So podjetja pripravljena na digitalno transformacijo? So podjetja pripravljena na digitalno transformacijo? Vpliv umetne inteligence in drugih digitalnih tehnologij bo lahko imel večji vpliv na poslovanje podjetij, kot ga je prinesel razvoj interneta. So podjetja pripravljena?
Z digitalizacijo banka postane dosegljiva kadarkoli in od kjerkoli Z digitalizacijo banka postane dosegljiva kadarkoli in od kjerkoli S prihodom digitalizacije in fintech podjetij, ki klasičnim bankam na določenih področjih poslovanja pomenijo vse večjo konkurenco, so banke pred izzivom, kako digitalizirati storitve in vpeljati nove ter tako izboljšati celotno uporabniško izkušnjo.
Razvoj fintecha prinaša koristi bančnim strankam Razvoj fintecha prinaša koristi bančnim strankam Banke svojim strankam ponujajo vse boljšo uporabniško izkušnjo pri opravljanju digitalnih storitev tudi zaradi prihoda fintech podjetij.
Nove generacije družinskih podjetij podpirajo preobrazbo poslovanja Nove generacije družinskih podjetij podpirajo preobrazbo poslovanja Večina naslednikov v družinskih podjetjih je prepričana, da so pripravljeni za novo digitalno dobo. Podatki pa kažejo, da je družinskih podjetij, ki preživijo prenos na tretjo generacijo, malo. Nekaterim spodleti že prenos na drugo generacijo.
Litij-ionske baterije so prihodnost elektromobilnosti in shranjevanja električne energije Litij-ionske baterije so prihodnost elektromobilnosti in shranjevanja električne energije Litij-ionske baterije se uporabljajo predvsem v avtomobilih in za velike sisteme. Na uporabo takšnih baterij se pripravljajo v večjih industrijskih obratih, operaterji elektroenergetskih omrežij lahko z baterijo za kratek čas nadomestijo izpad elektrarne, lokalne skupnosti pa jih uporabijo pri izpadih zaradi vremena

Ameriški vlagatelj Colonna: Pa kaj, če vas je samo dva milijona?!

Čas branja: 6 min
20.01.2014  08:29
Ameriški vlagatelj Colonna: Pa kaj, če vas je samo dva milijona?!

Jerry Colonna, ki ga Forbes uvršča na lestvico najboljših vlagateljev tveganega kapitala v ZDA, je Slovenijo obiskal že trikrat, tokrat v okviru tretjih Dnevov podjetništva, ki jih CEED Slovenija organizira v sodelovanju s Simobilom in ameriško gospodarsko zbornico AmCham Slovenija. Jerry Colonna je pred slovensko javnostjo v živo mentoriral nekaj slovenskih podjetnikov. Colonna je namreč prvovrsten podjetniški mentor, ki je svoje podjetniške treninge profesionaliziral in jih začel ponujati mladim upom ameriškega podjetništva leta 2007, po tem, ko je že nekaj let bežal pred osebnostno krizo, ki ga je začela stiskati ob njegovem sodelovanju z J. P. Morgan Partners, o katerem pravi: »Po nekaj mesecih sem bil popolnoma nesrečen.«

Jerry Colonna
Ameriški vlagatelj Jerry Colonna je med prvimi vložil denimo v Twitter, pa tudi slovensko Zemanto. Okoli 500 milijonov dolarjev naložb mu je prineslo dve milijardi dolarjev.

Foto: Aleš Beno

Pionirski vlagatelj tveganega kapitala

Svoje znanje, ki ga z veseljem prenaša na mlajše generacije, si je Colonna nabral v treh desetletjih kariere. V tem času se je newyorški budist, kot pravi samemu sebi, specializiral za odkrivanje obetavnih start-upov - med prvimi je vložil v Twitter, Geocities, Gamesville, pa tudi slovensko Zemanto. Zdi se, da je Colonni odličen občutek za naložbe prirojen, saj šteje za pionirja na področju vlaganja tveganega kapitala; med prvimi je denimo zaznal priložnost za rast na področju internetnih start-upov. CMG@Ventures, prvemu vlagatelju tveganega kapitala, ki se je specializiral za internetna podjetja, se je Colonna pridružil kot ustanovni partner že leta 1995. Samo leto pozneje je s partnerjem Fredom Wilsonom ustanovil Flatiron, ki je postal eden najuspešnejših programov za naložbe v zgodnji fazi razvoja. V šestih letih so naložbe Flatirona presegle 500 milijonov dolarjev, njihov donos pa je bil večji od 1,8 milijarde.

Kaj pa, če bi?

Za svoje mentorsko poslanstvo, ki traja že dobrih osem let, se je Colonna odločil, ker ga podjetniška skupnost že od nekdaj navdihuje. Po njegovem so podjetniki patološki optimisti, kot jih imenuje, ker se kljub statistiki, da delež propadlih startupov presega 90 odstotkov, ne bodo ustavili. »Tega podjetnik ne počne zaradi denarja, to počne zato, ker iskreno verjame, da lahko s svojim izdelkom ali storitvijo spremeni svet. Gre za podjetništvo kot stanje duha.«

Kakšna pa je njegova definicija podjetnika? »Podjetnik je tisti, ki bo priložnost zagledal tam, kjer drugi ne bodo videli drugega kot krize. Gre za osebo, ki se večino časa sprašuje 'Kaj pa, če bi?'. Za primer lahko navedem lasten podjetniški vzgib iz mladosti, ko sem še delal kot poročevalec in pozneje kot urednik revije InformationWeek. Počasi sem napredoval po korporacijski hierarhični lestvici in kmalu dobil priložnost za zagon lastnega posla v okviru družbe. Šlo je za TechWeb, ki je bil takrat eden prvih na svetu, ki se je ukvarjal s prodajo oglasnega prostora tako, da je bila na enem mestu zbrana vsebina 18 tehnološko naravnanih revij, a je bilo drugače od tiskanih publikacij vse zbrano na enem mestu ter vsakomur dostopno kjerkoli in kadarkoli. TechWebov uspeh je rasel iz dneva v dan. Nenadoma je bila naša oglasna pasica vredna 15 tisoč dolarjev, cena na klik pa denimo 1.500 dolarjev. Zakaj? Ker je šlo za iznajdbo! To je bil pravi podjetniški podvig. V timu sem imel sprva le še eno osebo, a se je v pol leta naše število povečalo na šest članov. Nekaj let pozneje, ko sem podjetje že zapustil, so ga poslali na javno dražbo. Kupec je dejansko zaprl vse, razen produkta, ki sem ga na trg poslal sam. Kar kul, kaj?«

Posel zgolj za lastno bogatenje je ubogi posel

Prvi stavek, ki ga Colonna nameni mlademu podjetniku, ki se obrne nanj, je: »Nisi sam!« Seveda pojasni, zakaj: »Večinoma se mladi podjetniki, ki so na začetku svoje poti, spopadajo z občutkom, da so prepuščeni sami sebi. Osebno pa menim, da se morajo zavedati, da gredo lahko po poti združevanja. Združijo naj se, ostanejo skupaj in si pomagajo. Združevanje je čarobna sestavina start-up skupnosti, katere ekosistem gradijo podjetniki, ki si stojijo ob strani.«

Jerry Collona - ameriski investitorLjubljana, 13.01.2014 Foto: Ales Beno
Jerry Colonna:

"Vzgajati je treba odgovorne podjetnike. V nasprotnem primeru lahko mirne duše rečemo, da smo zasrali. Če naj bodo vsi poslovneži osredotočeni le na lastno dobro, potem živimo v pasjem svetu, iz katerega me lahko takoj izbrišete."

Jerry Colonna verjame v podjetja, ki poslujejo odgovorno, tako do svoje neposredne okolice kot do družbe v širšem pomenu in ne nazadnje do celotnega planeta: »Družba mora vzgajati ustvarjalne in inovativne posameznike. Pogumni podjetniki, še posebej na začetku svojih poti, s svojim zgledom ponujajo neverjeten navdih celotni družbi. Vzgajati je torej treba podjetnike, ki se bodo zavedali odgovornosti, ki jo zahteva prav vsak posel. Sicer lahko mirne duše rečemo, da smo zasrali. Če naj bodo vsi poslovneži osredotočeni le na lastno dobro, potem živimo v pasjem svetu, iz katerega me lahko takoj izbrišete. Posel, katerega cilj je le lastno bogatenje, je zame ubogi posel. Poslovnež, ki deluje po takšnem načelu, ne vidi dlje od svojega nosu. Pazite, govorim iz lastnih izkušenj. Živimo eno samo življenje in lahko bi vsaj poskušali, da bi ga živeli prav. Če ne zaradi drugega, pa zaradi zabave, ki jo ponuja življenje v skupnosti. Povežimo se, saj smo navsezadnje ljudje! Sam se z okolico povezujem skozi posel, ker je takšna moja osebnost, karma. Prav tako bi se lahko z ljudmi povezoval prek literature, umetnosti, psihologije in podobno. Se pa dobro zavedam, da karkoli že počnem v življenju, lahko počnem na duhovno višji ravni, kot jo pomenijo skrb zase, pohlep in grabežljivost, ki so le poti za izkoriščanje in plenjenje sveta, ki nas obdaja. Jaz nočem živeti po takšnem modelu. Budizem uči, da je pot skozi trpljenje tlakovana z velikodušnostjo ter sočutjem do drugega. Buda ni rekel: »Razen v biznisu!« Navsezadnje niti ni nujno poudarjanje socialnega podjetništva, saj bi moralo biti vsakršno podjetništvo, pa tudi vsak posel, samo po sebi družbeno odgovorno.

Neuspeh je normalen, tudi Jobs ga je poznal

K vprašanju o vzgoji podjetnika Colonna dodaja nujnost spremembe našega odnosa do neuspeha in z njim povezanega strahu: »Za začetek moramo nehati s prstom kazati na tiste, ki jim njihov podvig ni uspel, jih omalovaževati ali se jim posmehovati. Prevečkrat pozabljamo, da ima večina uspešnih podjetnikov v svoji zbirki vsaj en konkreten neuspeh. Tudi podjetniška legenda Steve Jobs ni bil izjema. Pozabljamo na 250-milijonski dolg pri Microsoftu, ki je Applu pomagal prebroditi težke čase, pa to, da so ga odpustili iz lastnega podjetja. Ne smemo pozabiti, da sta podjetništvo in strah tesna prijatelja. Strah je neločljiv spremljevalec vsakega napredka, vsake rasti in podjetniki se znajo z njim soočiti. Strah sam po sebi ni nikakršna težava, je le eden izmed odtenkov iz bogate palete čustev, le ena izmed izkušenj človeškega življenja.«

Sogovornik se je v prejšnjih letih že dodobra seznanil s slovenskim podjetništvom in spoznal njegovo šibko točko: »Slovenski podjetniki, ki sem jih utegnil spoznati, so odlični na vseh ravneh. Sem pa opazil pomanjkljivost, ki pomeni resno težavo - vaše zaupanje vase oziroma vaša samozavest je tako rekoč nična. Slovenski podjetniki premorejo vse potrebne veščine, imajo potrebne izkušnje in odlično znanje, pa tudi neverjetno tehnično zmogljivost, ob vsem tem pa niti malo ne verjamejo vase. Najverjetneje bi vašim podjetnikom koristilo malo mentorstva. Sam bi lahko odlično živel že samo s treniranjem slovenskih podjetnikov. Ujeti ste v miselnost, ki jo tu srečamo na vsakem koraku: 'Smo le drobcena Slovenija... Kaj sploh lahko naredi dva milijona ljudi.' Če mi še kdo omeni 'samo dva milijona nas je', ga bom udaril. Prisežem. Pa kaj potem, če vas je samo dva milijona, saj ste del večje skupnosti - svetovnega prebivalstva. Res mi je dovolj miselnosti, katere moto je 'mi ubogi'. Raje kot da nakladate, stopite vendar med soljudi in tekmujte.«

Pa kaj potem, če vas je samo dva milijona?!

Jerry Colonna se je v minulih letih že dodobra seznanil s slovenskim podjetništvom in njegovo šibko točko: »Slovenski podjetniki, ki sem jih utegnil spoznati, so odlični na vseh ravneh. Sem pa opazil pomanjkljivost, ki pomeni resno težavo - vaša samozavest je skoraj nična. Slovenski podjetniki premorejo vse potrebne veščine, imajo izkušnje in odlično znanje, pa tudi neverjetno tehnično zmogljivost, a ob vsem tem niti malo ne verjamejo vase. Ujeti ste v miselnost, ki jo tu srečamo na vsakem koraku: "Smo le drobcena Slovenija... Kaj sploh lahko naredi dva milijona ljudi." Pa kaj potem, če vas je samo dva milijona, saj ste del večje skupnosti - svetovnega prebivalstva. Res mi je dovolj miselnosti v slogu "mi ubogi". Raje kot da nakladate, stopite vendar med soljudi in tekmujte.« Boštjan Špetič iz Zemante, v katero je Colonna tudi vložil denar, je ameriškega vlagatelja spoznal pred štirimi leti, ko je bil Špetič v zelo stresnem obdobju. »Prevzel sem namreč vodenje Zemante, v podjetju smo spreminjali poslovni model, hkrati pa sem še iskal vlagatelje za nov krog investicij. Vse to je bilo za 26-letnika zelo stresno, hkrati pa so se mi ves čas porajala vprašanja, na katera nisem poznal odgovorov. Jerry mi je zelo pomagal. Odlično namreč pozna posamezne vrste stresa, kako delujejo, kaj jih povzroča. Hkrati mi je tudi pojasnil, da to ni nič posebnega, da vsak podjetnik vsaj enkrat doživi nekaj podobnega. Vendar mi ni pomagal samo na poti do osebnostne stabilnosti, temveč tudi taktično, torej soočil me je s posameznim problemom in mi pomagal do rešitve. Le redki coachi združujejo oboje. Vsak podjetnik mora imeti nekoga, kot je Jerry. Če ne morete do njega, so podobni ljudje tudi v Sloveniji. Je pa zelo pomembno, da se s coachem tudi osebnostno ujemata.«

Avtorja: Iztok Hočevar in Tajana Džudović

Članek je bil objavljen 17. januarja v prilogi časnika Finance Weekend.

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Posel 2030
Prihodnost dela
Prihodnost dela Nove generacije družinskih podjetij podpirajo preobrazbo poslovanja

Večina naslednikov v družinskih podjetjih je prepričana, da so pripravljeni za novo digitalno dobo. Podatki pa kažejo, da je...

Posel 2030
Tehnologija
Tehnologija So podjetja pripravljena na digitalno transformacijo?

Vpliv umetne inteligence in drugih digitalnih tehnologij bo lahko imel večji vpliv na poslovanje podjetij, kot ga je prinesel razvoj...

Posel 2030
Energetika
Energetika Litij-ionske baterije so prihodnost elektromobilnosti in shranjevanja električne energije

Litij-ionske baterije se uporabljajo predvsem v avtomobilih in za velike sisteme. Na uporabo takšnih baterij se pripravljajo v večjih...

Posel 2030
Finance
Finance Facebook z libro vstopa na trg kriptovalut in digitalnih plačil

Facebook cilja tako na uporabnike, ki si želijo dobre plačilne izkušnje, kot na skoraj dve milijardi ljudi, ki sploh nimajo bančnih...

Posel 2030
Prihodnost mobilnosti
Prihodnost mobilnosti Mobilnost 2030: Pametna mesta so pešcem in kolesarjem prijazna mesta 3

S prihodnostjo mobilnosti v mestih se veliko ukvarjajo predvsem ponudniki vozil in informatiki, ni pa nujno, da so njihove rešitve...

Posel 2030
Prihodnost dela
Prihodnost dela Digitalizacija vpliva na prihodnost dela: Podjetja so pred pomembnim izzivom

Prihodnost dela prinaša korenite spremembe pri dojemanju, kaj sploh pomeni delovno mesto, s tem pa se spreminja tudi način dela in odnos...