So podjetja pripravljena na digitalno transformacijo? So podjetja pripravljena na digitalno transformacijo? Vpliv umetne inteligence in drugih digitalnih tehnologij bo lahko imel večji vpliv na poslovanje podjetij, kot ga je prinesel razvoj interneta. So podjetja pripravljena?
Z digitalizacijo banka postane dosegljiva kadarkoli in od kjerkoli Z digitalizacijo banka postane dosegljiva kadarkoli in od kjerkoli S prihodom digitalizacije in fintech podjetij, ki klasičnim bankam na določenih področjih poslovanja pomenijo vse večjo konkurenco, so banke pred izzivom, kako digitalizirati storitve in vpeljati nove ter tako izboljšati celotno uporabniško izkušnjo.
Razvoj fintecha prinaša koristi bančnim strankam Razvoj fintecha prinaša koristi bančnim strankam Banke svojim strankam ponujajo vse boljšo uporabniško izkušnjo pri opravljanju digitalnih storitev tudi zaradi prihoda fintech podjetij.
Nove generacije družinskih podjetij podpirajo preobrazbo poslovanja Nove generacije družinskih podjetij podpirajo preobrazbo poslovanja Večina naslednikov v družinskih podjetjih je prepričana, da so pripravljeni za novo digitalno dobo. Podatki pa kažejo, da je družinskih podjetij, ki preživijo prenos na tretjo generacijo, malo. Nekaterim spodleti že prenos na drugo generacijo.
Litij-ionske baterije so prihodnost elektromobilnosti in shranjevanja električne energije Litij-ionske baterije so prihodnost elektromobilnosti in shranjevanja električne energije Litij-ionske baterije se uporabljajo predvsem v avtomobilih in za velike sisteme. Na uporabo takšnih baterij se pripravljajo v večjih industrijskih obratih, operaterji elektroenergetskih omrežij lahko z baterijo za kratek čas nadomestijo izpad elektrarne, lokalne skupnosti pa jih uporabijo pri izpadih zaradi vremena

Interno podjetništvo je sproščanje potenciala zaposlenih

Čas branja: 5 min
04.12.2013  11:29  Dopolnjeno: 04.12.2013 11:29
Interno podjetništvo je sproščanje potenciala zaposlenih

Zakaj lahko poteka inoviranje tudi v sodelovanju s tekmeci, zakaj bi se morale vse javne storitve digitalizirati in kako je Slovenec Izidor Flajšman v Southamptonu organiziral start-up vikend

Pet dni smo z ekipo mladih podjetnikov preživeli v Veliki Britaniji v iskanju in izkušanju inovativnosti.

Pot nas je vodila od študentskega start-up vikend tekmovanja, prek strateške konference o spreminjanju sveta prek podatkov do vpogleda v podjetniško sodelovanje univerz, študentov in gospodarstva ter v delovanje ene svetovno najbolj znanih mrež pospeševalnikov Wayra.

strata konferenca
Angleška vlada bi vse javne storitve digitalizirala, odstranila občutljive osebne podatke in jih ponudila podjetnikom, da oblikujejo storitve (za oskrbo z zdravili, interventne vožnje, učinkovitost zdravljenja ...), je bilo slišati na strateški konferenci Strata v Londonu.

Foto: Lojze Bertoncelj

Korporacije se počutijo vse bolj ogrožene

O tem, da je napad najboljša obramba, sem se pogovarjal z Jeffom Skinnerjem, profesorjem na londonski poslovni šoli in izvršnim direktorjem Deloittovega inštituta za inovacije in podjetništvo. Internet je močno olajšal dostop do znanja, ljudi, proizvodnje in različnih storitev, zato so klasične strateške prednosti izgubile pomen. Na trgu se pojavljajo novi in novi izzivalci in tudi velikim družbam ne preostane drugega, kot da začnejo izzivati še same.

Današnje poslovanje je kot športno tekmovanje, razlaga Skinner. Če se okolje in konkurenca spreminjata hitreje od tebe, zaostaneš in prej ali slej izpadeš iz tekme. Sprotno prilagajanje z majhnimi izboljšavami velikokrat ne zadostuje več in treba je poseči po bolj korenitem inoviranju izdelkov, procesov in storitev.

Pobuda za inoviranje poslovanja mora priti z vrha ali zelo blizu vrha (politična podpora). Če podpore z vrha ni, se kaj hitro zgodi, da vrh ovira ali celo odstrani vse samonikle poskuse inoviranja. Sicer pa nižjih ravni navadno ne zanimajo spremembe, kar je še posebej značilno v času slabih razmer v podjetju, ko se vsak boji napak in se drži svojih ustaljenih procesov.

jeff skinner
Jeff Skinner, profesor na London Business School in izvršni direktor Deloitte Institute of Innovation and Entrepreneurship: »Just do it - proces internega podjetništva pomeni precej večje tveganje, če ga ne izpelješ, kot če ga v taki ali drugačni obliki.«

Poziv k internemu podjetništvu po Skinnerjevih izkušnjah pomeni sproščanje prostih potencialov v ljudeh. Poziv prinaša nove poti bolj odprtega komuniciranja in nove postopke dela, kar počasi in zanesljivo osveži tudi kulturo podjetja. Odziv se lahko spodbudi z denarno nagrado (v Veliki Britaniji so znani primeri z nagrado v višini sto tisoč funtov), vendar navadno zadostuje povečana prepoznavnost v kolektivu (član posebnega tima) oziroma kakšna simbolična nagrada (večerja z glavnim direktorjem, turistični vikend paket ...).

Skinner opaža, da se proces inoviranja vse bolj demokratizira. Angleška podjetja in javne službe v inoviranje vse pogosteje vključujejo tudi stranke, dobavitelje in celo tekmece. Podjetja so pripravljena javno objaviti težave, jih podkrepiti s podatki in javnost pozvati, naj razvije nove rešitve oziroma poslovne modele. Pozive za izboljšanje uporabniške izkušnje tako lahko vidimo na številnih javnih mestih, na avtobusu, podzemni železnici, v restavracijah.

Sklepno sporočilo Skinnerja je bilo: »Just do it.« Proces internega podjetništva namreč po njegovem mnenju pomeni precej večje tveganje, če ga ne izpelješ, kot če ga v taki ali drugačni obliki. V istem trenutku sicer pojasni, da »skrinjica za zbiranje idej« ni ravno tisti pravi proces. Pristop k inoviranju naj bi vseeno bil malo bolj zavzet in osredotočen na izboljšanje osnovne dejavnosti podjetja. Podjetja morajo jasno opredeliti svoj poslovni izziv, pritegniti najustreznejše ljudi in poskrbeti za primerno motivacijo, ki bo pomagala k dobrim rezultatom.

Spreminjanje sveta prek podatkov

V Veliki Britaniji razmišljajo, da bi že v bližnji prihodnosti vsakemu državljanu naložili več odgovornosti za lastno zdravje. Omogočili bi jim dostop do vseh njihovih zdravstvenih podatkov, skupaj z nakupnimi navadami, ki pomenijo določena tveganja za zdravje. Ker se zavedajo kompleksnosti in zahtevnosti naloge, pri tem resno računajo na pomoč zasebnega sektorja - podjetnike.

igor černač
Igor Čenar, soustanovitelj in izvršni direktor JollyDecka, član pospeševalnika Wayra: »Ni vseeno, kako gradiš svoj start-up. Potrebne so osredotočenost, profesionalnost in hitrost. Z več truda več dosežeš, kar pa velja tudi za že uveljavljena podjetja.«

To je le ena od zgodb, ki smo jih lahko slišali na strateški konferenci Strata v Londonu. To je edina tovrstna konferenca v Evropi, edinkrat v letu. Namenjena je največjim svetovnim družbam, ki imajo na voljo izredno veliko podatkov, od katerih želijo dobiti vse več in več koristi.

Zgornjo zgodbo je predstavil Tim Kelsey, nacionalni direktor za paciente in informacije na angleškem ministrstvu za zdravstvo. Pred tem je bil prvi izvršni direktor za transparentnost in javnost podatkov neposredno pri vladi, še prej pa časopisni novinar in televizijski poročevalec pri uglednih medijih. Lahko bi rekli, da je celotno kariero v službi javnosti.

Angleška vlada zasleduje idejo, da se vse javne storitve digitalizirajo, da se podatki anonimizirajo (odstranijo občutljivi osebni podatki) ter se ponudijo prostemu trgu in podjetnikom, da na njihovi podlagi oblikujejo nove storitve in orodja (oskrba z zdravili, interventne vožnje, zasedenost zdravstvenih naprav, učinkovitost zdravljenja ...).

Pospešek za dobre ideje

S pojmom start-up opredeljujemo podjetja na začetku svoje poti, ki ponujajo nekaj novega, boljšega in imajo možnosti (globalne) rasti. Eden glavnih kazalnikov uspešnosti startupa je hitrost pridobivanja kupcev. Če podjetje prepočasi pridobiva stranke, je obsojeno na največ preživetje v lokalnem okolju.

Ideje, ki na začetku hitro prikažejo pospešeno rast uporabnikov, so zelo zanimive za tako imenovane pospeševalnike. Eden takih je londonska Wayra, v lasti telekomunikacijskega velikana Telefonica. Svojim inkubirancem ponuja manjši finančni vložek, poslovni prostor in mentorstvo. Trenutno so v londonski Wayri kar tri slovenska podjetja: JollyDeck, Peekster in iHelp.

lojze bertoncelj
Lojze Bertoncelj, poročevalec, sicer direktor in partner družbe 30Lean, ki izvaja projekte inovativnosti in podjetništva v zrelih organizacijah: »Za testiranje Googlovih očal se je takoj naredila vrsta. Uporabniška izkušnja je na začetku precej nelagodna, je pa izjemna.«

V Londonu sem obiskal Igorja Čenarja, soustanovitelja aplikacije JollyDeck, ki ponuja zelo učinkovito učno e-platformo za rutinska usposabljanja v večjih organizacijah. Po sedmih mesecih je Čenar zelo zadovoljen z navzočnostjo v pospeševalniku. Hitrost njihovega poslovanja je vse večja in večja. Število zaposlenih so s tri povečali na sedem in še bodo zaposlovali. Pomoč mentorjev je še zelo dobrodošla. V tem času so spoznali, da je na trgu prek sto podobnih orodij in da se jim brez osredotočenja na zelo specifične težave v usposabljanju ne bo uspelo prebiti. Zavzeli so položaj izdelčnega, in ne toliko storitvenega ponudnika. Navzočnost v enem izmed svetovno znanih pospeševalnikov jim precej olajša navezovanje poslovnih stikov. Spoznali so pomen stalnega pozitivnega komuniciranja in se zavedajo, da nikoli ne smeš dostaviti manj ali pozneje, kot si obljubil. Tujina jim je dala druge razsežnosti in poglede.

Vikend ustvarjalna zabava

Start-up vikendi imajo več namenov: druženje, učenje podjetništva, ustvarjanje nečesa novega. Začnejo se v petek popoldne. Po uvodnem ogrevanju udeleženci predstavijo svoje ideje, ki morajo biti nove, še neuresničene. Če ideja dobi dovolj glasov preostalih udeležencev, avtor ideje v nadaljevanju sestavi dopolnjujočo se ekipo iz razvijalcev, oblikovalcev in tržnikov. Ekipe morajo do nedelje popoldne pripraviti poslovni model ideje, izdelati prototip rešitve, preizkusiti idejo na trgu s hitro terensko ali spletno tržno raziskavo ter pripraviti sklepno štiriminutno predstavitev s prikazom delovanja prototipa. Na voljo so jim mentorji, navodila in merila končnega ocenjevanja. Poskrbljeno je za hrano in pijačo, pa tudi za spanje (na stolih, tleh), ki si ga marsikdo zaradi intenzivnega dela privošči zelo malo. Tako se rodi vse več in več podjetij.

Heidi, Ana in Vesna, del ekipe Thought Provoker, zmagovalcev julijskega start-up vikenda v Ljubljani, in sam smo se udeležili start-up vikenda v Southamptonu, ki je bil zelo programersko obarvan, ker so ga pripravili študenti računalništva - med njimi je bil tudi Slovenec Izidor Flajšman. Dogodek je imel kar nekaj vzporednih vsebin, med njimi predstavitev in preskušanje Googlovih očal, 3D-tiskalnika in avtomobila, ki leti. Opazna je še ena razlika s slovenskimi start-up vikendi. Angleški študenti so precej bolj spretni, izkušeni in zato bolj samozavestni in odprti v predstavljanju svojih idej. Vidi se jim, da imajo veliko praktičnega nastopanja pred kolegi in v javnosti. Na drugi strani bi za udeležence ravnokar izvedenih slovenskih start-up vikendov lahko rekel, da imajo celo boljše zamisli od angleških kolegov in jih znajo tudi bolje celostno razdelati. Za prav vse start-up vikende pa velja, da so polni ustvarjalne energije, ki bi bila zelo dobrodošla osvežitev v marsikaterem podjetju.

Avtor: Lojze Bertoncelj je direktor in partner družbe 30Lean, ki izvaja projekte inovativnosti in podjetništva v večjih organizacijah

Članek je bil objavljen 3. decembra na Finance.si

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Posel 2030
Prihodnost dela
Prihodnost dela Nove generacije družinskih podjetij podpirajo preobrazbo poslovanja

Večina naslednikov v družinskih podjetjih je prepričana, da so pripravljeni za novo digitalno dobo. Podatki pa kažejo, da je...

Posel 2030
Tehnologija
Tehnologija So podjetja pripravljena na digitalno transformacijo?

Vpliv umetne inteligence in drugih digitalnih tehnologij bo lahko imel večji vpliv na poslovanje podjetij, kot ga je prinesel razvoj...

Posel 2030
Energetika
Energetika Litij-ionske baterije so prihodnost elektromobilnosti in shranjevanja električne energije

Litij-ionske baterije se uporabljajo predvsem v avtomobilih in za velike sisteme. Na uporabo takšnih baterij se pripravljajo v večjih...

Posel 2030
Finance
Finance Facebook z libro vstopa na trg kriptovalut in digitalnih plačil

Facebook cilja tako na uporabnike, ki si želijo dobre plačilne izkušnje, kot na skoraj dve milijardi ljudi, ki sploh nimajo bančnih...

Posel 2030
Prihodnost mobilnosti
Prihodnost mobilnosti Mobilnost 2030: Pametna mesta so pešcem in kolesarjem prijazna mesta 3

S prihodnostjo mobilnosti v mestih se veliko ukvarjajo predvsem ponudniki vozil in informatiki, ni pa nujno, da so njihove rešitve...

Posel 2030
Prihodnost dela
Prihodnost dela Digitalizacija vpliva na prihodnost dela: Podjetja so pred pomembnim izzivom

Prihodnost dela prinaša korenite spremembe pri dojemanju, kaj sploh pomeni delovno mesto, s tem pa se spreminja tudi način dela in odnos...