So podjetja pripravljena na digitalno transformacijo? So podjetja pripravljena na digitalno transformacijo? Vpliv umetne inteligence in drugih digitalnih tehnologij bo lahko imel večji vpliv na poslovanje podjetij, kot ga je prinesel razvoj interneta. So podjetja pripravljena?
Z digitalizacijo banka postane dosegljiva kadarkoli in od kjerkoli Z digitalizacijo banka postane dosegljiva kadarkoli in od kjerkoli S prihodom digitalizacije in fintech podjetij, ki klasičnim bankam na določenih področjih poslovanja pomenijo vse večjo konkurenco, so banke pred izzivom, kako digitalizirati storitve in vpeljati nove ter tako izboljšati celotno uporabniško izkušnjo.
Razvoj fintecha prinaša koristi bančnim strankam Razvoj fintecha prinaša koristi bančnim strankam Banke svojim strankam ponujajo vse boljšo uporabniško izkušnjo pri opravljanju digitalnih storitev tudi zaradi prihoda fintech podjetij.
Nove generacije družinskih podjetij podpirajo preobrazbo poslovanja Nove generacije družinskih podjetij podpirajo preobrazbo poslovanja Večina naslednikov v družinskih podjetjih je prepričana, da so pripravljeni za novo digitalno dobo. Podatki pa kažejo, da je družinskih podjetij, ki preživijo prenos na tretjo generacijo, malo. Nekaterim spodleti že prenos na drugo generacijo.
Litij-ionske baterije so prihodnost elektromobilnosti in shranjevanja električne energije Litij-ionske baterije so prihodnost elektromobilnosti in shranjevanja električne energije Litij-ionske baterije se uporabljajo predvsem v avtomobilih in za velike sisteme. Na uporabo takšnih baterij se pripravljajo v večjih industrijskih obratih, operaterji elektroenergetskih omrežij lahko z baterijo za kratek čas nadomestijo izpad elektrarne, lokalne skupnosti pa jih uporabijo pri izpadih zaradi vremena

Branje misli je denar postalo

Čas branja: 3 min
15.12.2013  13:05
Branje misli je denar postalo

Znanost o delovanju možganov v zadnjih letih dosega bliskovit znanstveni in tehnološki razvoj. Zato nas ne sme začuditi, da tako znanstveniki kot novinarji 21. stoletje že portretirajo kot stoletje možganov. Temu v prid govori tudi dejstvo, da je ameriška vlada v začetku aprila objavila novico o novi finančni injekciji za raziskovanje možganov. S tem bo dodatno okrepila zajetnih 5,5 milijarde dolarjev, ki jih za raziskovanje možganov namenja ameriški nacionalni inštitut za zdravje. V tem smislu so podobnosti z vesoljskim programom očitne. Pa tudi sicer je primerjava razumevanja delovanja najkompleksnejšega človeškega organa in odkrivanja vesolja smiselna. Prispodoba, da število možganskih celic (nevronov) ustreza številu zvezd v naši galaksiji, ki se večkrat pojavlja v poljudnejših obravnavah kompleksnosti naših možganov, namreč ni daleč od resnice.

Iz laboratorijev v gospodarstvo

Vse kaže, da bo imela v 21. stoletju nevroznanost velik vpliv na človeka in družbo, delno primerljiv z revolucijo, ki jo je v 20. stoletju povzročil računalnik. Podobno kot pri računalniški tehnologiji je tudi nevroznanost iz laboratorijev najprej začela prodirati v poslovni svet. Sodobne nevroznanstvene tehnologije za merjenje nezavednih možganskih procesov - funkcionalna magnetna resonanca (fMRI), magnetoencefalogram (MEG) in zlasti elektroencefalogram (EEG) -, ki so bile dolgo domena medicine in znanstvenih raziskav, se od leta 2003 pospešeno uveljavljajo v gospodarstvu.

To revolucionarno novo področje se strokovno imenuje potrošniška nevroznanost. Čeprav razlika med pojmoma še ni bila natančno opredeljena, pa se pogosto uporablja tudi krajši izraz nevromarketing. Kot pove že ime, gre za povezavo marketinškega upravljanja podjetij in sodobne nevroznanosti, ob pomoči katere poskušajo podjetja bolj natančno razumeti čustva, želje, potrebe in preference svojih kupcev. To dosežejo z merjenjem zavestnih in nezavednih možganskih odzivov in pozornosti kupcev na izdelke, storitve, oglase in blagovne znamke, kar jim omogoča učinkoviteje prilagoditi ponudbo za svoje kupce ter s tem povečati prodajo.

oglas-wv.1371751796.jpg.o.600px
Verjetno najodmevnejši primer nevromarketinga v zadnjem času je ameriški televizijski oglas za VW passat z naslovom Sila (The Force), ki ga je navdihnila tematika iz priljubljene Vojne zvezd. Oglas je v fazi nevromarketinškega preizkušanja pri kupcih sprožal izredno visoko stopnjo pozitivnega čustvenega odziva in pozornosti. V praksi je nato dosegel neverjeten uspeh.

Od oglaševanja do razvoja

Zaradi razmeroma visoke cene in kompleksnosti tovrstnih raziskav je nevromarketing za zdaj večinoma omejen na bogatejše in gospodarsko bolj razvite države, kot so ZDA, Velika Britanija in Nemčija. Na seznamu podjetij, ki nevromarketing že uporabljajo, je med drugimi mogoče najti največja in najuspešnejša svetovna podjetja - PayPal, Google, Hyundai, Volkswagen, Mercedes-Benz in Pepsi. Verjetno najodmevnejši primer nevromarketinga v zadnjem času je ameriški televizijski oglas za VW passata z naslovom Sila (The Force), ki ga je navdihnila tematika iz priljubljene Vojne zvezd. Oglas je bil narejen na podlagi najnovejših spoznanj o delovanju možganov in je na stopnji nevromarketinškega preizkušanja pri porabnikih kazal izjemno visoko stopnjo pozitivnega čustvenega odziva in pozornosti. V praksi je nato dosegel neverjeten uspeh: pobral je vrsto najodmevnejših oglaševalskih nagrad. Še preden je bil uradno predvajan po televiziji, je imel na Youtubu 12 milijonov ogledov (ob pisanju tega članka že prek 57 milijonov). V času predvajanja se je obisk Volkswagnove spletne strani povečal kar za 50 odstotkov, nemško avtomobilsko podjetje pa je v tem času doseglo izjemne prodajne uspehe na ameriškem trgu.

Zaradi uspehov in učinkovitosti merjenja nezavednih možganskih procesov vse več podjetij nevromarketing uporablja že na stopnji razvoja izdelkov in storitev. Podjetja tako že pred vstopom na trg lahko izberejo tiste razvojne zasnove, ki pri porabnikih sprožijo najbolj pozitivne čustvene odzive, ter se tako izognejo metodi poskusov in napak, kar močno poveča možnosti za uspeh na trgu. Najbolj nazoren primer uporabe nevromarketinga na razvojni stopnji je hollywoodska filmska industrija. Raziskovalci so namreč ugotovili, da na podlagi nevromarketinških meritev odziva gledalcev lahko že vnaprej določijo gledanost določenega filma. Zato so največji filmski studii, kot sta Fox in Paramount, na podlagi nevromarketinškega testiranja začeli izbirati, katere filmske prizore bodo vključili v končno različico filma.

Etične dileme

Da smo se z razvojem nevroznanosti tako rekoč res že zelo približali še pred nedavnim nepredstavljivemu branju misli, so leta 2008 dokazali na inštitutu Maxa Plancka v Leipzigu. Nemški raziskovalci so udeležencem raziskave povedali, da se lahko prosto odločijo, s katero roko bodo pritisnili gumb, postavljen prednje. Odkrili so, da je z nevrološkim merjenjem možganskih procesov mogoče precej prej napovedati, s katero roko bo posameznik pritisnil gumb, preden je o tem sprejel zavestno odločitev!

Ob upoštevanju hitrega razvoja nevroznanosti in učinkovitosti nevromarketinga se postavlja vprašanje etičnosti uporabe tovrstnega pristopa za boljše razumevanje porabnikov. Podobno kot večino druge sodobne tehnologije je tudi nevroznanost in z njo povezane tehnologije mogoče tako ali drugače zlorabiti. Vendar pa bi bilo le zaradi tega dejstva pretirano trditi, da je (porabniška) nevroznanost problematična kot taka. Še zlasti, če je uporabljena odgovorno ter s ciljem bolje uskladiti razvoj izdelkov in storitev z željami in potrebami ljudi. Žogica je torej na strani podjetij, ki morajo v luči družbene odgovornosti ta revolucionarni pristop uporabljati po najvišjih etičnih standardih. Vsaj za zdaj kaže, da se podjetja, ki nevromarketing že uporabljajo, tega zavedajo.

Avtor: Dr. Luka Zevnik, raziskovalec in predavatelj na Univerzi v Ljubljani.

Članek je bil objavljen 21. junija 2013 na Finance.si

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Posel 2030
Prihodnost dela
Prihodnost dela Nove generacije družinskih podjetij podpirajo preobrazbo poslovanja

Večina naslednikov v družinskih podjetjih je prepričana, da so pripravljeni za novo digitalno dobo. Podatki pa kažejo, da je...

Posel 2030
Tehnologija
Tehnologija So podjetja pripravljena na digitalno transformacijo?

Vpliv umetne inteligence in drugih digitalnih tehnologij bo lahko imel večji vpliv na poslovanje podjetij, kot ga je prinesel razvoj...

Posel 2030
Energetika
Energetika Litij-ionske baterije so prihodnost elektromobilnosti in shranjevanja električne energije

Litij-ionske baterije se uporabljajo predvsem v avtomobilih in za velike sisteme. Na uporabo takšnih baterij se pripravljajo v večjih...

Posel 2030
Finance
Finance Facebook z libro vstopa na trg kriptovalut in digitalnih plačil

Facebook cilja tako na uporabnike, ki si želijo dobre plačilne izkušnje, kot na skoraj dve milijardi ljudi, ki sploh nimajo bančnih...

Posel 2030
Prihodnost mobilnosti
Prihodnost mobilnosti Mobilnost 2030: Pametna mesta so pešcem in kolesarjem prijazna mesta 3

S prihodnostjo mobilnosti v mestih se veliko ukvarjajo predvsem ponudniki vozil in informatiki, ni pa nujno, da so njihove rešitve...

Posel 2030
Prihodnost dela
Prihodnost dela Digitalizacija vpliva na prihodnost dela: Podjetja so pred pomembnim izzivom

Prihodnost dela prinaša korenite spremembe pri dojemanju, kaj sploh pomeni delovno mesto, s tem pa se spreminja tudi način dela in odnos...