So podjetja pripravljena na digitalno transformacijo? So podjetja pripravljena na digitalno transformacijo? Vpliv umetne inteligence in drugih digitalnih tehnologij bo lahko imel večji vpliv na poslovanje podjetij, kot ga je prinesel razvoj interneta. So podjetja pripravljena?
Z digitalizacijo banka postane dosegljiva kadarkoli in od kjerkoli Z digitalizacijo banka postane dosegljiva kadarkoli in od kjerkoli S prihodom digitalizacije in fintech podjetij, ki klasičnim bankam na določenih področjih poslovanja pomenijo vse večjo konkurenco, so banke pred izzivom, kako digitalizirati storitve in vpeljati nove ter tako izboljšati celotno uporabniško izkušnjo.
Razvoj fintecha prinaša koristi bančnim strankam Razvoj fintecha prinaša koristi bančnim strankam Banke svojim strankam ponujajo vse boljšo uporabniško izkušnjo pri opravljanju digitalnih storitev tudi zaradi prihoda fintech podjetij.
Nove generacije družinskih podjetij podpirajo preobrazbo poslovanja Nove generacije družinskih podjetij podpirajo preobrazbo poslovanja Večina naslednikov v družinskih podjetjih je prepričana, da so pripravljeni za novo digitalno dobo. Podatki pa kažejo, da je družinskih podjetij, ki preživijo prenos na tretjo generacijo, malo. Nekaterim spodleti že prenos na drugo generacijo.
Litij-ionske baterije so prihodnost elektromobilnosti in shranjevanja električne energije Litij-ionske baterije so prihodnost elektromobilnosti in shranjevanja električne energije Litij-ionske baterije se uporabljajo predvsem v avtomobilih in za velike sisteme. Na uporabo takšnih baterij se pripravljajo v večjih industrijskih obratih, operaterji elektroenergetskih omrežij lahko z baterijo za kratek čas nadomestijo izpad elektrarne, lokalne skupnosti pa jih uporabijo pri izpadih zaradi vremena

10 korakov do preobrata v podjetju

Čas branja: 5 min
21.01.2014  14:57
10 korakov do preobrata v podjetju

Ko smo v eni izmed prejšnjih številk govorili o znamenjih krize v podjetju, smo omenili, da podjetniki upajo, da se bodo stvari uredile same od sebe, in z vzkliki »saj bo, saj bo« ali pa da »za slabimi časi pridejo tudi dobri« sami sebe neupravičeno opogumljajo. Žal, čarobnih rešitev ni. Ob težavah je treba čim prej ukrepati, kajti vsak dan, vsaka ura, vsak trenutek je lahko odločilen.

Postopke za reševanje podjetja imenujemo preobrat, včasih se uporablja tudi angleški izraz »turnaround«. Bolj ali manj vsi priročniki za proces preobrata priporočajo tri faze, ki se med seboj delno prekrivajo: prvič, zamašiti luknje, skozi katere odteka denar; drugič, ugotoviti, ali je denarja oziroma premoženja še dovolj, da bi poslovanje v prihodnosti lahko spet postalo dobičkonosno; in tretjič, dolgoročna strateška (pre)usmeritev podjetja.

Faza ustavitve odtekanja denarja lahko traja od tri do šest mesecev. Vsi vpleteni (lastniki, zaposleni, menedžment, dobavitelji, financerji in drugi) bi morali biti zainteresirani, da se ta faza opravi čim prej. Ko podjetje malo zadiha, naj se lotijo druge faze, v kateri je treba ugotoviti, ali je nadaljevanje poslovanja še smiselno. Če ima podjetje dovolj kakovostnega premoženja in so vsi vpleteni za to zainteresirani, se je treba lotiti strateške preusmeritve podjetja, saj po starem očitno ne gre več. Če se ugotovi, da nadaljevanje ni smiselno oziroma zanj ne obstaja zanimanje, je treba podjetje ugasniti, bodisi s stečajem bodisi z odprodajo premoženja in likvidacijo. Možna je tudi prodaja celega podjetja, če bi se našli novi lastniki z vizijo, da bi ga oživili.

V nadaljevanju predstavljam deset korakov, ki jih najdemo v različnih priročnikih o preobratu. Ko jih boste prebrali, se bodo zdeli logični. Ob nekaterih korakih pa bomo poskušali razložiti, zakaj je posamezen korak v manjšem podjetju težko izvesti, zaradi česar je preobrat manjšega podjetja pogosto »misija nemogoče«.

1. korak

Odpustite menedžment! Ja, tako piše v knjigi, podjetnik seveda ne bo odpustil samega sebe. Ampak iz tega prvega koraka veje vsaj jasno sporočilo: tisti, ki je zadevo zavozil, jo bo težko popravil. Brez temeljite spremembe v vedenju in ravnanju preobrat podjetja ne bo mogoč.

2. korak

Nehajte plačevati račune. Zavestno zamujajte. Prednost dajajte tistim, ki bolj sitnarijo po telefonu ali celo grozijo s pravnimi in drugimi sredstvi. Naredite krizni likvidnostni načrt. Kateri dobavitelji so najpomembnejši in kateri bodo hočeš nočeš morali počakati? S katerimi se bo verjetno možno kaj pogoditi? Kateri nas bodo preprosto odklopili (voda, elektrika, telefon)? Postaviti je treba prioritete in se jih držati, dokler se ne izkopljete iz najhujše zagate.

3. korak

Znižajte plače. Svojim zaposlenim čim prej nalijte čistega vina. Povejte jim, da je treba zategniti pasove. Menedžment podjetja naj bo zgled pri zniževanju plač. Tudi družinski člani naj ne bodo izjema. Zavedajte se, da se barka dokončno začne potapljati, ko jo začnejo zapuščati ljudje, in da preobrat podjetja brez njih ne bo mogoč.

4. korak

Preglejte vse stroške. V podjetju, ki mu je še pred kratkim šlo na videz zelo dobro, se nabere veliko stroškov, ki niso nujno potrebni za delovanje podjetja. Razmislite, koliko časopisov in revij morate imeti naročenih, koliko mobilnih telefonov zares potrebujete, ali plačujete pavšale svetovalcem in odvetnikom, ali plačujete lizing za kakšno poslovno nepotrebno sredstvo (na primer avto), ali res potrebujete toliko pisarn, ali so udeležbe na sejmih res nujno potrebne, koliko prospektov gre v nič in tako naprej. Strokovnjaki ocenjujejo, da je v vsakem podjetju, ki je nekoč poslovalo dobro, možno kratkoročno znižati režijske stroške za 20 odstotkov brez neposrednega vpliva na poslovanje.

5. korak

Ugotovite, kaj se da na hitro pretopiti v denar. Prodajte vse, česar nujno ne potrebujete. Ali so vaše zaloge take, da lahko s popusti spodbudite njihovo prodajo? Ali lahko kupce motivirate s popusti za predčasno oziroma takojšnje plačilo? Ali so kakšna osnovna sredstva, ki jih lahko brez škode prodate, morda celo razkošni predmeti, na primer umetniške slike ali drago pohištvo, morda kakšen avto, plovilo in podobno? Zakaj vse to? Zato, ker so vse naštete stvari mrtev kapital, podjetje pa potrebuje denar.

6. korak

Dogovorite se z vsemi upniki, financerji in dobavitelji. Ne smete se izogibati, ampak jim čim prej razložite svoj nezavidljivi položaj. Pogosta napaka podjetnikov je, da delijo prazne obljube, kako bodo kmalu poplačali vse dolgove, čeprav nimajo pojma, od kod bodo vzeli denar. Največ, kar v tem obdobju lahko naredite, je, da jasno poveste, da imate težave, da boste v mesecu dni vedeli, pri čem ste in kdaj boste poplačali zapadli dolg. Seveda se poskušajte dogovoriti za nujne dobave, da bi osnovna dejavnost lahko čim manj trpela.

7. korak

Preglejte vse terjatve in zaloge. Med terjatvami so gotovo take, ki bodo plačane šele čez določen čas, ker je odlog plačila normalen v poslovnih odnosih. Nekatere terjatve so blizu roka zapadlosti ali malo zamujajo. V bilancah so tudi take, za katere je malo verjetno, da bodo kdaj plačane, saj zamujajo že leto ali več. Za prvo vrsto terjatev imate možnost, da se s kupci dogovorite, da bi dobili denar prej. Za tiste, ki so blizu roka zapadlosti, se splača potruditi, da jih dobite čim prej poplačane. Za tiste zadnje je najbolje, da si z njimi ne mečete peska v oči. Podobno je z zalogami. Jasno je, da nekaterih nikoli ne boste spravili v promet. Nekatere zaloge se prepočasi obračajo, morda ste bili neprevidni pri naročanju. Ne glede na to, koliko ste za zaloge plačali, je treba razmisliti, kako jih čim prej spraviti v denar, čeprav po ceni, s katero si boste naredili izgubo.

8. korak

Proučite možnosti zmanjševanja števila zaposlenih. Mehko odpuščanje imenujemo vse načine odpuščanja, pri katerem zaposleni sami odidejo. Zakonodaja sicer zaposlene zelo ščiti, vendar ni nič narobe, če zaposlenim poveste, da je položaj podjetja slab in bo najbolje, da tisti, ki imajo možnost, da se zaposlijo kje drugje, prostovoljno odidejo. Morda lahko ponudite kakšno stimulacijo, čeprav denarja verjetno nimate. Razmislite, da bi odpustili kakšnega družinskega člana, ki je morda samo na plači in v podjetju ne dela nič, takih imamo v družinskih podjetjih zelo veliko.

9. korak

Naredite hitro analizo vseh programov. Številna podjetja imajo precej razpršeno dejavnost, proizvodnja, nekaj malega trgovine, montaža kupljenega blaga. Zaradi neustrezno postavljene stroškovne analitike, kjer se večina stroškov meče v skupni koš, ponavadi v podjetju nihče ne ve, kateri programi so dobičkonosni in kateri v izgubi. Z nekaj dela ob predpostavki urejene dokumentacije je mogoče pregled stroškov rekonstruirati za nazaj in takoj nehati izvajanje programov, ki podjetju škodijo.

10. korak

Lotite se pisanja dolgoročnega poslovnega načrta. Gre za v uvodu omenjeno strateško (pre)­usmeritev podjetja, ki ga je treba postaviti na nove temelje, tako programsko kot finančno. Seveda je odločitev lahko tudi likvidacija podjetja oziroma stečaj.

Predstavili smo deset korakov za ustavitev odtekanja denarja ter proučitev in odločitev, ali je nadaljevanje delovanja podjetja še smiselno. In kaj naredijo podjetniki? Veliko jih poskuša priti do zunanjih virov financiranja. Dodatno se zadolžijo pri banki ali celo na sivem trgu. V podjetje pošljejo še zadnje osebne prihranke. Napaka, velika napaka, saj ni verjetno, da bi podjetje samo od sebe začelo bolje poslovati. Najprej je treba ugotoviti, kje podjetje je. Šele nato se je na podlagi poslovnega načrta treba odločiti o ustreznih korakih.

V nasprotnem primeru so dodatne finančne injekcije stran vržen denar, za podjetnika pa dodatna stiska in še korak bliže dokončnemu propadu. Po drugi strani se je treba zavedati, da samo to, da je podjetje zlezlo iz izgube, še ni dovolj, saj je bilo ustanovljeno zato, da bo ustvarjalo dobiček. Po uspešni finančni sanaciji je torej čas za strateško prenovo podjetja, kar spet zahteva temeljit razmislek.

Bill Johnston, upokojeni profesor z Babson Collegea, je pristop k preobratu podjetja slikovito opisal takole: ko na tleh vidite človeka, ki močno krvavi, ga ne sprašujete, kaj je njegova življenjska vizija in poslanstvo, ter ne poučujete, da bi lahko spremenil določene stvari v svojem življenju, ampak mu poskušate rešiti življenje, tako da ustavite krvavitev. Enako je v podjetju: treba je ugotoviti, kje so rane, iz katerih podjetje krvavi.

Avtor: Jaka Vadnjal, dekan GEA College - Fakultete za podjetništvo

Komentar je bil objavljen v časniku Finance 

Komentarji izražajo stališča avtorjev, in ne nujno tudi organizacij, v katerih so zaposleni, ali uredništva Financ oziroma portala Startaj.si.

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Posel 2030
Prihodnost dela
Prihodnost dela Nove generacije družinskih podjetij podpirajo preobrazbo poslovanja

Večina naslednikov v družinskih podjetjih je prepričana, da so pripravljeni za novo digitalno dobo. Podatki pa kažejo, da je...

Posel 2030
Tehnologija
Tehnologija So podjetja pripravljena na digitalno transformacijo?

Vpliv umetne inteligence in drugih digitalnih tehnologij bo lahko imel večji vpliv na poslovanje podjetij, kot ga je prinesel razvoj...

Posel 2030
Energetika
Energetika Litij-ionske baterije so prihodnost elektromobilnosti in shranjevanja električne energije

Litij-ionske baterije se uporabljajo predvsem v avtomobilih in za velike sisteme. Na uporabo takšnih baterij se pripravljajo v večjih...

Posel 2030
Finance
Finance Facebook z libro vstopa na trg kriptovalut in digitalnih plačil

Facebook cilja tako na uporabnike, ki si želijo dobre plačilne izkušnje, kot na skoraj dve milijardi ljudi, ki sploh nimajo bančnih...

Posel 2030
Prihodnost mobilnosti
Prihodnost mobilnosti Mobilnost 2030: Pametna mesta so pešcem in kolesarjem prijazna mesta 3

S prihodnostjo mobilnosti v mestih se veliko ukvarjajo predvsem ponudniki vozil in informatiki, ni pa nujno, da so njihove rešitve...

Posel 2030
Prihodnost dela
Prihodnost dela Digitalizacija vpliva na prihodnost dela: Podjetja so pred pomembnim izzivom

Prihodnost dela prinaša korenite spremembe pri dojemanju, kaj sploh pomeni delovno mesto, s tem pa se spreminja tudi način dela in odnos...