrejšo rast trga big data v primerjavi s splošno ITpanogo.

S pojavom potrebe po obdelovanju večjih količin podatkov iz različnih virov se je na trgu ustvarilo povpraševanje po novi vrsti analitikov. Po mnenju Tomaža Freliha iz Hekovnika taki analitiki »v sebi združujejo analitika in hkrati osebo z osnovnim poslovnim znanjem, saj le tako lahko iz podatkov izluščijo potrebne odgovore in tudi interpretirajo podatke«. Pri tem gre za interdisciplinarnost, kjer oseba ni zgolj osredotočena na eno, ožje področje znanja, temveč več znanj.

Sodelovanje z drugimi deležniki v družbi

Podobno se tega lotevajo pri Petrolu. Po besedah Aleksandra Salkiča »strokovnjak za obdelavo podatkov ima znanje iz 'database marketinga', operativnega marketinga in IT oziroma osnovnih programskih jezikov. Odgovoren je za preglednost in urejanje zbranih podatkov, analizo podatkov, pripravo kampanj direktnega marketinga in njihovo analizo. Poleg tega skrbi za koordinacijo z IT pri iskanju izboljšav in tehničnih rešitev, spremlja spletne skupnosti in spletno analitiko.«

Vendar široko znanje, ki pokriva več oddelkov v podjetju, še ni dovolj, da bi omogočilo popolno izkoriščanje pridobljenih in analiziranih informacij. Potrebno je sodelovanje s strokovnjaki s posameznih oddelkov.

Pri Petrolu in prej omenjenem programu zvestobe je tako pri analizi informacij in sprejemanju odločitev obvezno navzoč še trženjski strokovnjak s poglobljenim znanjem, ki oblikuje in izvaja trženjske kampanje. Samo tako ponujajo predhodno zbrane in urejene informacije realno dodano vrednost za poslovanje podjetja.

Za vodje IT

Big data je velika priložnost za vodje IT-oddelkov v podjetjih. Po mnenju vodilnih iz IDC Researcha, ki se ukvarja s trženjskimi analizami, bodo prihodnja leta spremenila vlogo vodij IT. Kot menedžerji celotnih IT-oddelkov bodo postali odločilnega pomena pri razvoju prihodnjih izdelkov in storitev podjetij. Vendar se bodo morali prilagoditi novim zahtevam delovnega okolja, ki bo zahtevalo širša znanja. Sicer se lahko zgodi, da bodo postali dinozavri poslovanja podjetij v prihodnosti.

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Posel 2030
Finance
Finance Facebook z libro vstopa na trg kriptovalut in digitalnih plačil

Facebook cilja tako na uporabnike, ki si želijo dobre plačilne izkušnje, kot na skoraj dve milijardi ljudi, ki sploh nimajo bančnih...

Posel 2030
Tehnologija
Tehnologija Osem najpomembnejših tehnologij za spopad z naslednjo krizo

Hitra prilagoditev poslovnih modelov je ena izmed glavnih prednosti digitalne transformacije. V regiji srednje in vzhodne Evrope je...