So podjetja pripravljena na digitalno transformacijo? So podjetja pripravljena na digitalno transformacijo? Vpliv umetne inteligence in drugih digitalnih tehnologij bo lahko imel večji vpliv na poslovanje podjetij, kot ga je prinesel razvoj interneta. So podjetja pripravljena?
Z digitalizacijo banka postane dosegljiva kadarkoli in od kjerkoli Z digitalizacijo banka postane dosegljiva kadarkoli in od kjerkoli S prihodom digitalizacije in fintech podjetij, ki klasičnim bankam na določenih področjih poslovanja pomenijo vse večjo konkurenco, so banke pred izzivom, kako digitalizirati storitve in vpeljati nove ter tako izboljšati celotno uporabniško izkušnjo.
Razvoj fintecha prinaša koristi bančnim strankam Razvoj fintecha prinaša koristi bančnim strankam Banke svojim strankam ponujajo vse boljšo uporabniško izkušnjo pri opravljanju digitalnih storitev tudi zaradi prihoda fintech podjetij.
Nove generacije družinskih podjetij podpirajo preobrazbo poslovanja Nove generacije družinskih podjetij podpirajo preobrazbo poslovanja Večina naslednikov v družinskih podjetjih je prepričana, da so pripravljeni za novo digitalno dobo. Podatki pa kažejo, da je družinskih podjetij, ki preživijo prenos na tretjo generacijo, malo. Nekaterim spodleti že prenos na drugo generacijo.
Litij-ionske baterije so prihodnost elektromobilnosti in shranjevanja električne energije Litij-ionske baterije so prihodnost elektromobilnosti in shranjevanja električne energije Litij-ionske baterije se uporabljajo predvsem v avtomobilih in za velike sisteme. Na uporabo takšnih baterij se pripravljajo v večjih industrijskih obratih, operaterji elektroenergetskih omrežij lahko z baterijo za kratek čas nadomestijo izpad elektrarne, lokalne skupnosti pa jih uporabijo pri izpadih zaradi vremena

Dijaki s svojo podmornico do dna slovenskega morja

Čas branja: 2 min
13.03.2014  09:23
Dijaki s svojo podmornico do dna slovenskega morja

Prvega avgusta se bo približno 30 metrov pod slovensko morsko gladino spustila raziskovalna podmornica. Pri tem ne gre za povsem navaden raziskovalni projekt. Podmornico Calypso namreč razvija od 40 do 50 dijakov ljubljanske Gimnazije Vič.

Projekt Calypso se je začel pred dobrim letom in pol. Dijaki pod mentorstvom profesorja Roka Capudra sami raziskujejo, izdelujejo in preizkušajo podmornico, čim več tehnologije si želijo razviti sami. Kjer to ni mogoče, jim pomagajo strokovnjaki iz podjetij in inštitutov, a glavnino dela še vedno opravijo sami.

Skupina dijakov Gimnazije Vič skupaj s prototipom podmornice ter z mentorjem Rokom Capudrom in Jeffo
Skupina dijakov Gimnazije Vič skupaj s prototipom podmornice ter z mentorjem Rokom Capudrom in Jeffom Jonasom, vodilnim znanstvenikom IBM za analitiko z nazivom IBM Fellow (peti z leve) Foto: Aleš Beno

Dvometrska podmornica s petimi motorji

Dijaki so včeraj predstavili izdelan prototip zunanje lupine podmornice, ki bo v obliki ribe mante ter narejena iz karbonskih in steklenih vlaken. Za notranjost podmornice dijaki veliko komponent že imajo. Imajo pa tudi že dva izmed petih motorjev, ki bodo podmornico poganjali.

Manjše spremembe oblike najverjetneje še bodo, saj jo bodo morali prilagajati notranji opremi, pojasnjuje dijakinja Petra Maršič. A osnovno obliko mante bodo ohranili. Na krilih naj bi podmornica v širino merila dva metra.

Koseški bajer, Bled, slovensko morje in enkrat tudi Dubrovnik

Prvi preizkus je podmornica že doživela. Opravili so ga v Koseškem bajerju, kjer so podmornico spustili za 24 centimetrov. Tudi naslednji preizkus podmornico čaka v Koseškem bajerju, ko jo bodo maja dijaki spustili za meter in pol. Po tem jih čakajo še preizkusi v Blejskem jezeru, kjer želijo podmornico spustiti za tri, štiri metre.

Čeprav so sprva načrtovali, da se bodo 1. avgusta lahko spustili že kilometer pod morsko gladino v bližini Dubrovnika, je zdaj cilj približno 30 metrov pod slovenskim morjem. Kilometrski spust bo moral nekaj časa počakati predvsem zaradi težav s kablom, na katerega bo pritrjena podmornica. Medtem ko s krajšim, nekaj deset metrom dolgim kablom ni bilo večjih težav, pa je kilometrski kabel malo težje dosegljiv. »Gre za velikansko naložbo. Samo za ta kabel bi potrebovali okoli 200 tisoč evrov, saj jih izdelujeta le dve podjetji na svetu,« pojasnjuje Capuder. Podmornica pa ni prvi ambiciozen projekt, ki so se ga lotili viški dijaki pod vodstvom Capudra. Pred dvema letoma so 32 kilometrov visoko v vesolje poslali sondo, ki je merila temperaturo, tlak in sevanje (več o obeh projektih v članku Dijaki, ki odkrivajo vesolje in dno morja).

Znanstvenik IBM bo prispeval tisočaka

Dijaki so pri delu na podmornici kar se da samostojni, čim več samostojnosti pa jim Capuder pusti tudi pri zbiranju denarja za projekt. Cena podmornice je okoli 40 tisoč evrov, zdaj so približno pri polovici zbranih sredstev. Včeraj jim je ob obisku tisoč evrov obljubil tudi Jeff Jonas, vodilni znanstvenik IBM za analitiko z nazivom IBM Fellow.

So pa pri pomoči dijakom odzivna tudi slovenska podjetja. »Tu ne gre le za finančna sredstva, dobili smo tudi pomoč v obliki materiala in strokovnih nasvetov,« pojas­njuje Capuder. Tako so recimo od podjetja Ocean Tec dobili pomoč pri zunanji lupini podmornice iz steklenih vlaken, Good­year Dunlop Sava Tires jim je pomagal pri izdelavi prvega prototipa notranje lupine, IBM jim je doniral ultra zmogljiv računalnik, s katerim lahko oblikujejo podmornico, tlačno komoro pa so dobili od donatorja, ki želi ostati anonimen.

Naslednja postaja je podjetništvo

Za uporabo podmornice Calypso se zanima tudi že Morska biološka postaja Piran. Dijake pa zanima tudi podjetništvo. »Želimo se podjetniško uveljavljati predvsem s tehnologijo, ki smo jo razvili in za katero vemo, da ima tržno vrednost. To so podvodni konektorji, ki smo jih razvili skupaj s Srednjo šolo Domažale, pa tudi krmilni sistem za motorje,« pravi dijak Žiga Novak. Komponente bodo začeli tržiti, ko bodo tako daleč, da jih bodo lahko tudi malo bolj množično proizvajali, dodaja Capuder. »Morda pa se bomo odločili za ustanovitev svojega start-upa.«

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Posel 2030
Prihodnost dela
Prihodnost dela Nove generacije družinskih podjetij podpirajo preobrazbo poslovanja

Večina naslednikov v družinskih podjetjih je prepričana, da so pripravljeni za novo digitalno dobo. Podatki pa kažejo, da je...

Posel 2030
Tehnologija
Tehnologija So podjetja pripravljena na digitalno transformacijo?

Vpliv umetne inteligence in drugih digitalnih tehnologij bo lahko imel večji vpliv na poslovanje podjetij, kot ga je prinesel razvoj...

Posel 2030
Energetika
Energetika Litij-ionske baterije so prihodnost elektromobilnosti in shranjevanja električne energije

Litij-ionske baterije se uporabljajo predvsem v avtomobilih in za velike sisteme. Na uporabo takšnih baterij se pripravljajo v večjih...

Posel 2030
Finance
Finance Facebook z libro vstopa na trg kriptovalut in digitalnih plačil

Facebook cilja tako na uporabnike, ki si želijo dobre plačilne izkušnje, kot na skoraj dve milijardi ljudi, ki sploh nimajo bančnih...

Posel 2030
Prihodnost mobilnosti
Prihodnost mobilnosti Mobilnost 2030: Pametna mesta so pešcem in kolesarjem prijazna mesta 3

S prihodnostjo mobilnosti v mestih se veliko ukvarjajo predvsem ponudniki vozil in informatiki, ni pa nujno, da so njihove rešitve...

Posel 2030
Prihodnost dela
Prihodnost dela Digitalizacija vpliva na prihodnost dela: Podjetja so pred pomembnim izzivom

Prihodnost dela prinaša korenite spremembe pri dojemanju, kaj sploh pomeni delovno mesto, s tem pa se spreminja tudi način dela in odnos...