So podjetja pripravljena na digitalno transformacijo? So podjetja pripravljena na digitalno transformacijo? Vpliv umetne inteligence in drugih digitalnih tehnologij bo lahko imel večji vpliv na poslovanje podjetij, kot ga je prinesel razvoj interneta. So podjetja pripravljena?
Z digitalizacijo banka postane dosegljiva kadarkoli in od kjerkoli Z digitalizacijo banka postane dosegljiva kadarkoli in od kjerkoli S prihodom digitalizacije in fintech podjetij, ki klasičnim bankam na določenih področjih poslovanja pomenijo vse večjo konkurenco, so banke pred izzivom, kako digitalizirati storitve in vpeljati nove ter tako izboljšati celotno uporabniško izkušnjo.
Razvoj fintecha prinaša koristi bančnim strankam Razvoj fintecha prinaša koristi bančnim strankam Banke svojim strankam ponujajo vse boljšo uporabniško izkušnjo pri opravljanju digitalnih storitev tudi zaradi prihoda fintech podjetij.
Nove generacije družinskih podjetij podpirajo preobrazbo poslovanja Nove generacije družinskih podjetij podpirajo preobrazbo poslovanja Večina naslednikov v družinskih podjetjih je prepričana, da so pripravljeni za novo digitalno dobo. Podatki pa kažejo, da je družinskih podjetij, ki preživijo prenos na tretjo generacijo, malo. Nekaterim spodleti že prenos na drugo generacijo.
Litij-ionske baterije so prihodnost elektromobilnosti in shranjevanja električne energije Litij-ionske baterije so prihodnost elektromobilnosti in shranjevanja električne energije Litij-ionske baterije se uporabljajo predvsem v avtomobilih in za velike sisteme. Na uporabo takšnih baterij se pripravljajo v večjih industrijskih obratih, operaterji elektroenergetskih omrežij lahko z baterijo za kratek čas nadomestijo izpad elektrarne, lokalne skupnosti pa jih uporabijo pri izpadih zaradi vremena

Zbirate tvegan kapital? Ne paničarite zaradi intelektualne lastnine

Čas branja: 3 min
15.01.2014  09:24
Zbirate tvegan kapital? Ne paničarite zaradi intelektualne lastnine

Če bi radi ohranili svoje skrivnosti in hkrati ostali zanimivi za vlagatelje, boste morali sami najti srednjo pot med razkrivanjem in skrivanjem informacij, pravijo izkušeni. Vlagatelji, ki imajo vsak dan na mizi podjetniško idejo, ponavadi nimajo ne časa ne volje, da bi prevzeli vaš posel. Zapletanje z zaščito poslovne skrivnosti vam bo položaj le otežilo. Kadar imate izdelek na posebnem področju, kot sta kemija in biologija, je koristna zaščita v obliki patenta, sicer pa bo dovolj, da v zameno za naložbo obljubljate merljive rezultate.

Pogodba o nerazkrivanju informacij je priporočljiva le, če je inovacijo možno patentirati, pa tega š
Pogodba o nerazkrivanju informacij je priporočljiva le, če je inovacijo možno patentirati, pa tega še niste storili. Če predstavljate poslovno idejo na tehnoloških konferencah ali drugih množičnih dogodkih, nima smisla udeležencev obremenjevati s pogodbami o nerazkrivanju informacij. S tem boste le odgnali morebitne vlagatelje.

S poznavalcem intelektualne lastnine Boštjanom Grešakom, partnerjem v odvetniški družbi Avbreht, Zajc in partnerji, smo zbrali pogoste napake in rešitve start-up podjetnikov, ko zbirajo tvegan kapital za svoj posel.

Za kakšno obliko intelektualne lastnine gre

1. »To je prvo in najpomembnejše vprašanje,« pravi Grešak. Ali vaša podjetniška ideja temelji na patentu, znamki, modelu ali na avtorski in sorodnih pravicah? Oblika intelektualne lastnine pogojuje njeno zaščito, Grešak pa opozarja, da je najbolj problematično področje patentov. Poglejmo, zakaj.

Kdaj patent

2. S patentom lahko zaščitite le izum, ki je nov, ki ne izhaja iz zdajšnjega tehničnega znanja in je uporaben v industriji. »Če pa boste vlagateljem razkrili svoj izum in ga želeli pozneje zaščititi, to ne bo mogoče, ker izum ne bo več nov,« razlaga Grešak. Še posebej je pomembno, komu razkrivate nepatentiran izum. Če se o naložbi pogovarjate ali pogajate s strokovnjaki z istega področja, kot je vaš izum, bodite še posebej previdni, saj lahko ti strokovnjaki pridejo do enakega rezultata, ob upoštevanju postopka, ki ste ga bolj ali manj podrobno razložili. Vsekakor se splača patentirati izum, ki je uporaben v kemiji ali tehnologiji. O tem več v nadaljevanju.

Kdaj pogodba o nerazkritju

3. Tradicionalni podjetniki pri privabljanju partnerjev ali vlagateljev tem pogosto v podpis ponudijo pogodbo o nerazkritju informacij (tudi dogovor ali sporazum o nerazkritju podatkov), kar je logično. Pri podjetjih, ki svoj poslovni model šele razvijajo in imajo v rokah inovativno idejo, pa to ni običajna praksa, vendar Grešak komentira: »Vsekakor je priporočljivo podpisati tak dogovor, če gre za zadevo, ki je zanimiva za patentiranje.« Patentne prijave morda kljub temu ne boste vložili, ker postopek traja nekaj časa in je drag, in se boste raje odločili za pogodbo o nerazkritju.

Zakaj pogodba o nerazkritju ni priporočljiva

Izuma ni treba ljubosumno skrivati. Bolj kot podrobnosti vlagatelje zanima, ali ideja rešuje neko te
Izuma ni treba ljubosumno skrivati. Bolj kot podrobnosti vlagatelje zanima, ali ideja rešuje neko težavo in ima merljive rezultate. Boštjan Grešak, partner v odvetniški pisarni Avbreht, Zajc in partnerji

4. Kdaj oziroma zakaj ni priporočljivo na plan privleči take pogodbe? Britanec Richard Branson, serijski podjetnik in vlagatelj, je nekoč izjavil, da so poslovne priložnosti kot avtobusi - vedno pride nova. Še posebej vlagatelji tveganega kapitala, ki so ozko osredotočeni na financiranje nastajajočih in razvijajočih se podjetij, se vsak dan odločajo med toliko podobnimi poslovnimi idejami, da brez obžalovanja in finančne izgube zavrnejo eno od njih. Poleg tega je njihova osnovna dejavnost ravnanje z denarnimi vložki, ne pa vodenje nekega podjetja. Predstavljate si, da bi morali udeleženci tehnoloških sejmov pred vsako predstavitvijo start-upov podpisati pogodbo o nerazkritju. Boštjan Grešak opisuje izkušnje pravnika: »Včasih pri izumiteljih opažam preveč težnje po zaščiti, do česar pa so vlagatelji načeloma zadržani. Pogosto izumitelji pretiravajo s pomenom svoje inovacije.« Pogodba o nerazkritju je lahko tudi smiselna: če imate rešitev v panogah, kot sta kemija in biologija, kjer so patenti odločilnega pomena, boste brez njih težko poslovali z dobičkom, pravi Grešak.

Kaj naj piše v pogodbi o nerazkritju

5. Če se odločite za pogodbo, jo je treba ustrezno napisati. »Pri vsebini pogodbe o nerazkritju ne gre nujno za opis in razlago samo patentabilnega izuma, ampak tudi za tehnična znanja, za know-how in računalniške programe,« pove Grešak. O know-howu govorimo, če ste razvili inovativno poslovno metodo, za katero vam Grešak priporoča, da natančno popišete, kaj sodi vanjo. Pri računalniških programih, »kodah«, je zaščita drugačna kot pri patentih, saj so programi po slovenskem pravu varovani z avtorskimi predpisi. Poenostavljeno povedano, program se šteje za vašo stvaritev takoj, ko ste ga zapisali, kamorkoli, kjerkoli, in vam ga ni treba zaščititi oziroma patentirati. Grešak svetuje, kako naj bo v teh primerih videti pogodba o nerazkritju: »Tudi tukaj priporočam, da čim natančneje popišete, za kaj gre pri vaši stvaritvi ter kaj drugim dovolite, da lahko s tem počnejo, in česa ne smejo.« Natančen opis vam bo koristil pri poznejšem morebitnem sodnem uveljavljanju pogodbe, v vsakem primeru pa naj pogodba vsebuje zavezo o spoštovanju in zaupnosti podatkov ter podpis strank.

Kako preživeti brez pogodbe o nerazkritju

6. Splošnega pravila ni, priznava naš sogovornik. Če se boste pogajali brez pravnih zavez, bodite odprti, razložite svojo idejo in se ne zapirajte preveč, ampak le toliko, da vas strokovnjak ne bi popolnoma razumel, priporoča Grešak. Za vlagatelja je namreč najpomembneje, da poslovna ideja ali izum rešuje neko težavo in da ima merljive rezultate, medsebojna razmerja z njim pa lahko pozneje uredite pogodbeno.

Članek je bil 15. januarja 2014 objavljen na Finance.si. 

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Posel 2030
Prihodnost dela
Prihodnost dela Nove generacije družinskih podjetij podpirajo preobrazbo poslovanja

Večina naslednikov v družinskih podjetjih je prepričana, da so pripravljeni za novo digitalno dobo. Podatki pa kažejo, da je...

Posel 2030
Tehnologija
Tehnologija So podjetja pripravljena na digitalno transformacijo?

Vpliv umetne inteligence in drugih digitalnih tehnologij bo lahko imel večji vpliv na poslovanje podjetij, kot ga je prinesel razvoj...

Posel 2030
Energetika
Energetika Litij-ionske baterije so prihodnost elektromobilnosti in shranjevanja električne energije

Litij-ionske baterije se uporabljajo predvsem v avtomobilih in za velike sisteme. Na uporabo takšnih baterij se pripravljajo v večjih...

Posel 2030
Finance
Finance Facebook z libro vstopa na trg kriptovalut in digitalnih plačil

Facebook cilja tako na uporabnike, ki si želijo dobre plačilne izkušnje, kot na skoraj dve milijardi ljudi, ki sploh nimajo bančnih...

Posel 2030
Prihodnost mobilnosti
Prihodnost mobilnosti Mobilnost 2030: Pametna mesta so pešcem in kolesarjem prijazna mesta 3

S prihodnostjo mobilnosti v mestih se veliko ukvarjajo predvsem ponudniki vozil in informatiki, ni pa nujno, da so njihove rešitve...

Posel 2030
Prihodnost dela
Prihodnost dela Digitalizacija vpliva na prihodnost dela: Podjetja so pred pomembnim izzivom

Prihodnost dela prinaša korenite spremembe pri dojemanju, kaj sploh pomeni delovno mesto, s tem pa se spreminja tudi način dela in odnos...