So podjetja pripravljena na digitalno transformacijo? So podjetja pripravljena na digitalno transformacijo? Vpliv umetne inteligence in drugih digitalnih tehnologij bo lahko imel večji vpliv na poslovanje podjetij, kot ga je prinesel razvoj interneta. So podjetja pripravljena?
Z digitalizacijo banka postane dosegljiva kadarkoli in od kjerkoli Z digitalizacijo banka postane dosegljiva kadarkoli in od kjerkoli S prihodom digitalizacije in fintech podjetij, ki klasičnim bankam na določenih področjih poslovanja pomenijo vse večjo konkurenco, so banke pred izzivom, kako digitalizirati storitve in vpeljati nove ter tako izboljšati celotno uporabniško izkušnjo.
Razvoj fintecha prinaša koristi bančnim strankam Razvoj fintecha prinaša koristi bančnim strankam Banke svojim strankam ponujajo vse boljšo uporabniško izkušnjo pri opravljanju digitalnih storitev tudi zaradi prihoda fintech podjetij.
Nove generacije družinskih podjetij podpirajo preobrazbo poslovanja Nove generacije družinskih podjetij podpirajo preobrazbo poslovanja Večina naslednikov v družinskih podjetjih je prepričana, da so pripravljeni za novo digitalno dobo. Podatki pa kažejo, da je družinskih podjetij, ki preživijo prenos na tretjo generacijo, malo. Nekaterim spodleti že prenos na drugo generacijo.
Litij-ionske baterije so prihodnost elektromobilnosti in shranjevanja električne energije Litij-ionske baterije so prihodnost elektromobilnosti in shranjevanja električne energije Litij-ionske baterije se uporabljajo predvsem v avtomobilih in za velike sisteme. Na uporabo takšnih baterij se pripravljajo v večjih industrijskih obratih, operaterji elektroenergetskih omrežij lahko z baterijo za kratek čas nadomestijo izpad elektrarne, lokalne skupnosti pa jih uporabijo pri izpadih zaradi vremena

»Taksist«, ki resno ogroža velike logiste

Čas branja: 5 min
13.12.2013  12:01  Dopolnjeno: 13.12.2013 14:43
»Taksist«, ki resno ogroža velike logiste

Potrebuješ prevoz in zaman iščeš taksi ali pa ga naročiš in se prestopaš na domačem pragu, taksija pa od nikoder, ko se nazadnje le prikaže, je vozilo staro, umazano, voznik neprijazen in ... drag. Če imaš pametni telefon in ustrezno aplikacijo, pa lahko pokličeš Uber, izbereš kategorijo vozila (luksuzno limuzino, terenca ali hibridni prius), sporočiš, kje in kdaj naj te vozilo pobere, in plačaš s kreditno kartico. Voznina je odvisna od razdalje in izbranega vozila. Vse poteka gladko, v razkošnem vozilu se odpelješ svojemu cilju naproti.

Ideja se je prijela in podjetje Uber, ki te storitve ponuja šele tri leta, se hitro širi. Za takšen bliskovit vzpon ima zasluge direktor Travis Kalanick, ki je podjetje ustanovil skupaj s prijateljem Garrettom Campom. V Silicijevi dolini so tehnološki zagnanci Uber sprejeli kot odrešenika. Z internetom in informacijsko tehnologijo povezana skupnost o njem pripoveduje neverjetne stvari - da bo na primer v petih letih po vrednosti presegel Facebook.

Na prvi pogled gre za pretiran pomp tehnoloških navdušencev, a tisti, ki so se poglobili v načrte podjetja, so zaznali njegove neverjetne potenciale.

 
Soustanovitelj in direktor Uberja Travis Kalanick želi preseči taksistične korenine in postati dig


Soustanovitelj in direktor Uberja Travis Kalanick želi preseči taksistične korenine in postati digitalno omrežje, ki bo mestnim ljudem lahko ponudilo vse vrste prevozov in logističnih storitev. Foto: Bloomberg

Nastaja logistični velikan?

Tako kot je Amazon nekoč začel prodajati knjige na spletu, potem pa uvidel, da lahko učinkovito infrastrukturo skladišč in razpošiljanja uporabi za prodajo še vse kaj drugega, tudi Uber načrtuje, da bo prerasel svoje taksikorenine in postal digitalno omrežje, ki bo mestnim ljudem lahko ponudilo vse vrste prevozov in logističnih storitev. Ko enkrat ljudi pridobi za to, da s svojega pametnega telefona naročijo prevoz, jih bo lahko z enako tehnologijo prepričal, da mu naročijo dostavo še mnogih drugih stvari, na primer oblačil, hrane in v tem času božičnih drevesc, kar v ameriških mestih dejansko počne. Nazadnje lahko postane nekakšen prevozniški, logistični in trgovski supermarket, v katerem boš lahko dobil vse in se lahko odpeljal kamorkoli. Zato je podjetje pred kratkim z razlogom spremenilo svoj slogan. Zdaj ni več »zasebni voznik za vsakogar«, temveč si je zastavilo širše vodilo: »Kjer življenjski slog sreča logistiko«. Vožnja z luksuzno limuzino ni več omejena samo na odstotek najbogatejših. Vsakdo, ki si prenese aplikacijo na svoj telefon in plača voznino, se lahko vozi kot športni zvezdnik, direktor banke ali filmska zvezda. Kalanick je vožnjo spremenil v dostopno luksuzno znamko, ki dopolnjuje življenjski slog tistih, ki ne sodijo med najbogatejše.

Izkušeni mački med nadzorniki

Čeprav Uber ne kotira na borzi, so pred kratkim v javnost s posredovanjem spletne strani Valleywag (ki objavlja novice o osebnostih Silicijeve doline) pricurljali podatki o njegovem finančnem poslovanju. Iz njih je mogoče sklepati, da gre za eno najhitreje rastočih podjetij na svetu. Razširilo se je že v 22 držav in 60 mest, večinoma v zadnjih nekaj mesecih. V Evropi je na primer navzoče v Parizu, Berlinu, Münchnu, Amsterdamu, Londonu, na Kitajskem v Gvangdžovu, pa tudi v Abu Dabiju in New Delhiju. Letni prihodki od prodaje znašajo 200 milijonov dolarjev. Twitter, ki je vreden približno 25 milijard dolarjev, je imel lani 317 milijonov prihodkov in po teh merilih je 3,5 milijarde dolarjev, na kolikor je bil Uber pred kratkim ocenjen, smešno majhna številka. V svojem nadzornem svetu ima izkušene poslovneže in vlagatelje, na primer Davida Bondermana, ustanovitelja finančnega sklada TPG Capital, Googlovega nekdanjega glavnega računovodjo in nekdanjega Facebookovega vodjo mednarodnega poslovanja. Predsednik nadzornega sveta je soustanovitelj Garrett Camp, ki skrbi za posebne projekte.

S posojili voznikom v mreži do milijardnih prihodkov

Zdaj je Uber postal tudi finančna ustanova. Pogodil se je namreč s proizvajalci avtomobilov, kot sta General Motors in Toyota, ter nekaterimi finančnimi družbami za 2,5 milijarde dolarjev posojila, s katerim bo 200 tisoč voznikom omogočil, da bodo kupili vozila po ugodnih obrestnih merah s pogojem, da bodo ta vozila uporabljali v omrežju družbe Uber vsaj toliko časa, dokler ne odplačajo posojila. Uber je namreč uradno softversko podjetje (največ zaslug za razvoj aplikacij ima Camp) in ne zaposluje voznikov, ampak sklepa pogodbe s samostojnimi podjetniki, zato so njegovi stroški nizki. Vlaga samo v programerje. Ti programirajo algoritme, s katerimi na softverski platformi povezujejo voznike in potnike. Tako se kar najbolj skrajša čas, ko voznik brez dela čaka na stranko.

Če se bodo vozniki odzvali, bo podjetje rešilo dve težavi hkrati. Imelo bo na voljo veliko vozil in stabilno delovno silo. Če se bo za nakup odločilo 200 tisoč voznikov, jih bo toliko ostalo zvestih, dokler ne bodo poplačali posojila (povprečno štiri leta). Čim več voznikov bo vključenih v omrežje, tem bolj bo Uber lahko povečeval ponudbo in nižal voznine. In denarja bo kot pečka. Ocenjujejo, da prihodki za vsako vozilo znašajo bruto 100 tisoč dolarjev na leto. Vsakdo si lahko izračuna, koliko bi to bilo, če bi ponudbo sprejelo 200 tisoč voznikov, upoštevajoč, da Uber vsakemu od zaslužka za storitev posredovanja potnikov odreže od 15 do 20 odstotkov.

Uberjeva mobilna aplikacija za taksistične storitve.
Uberjeva mobilna aplikacija za taksistične storitve.

Vizija: konec lastništva avtomobilov

S tem bi bil izpolnjen kratkoročni cilj, ki si ga je zastavil Kalanick - uničiti taksislužbo z njenimi togimi cehovskimi pravili in visokimi cenami ter zlomiti toge predpise birokratskih struktur v mestih, ki poskušajo onemogočiti njegovo delovanje, češ da ne more opravljati dejavnosti, ker je uradno softversko podjetje, ki ne zaposluje voznikov.

Dolgoročnejši cilj pa je veliko širši in bi ga lahko imenovali konec lastništva avtomobilov. Ker postajajo vožnje, ki jih ponuja Uber, vse cenejše, bodo ljudje vse manj potrebovali lastne avtomobile, takšna je vsaj Kalanickova vizija. To se deloma že uresničuje. Znani so primeri številnih uporabnikov, ki se na blogih hvalijo s tem, da so prodali svoje beemveje, ker je ceneje uporabljati storitve, ki jih ponuja Uber.

Vse skupaj bo postalo še verjetnejše, ko se bodo cene še bolj znižale in se bo poslovanje širilo na druga področja, saj Uber sklepa partnerstva tudi s podjetji, ki ne opravljajo prevoznih dejavnosti. Zakaj bi na primer kupili drago opremo za taborjenje, ki jo uporabite samo enkrat ali pa v najboljšem primeru dvakrat do trikrat na leto, če vam jo lahko v pol ure za majhen znesek pripelje Uber, po koncu dopusta pa pošlje avto, ki jo odpelje (voznik jo seveda razstavi in pospravi). Vlagatelji, ki financirajo njegovo dejavnost, so prepričani, da Uber lahko postane logistično omrežje, ki bo lahko v trenutku prepeljalo kogarkoli in karkoli, in s tem resen tekmec velikanom logistike, kot so Fedex, UPS in DHL.

Zaradi podjetja Uber se lahko zdaj slehernik vozi kot direktor banke ali filmska zvezda.
Zaradi podjetja Uber se lahko zdaj slehernik vozi kot direktor banke ali filmska zvezda.

Konkurenca Amazonovim dronom

Od tod je mogoče uporabiti domišljijo, kot jo je uporabil novinar New York Magazina, ko je napovedal, da utegne Uber v prihodnosti uporabljati Googlove samovozeče avtomobile (Google je eden od vlagateljev). Tako bodo lahko voznine še nižje, saj ne bo treba najemati voznikov. Lahko bo uvedel dostavno službo, ki bo na voljo takoj in bo konkurirala Amazonovim dronom. Vpeljal bi lahko naročniško razmerje, ki bi vsebovalo ugodnosti, kot je napovedani prevoz. Ko bi operater na Googlovem koledarju videl, da ima naročnik sestanek na drugem koncu mesta, bi pred njegovo pisarno samodejno ob pravem času poslal avto. To bodo verjetno poskušala tudi druga podjetja, a Uber ima prednost prvega v tem poslu, saj je razvil že vsa potrebna orodja, kar mu daje vse možnosti, da porazi tekmece.

Neusmiljen boj z birokrati

Cilj svetovne prevlade pa ne bo dosežen gladko, saj ni nobenega zagotovila, da regulatorji, ki ga že vseskozi ovirajo, ne bodo našli načina, da ga upočasnijo ali celo ustavijo ter ohladijo njegove ambicije. Lokalne oblasti v mestih, kamor poskuša prodreti, ga pogosto tožijo. Taksisti (njihova dejavnost je v ZDA vredna šest milijard dolarjev) so mu napovedali vojno. Bojeviti Kalanick gre seveda v protinapad vsakokrat, ko ga lokalne oblasti poskušajo ovirati. V Washingtonu ga je mestni uradnik, pristojen za taksislužbo, javno obtožil, da krši zakon, Kalanick pa je v bran podjetju pozval uporabnike. Ti so poslali 50 tisoč elektronskih sporočil in 37 tisoč tvitov, med njimi mnogo slavnih osebnosti, ki uporabljajo njegove storitve. Mestni uradniki so morali popustiti. Kalanick iz vsakega boja izide kot zmagovalec.

Dosego ambicioznega cilja mu utegnejo preprečiti tudi delničarji, če bo v prihodnjih letih vstopil na borzo. Morda bodo pritiskali nanj, da bo moral vsako četrtletje ustvarjati dobiček, namesto da bi posnemal strategijo Amazona in tekmece izrinjal s trga z nizkimi maržami, ki bi jih ohranjal več let.

Demografska gibanja vsekakor delujejo v njegov prid, saj se v mesta seli čedalje več ljudi, ki vsi potrebujejo prevoz, bodisi zase bodisi za stvari. In čeprav bo dosegel samo kratkoročni cilj, da bo nadomestil zdajšnjo taksidejavnost, bo še vedno veliko, zelo veliko podjetje. In ne bo kot drugi spletni velikani odvisen od nepredvidljivega oglaševalskega trga.

Avtorica: Anamarija Urbanija

Članek je bil 13. decembra objavljen na Finance.si. 

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Posel 2030
Prihodnost dela
Prihodnost dela Nove generacije družinskih podjetij podpirajo preobrazbo poslovanja

Večina naslednikov v družinskih podjetjih je prepričana, da so pripravljeni za novo digitalno dobo. Podatki pa kažejo, da je...

Posel 2030
Tehnologija
Tehnologija So podjetja pripravljena na digitalno transformacijo?

Vpliv umetne inteligence in drugih digitalnih tehnologij bo lahko imel večji vpliv na poslovanje podjetij, kot ga je prinesel razvoj...

Posel 2030
Energetika
Energetika Litij-ionske baterije so prihodnost elektromobilnosti in shranjevanja električne energije

Litij-ionske baterije se uporabljajo predvsem v avtomobilih in za velike sisteme. Na uporabo takšnih baterij se pripravljajo v večjih...

Posel 2030
Finance
Finance Facebook z libro vstopa na trg kriptovalut in digitalnih plačil

Facebook cilja tako na uporabnike, ki si želijo dobre plačilne izkušnje, kot na skoraj dve milijardi ljudi, ki sploh nimajo bančnih...

Posel 2030
Prihodnost mobilnosti
Prihodnost mobilnosti Mobilnost 2030: Pametna mesta so pešcem in kolesarjem prijazna mesta 3

S prihodnostjo mobilnosti v mestih se veliko ukvarjajo predvsem ponudniki vozil in informatiki, ni pa nujno, da so njihove rešitve...

Posel 2030
Prihodnost dela
Prihodnost dela Digitalizacija vpliva na prihodnost dela: Podjetja so pred pomembnim izzivom

Prihodnost dela prinaša korenite spremembe pri dojemanju, kaj sploh pomeni delovno mesto, s tem pa se spreminja tudi način dela in odnos...