So podjetja pripravljena na digitalno transformacijo? So podjetja pripravljena na digitalno transformacijo? Vpliv umetne inteligence in drugih digitalnih tehnologij bo lahko imel večji vpliv na poslovanje podjetij, kot ga je prinesel razvoj interneta. So podjetja pripravljena?
Z digitalizacijo banka postane dosegljiva kadarkoli in od kjerkoli Z digitalizacijo banka postane dosegljiva kadarkoli in od kjerkoli S prihodom digitalizacije in fintech podjetij, ki klasičnim bankam na določenih področjih poslovanja pomenijo vse večjo konkurenco, so banke pred izzivom, kako digitalizirati storitve in vpeljati nove ter tako izboljšati celotno uporabniško izkušnjo.
Razvoj fintecha prinaša koristi bančnim strankam Razvoj fintecha prinaša koristi bančnim strankam Banke svojim strankam ponujajo vse boljšo uporabniško izkušnjo pri opravljanju digitalnih storitev tudi zaradi prihoda fintech podjetij.
Nove generacije družinskih podjetij podpirajo preobrazbo poslovanja Nove generacije družinskih podjetij podpirajo preobrazbo poslovanja Večina naslednikov v družinskih podjetjih je prepričana, da so pripravljeni za novo digitalno dobo. Podatki pa kažejo, da je družinskih podjetij, ki preživijo prenos na tretjo generacijo, malo. Nekaterim spodleti že prenos na drugo generacijo.
Litij-ionske baterije so prihodnost elektromobilnosti in shranjevanja električne energije Litij-ionske baterije so prihodnost elektromobilnosti in shranjevanja električne energije Litij-ionske baterije se uporabljajo predvsem v avtomobilih in za velike sisteme. Na uporabo takšnih baterij se pripravljajo v večjih industrijskih obratih, operaterji elektroenergetskih omrežij lahko z baterijo za kratek čas nadomestijo izpad elektrarne, lokalne skupnosti pa jih uporabijo pri izpadih zaradi vremena

Lean startup: Biti podjetnik nikoli ni bilo lažje

Čas branja: 5 min
02.12.2013  16:27  Dopolnjeno: 02.12.2013 16:29
Lean startup: Biti podjetnik nikoli ni bilo lažje

Ustanoviti podjetje ni bilo nikoli tako enostavno, kot danes. Napredek v tehnologiji, dostop do spleta in vseh storitev, ki jih je možno po zelo majhni ceni najeti, ter enostavnost outsourcinga so pripeljali do točke, ko lahko trdimo, da je mnogo lažje in mnogo ceneje izdelati nekaj novega, kot to kasneje tudi prodati.

Iz tega razloga je glavna dilema ob razmisleku o ustanovitvi novega podjetja presoja, ali je sploh smiselno narediti nekaj novega in ne več, tako kot je dolgo časa v preteklosti veljalo, ali tehnično zmoremo to narediti. Podjetniška filozofija se je s tem preskokom bistveno spremenila.

V preteklosti je bilo smiselno biti zelo previden pri izbiri, česa se bomo lotili, saj je bil vsak nov podjetniški poskus zelo drag: potrebno je bilo investirati najprej v razvoj, nato pa še v prodajo, brez kakršnekoli garancije, da se bo investicija povrnila. Ta miselnost je še danes zelo pogosta.

Če razmišljamo o spletni trgovini z nekim izdelkom, predvideva konvencionalen pristop najprej nakup začetne zaloge, nato investicijo v razvoj spletne trgovine in na koncu še vložek v oglaševanje. Ta znesek tudi v najbolj okrnjeni obliki hitro preseže več tisoč evrov, zato podjetniški svetovalci zagovarjajo temeljit razmislek in izdelavo podrobnega poslovnega načrta, preden se odločimo za skok v posel.

A kruta realnost je, da poslovni načrt le zelo redko natančno napove, kako se bo posel odvil, zato se večinoma zgodi, da zagonsko podjetje propade. Raziskava The Startup Genome, ki so jo pripravili na univerzi Berkeley je pokazala, da v prvih treh letih propade kar 84% vseh podjetij. Tudi z našo spletno trgovino je podobno, saj tudi najbolje pripravljena tržna raziskava ne more natančno napovedati, kako se bodo odzvali kupci. Ali bo prodaja uspešna bomo z gotovostjo vedeli šele, ko bomo začeli pobirati naročila.

Zato je mnogo bolje, če ta konvencionalen podjetniški proces postavimo na glavo. Razvoj nizkocenovnih ali celo brezplačnih orodij za promocijo ter spremenjen način poslovanja prek interneta nam omogoča, da v zelo kratkem času in brez začetne investicije preverimo našo poslovno idejo tam, kjer bomo dobili najbolj objektivne rezultate - med kupci.

Predpostavimo, da si želimo prodajati prek spleta enak izdelek, kot v zgornjem primeru, a tokrat na trg pristopimo drugače. Ne lotimo se raziskave trga, temveč pri našemu dobavitelju poiščemo fotografijo izdelka, ki ga želimo prodajati in enostavno objavimo oglas na Bolhi - "pri nas lahko ta izdelek že kupite!" Tako brez vsakih stroškov preverimo, ali se nam posel splača. Če bomo pridobili vsaj nekaj naročil, bomo videli, da na trgu dejansko obstaja zanimanje za naš izdelek. In še več kot to: dosegli bomo, da se lahko naš zagon financira neposredno iz prvih (pred)naročil.

Če je takšnih naročil veliko, lahko naredimo naslednji korak in se lotimo izdelave spletne trgovine. Obstaja veliko orodij, ki nam omogočajo samostojno izdelavo spletne trgovine brez vsakih računalniških znanj (Shopify, Shopamine, Worpress E-Commerce...) in takojšnji začetek poslovanja. V kolikor se tudi tu izkaže, da obstaja interes kupcev (izražen s prvimi naročili), lahko začnemo razmišljati o naročilu prve večje pošiljke od dobavitelja in s tem prvemu večjemu finančnemu vložku.

Podjetništvo je v svoji naravi izrazito nepredvidljivo, saj nikoli ne moremo napovedati, kaj bo trg sprejel, kaj pa ne. Nihče ni mogel predvideti uspeha Facebooka, Googla ali Youtube-a, kot tudi ni mogel nihče predvideti neverjetne popularnosti Hello Kitty, Gangnam Styla ali Justina Bieberja še preden so se pojavili. Zagotovo pa smo kmalu dojeli, da gre pri vseh naštetih za fenomene svetovnih razsežnosti, a šele po tem, ko so se dokazali med ljudmi.

Bolj, kot karkoli drugega, sta dve ugotovitvi tisti, ki vplivata na novo podjetniško filozofijo:

1. Stroški izdelave testne rešitve so dandanes zanemarljivi.

2. Pošteno si moramo priznati, da ne znamo več napovedati prihodnosti.

Če se tega zavedamo, ni težko prilagoditi našega podjetniškega pristopa. Namesto, da bi s poslovnimi načrti in raziskavami trga skušali napovedati prihodnost in nato vlagali velike količine časa in denarja v realizacijo naših nepreverjenih idej, je mnogo smiselneje, da raje našo idejo čimprej testiramo med ljudmi z izdelavo preprostega prototipa, nato pa se šele na podlagi odziva trga odločimo, ali želimo investirati v idejo naš čas ali denar. Na tak način bomo lahko z veliko večjo gotovostjo napovedali uspeh, sočasno pa se bomo izognili večini začetnih stroškov.

Proces testiranja pa se tu šele začne. Če podjetnik ponotranji filozofijo, da "ve, da nič ne ve," mora potrditev za vsako njegovo dejanje iskati v pozitivnem odzivu njegovih kupcev. Vsaka njegova poslovna odločitev ali sprememba je zato posledica eksperimenta. Se splača prodajati z velikim popustom, ali je bolje ponuditi dva za ceno enega? Je bolje kupcu povedati, da naš izdelek odpravlja težavo ali ustvarja dodano vrednost? Je smiselneje na spletni strani imeti gumb v modri ali rdeči barvi?

Vse to so stvari, ki jih podjetnik na majhnem vzorcu preveri. Namesto, da bi si prizadeval v enem zamahu razviti popolno storitev in povsem izpiljen produkt, se raje posveča sprotnemu prilagajanju svoje ponudbe dokler ne doseže izrazito pozitivnega odziva svojih testnih strank. Šele ko je uspešno potrdil, da je njegova storitev nekaj, kar stranke množično želijo, začne razmišljati o širitvi, o investiciji v več oglaševanja, o zaposlitvi več ljudi.

V svojem bistvu je to pristop, ki drastično znižuje stroške, ki bi nastali zaradi nesmiselnih prizadevanj. S takšnim pristopom lahko podjetnik prihrani ogromne količine časa in denarja, saj investira v rast šele takrat, ko je na podlagi izkušnje z majhnim testnim trgom, povsem prepričan, da je vložek smiseln.

Ta racionalen pristop je dobil ime po podobno inovativni filozofiji vitke proizvodnje, ki ga je razvilo poslovodstvo Toyote. Imenuje se vitko podjetništvo. Njegov najpomembnejši del je izrazito znanstvena metoda presoje, ali se neka poslovna odločitev splača ali ne skozi izvajanje eksperimentov in ažurno spremljanje ključnih kazalnikov uspešnosti podjetja.

Takorekoč v živo se spremlja obnašanje kupcev, ne samo koliko jih dosežemo z našim oglaševanjem in koliko jih na koncu opravi nakup, temveč se poglobimo prav do vsakega koraka od točke, ko kupec izve za nas, pa do točke, ko dejansko opravi nakup. Koliko kupcev vidi naš oglas, kolikšen delež se nanj odzove, kolikšen delež obišče našo spletno stran, kolikšen delež na njej ostane dlje, kot nekaj sekund, kolikšen delež nato obišče še podstran z več informacijami, kolikšen delež obišče spletno stran z obrazcem za naročilo in kolikšen delež na koncu dejansko odda naročilo...

Bolj, kot podjetnikov realiziran promet ali število kupcev, ga zanimajo podrobnosti. Za koliko se odstotek dejanskih kupcev spremeni, če prilagodimo obrazec za oddajo naročila...? Podjetnik se ne boji delati številnih sprememb in vedno daje prednost količini in pogostosti testiranja pred globokim razmislekom o posamezni spremembi, saj je z uporabo sodobne tehnologije vsako prilagoditev moč narediti hipno in brezplačno.

Rezultate vsakega takšnega testa nato podjetnik zelo natančno beleži. Rezultate testa uporabi za iztočnico za izvedbo novega eksperimenta, zato je to ponavljajoč se proces, ki se nikoli ne konča. Uspeh podjetja tako ni več pogojen s kvaliteto začetne poslovne ideje, temveč je odvisen od sposobnosti podjetja za čimbolj hitro izvedbo testov, učenje o obnašanju kupcev ter implementacijo dognanj. Vitko podjetje je bolj, kot karkoli drugega, neprestano učeče se podjetje.

Tak sistematičen pristop k podjetništvu bistveno povečuje odstotek uspešnosti poslovnih zamisli, pod pogojem, seveda, da imajo ustanovitelji voljo in sredstva vztrajati in prilagajati se, dokler ne dosežejo pozitivnega odziva trga.

Uspeh vitkega startupa je bolj, kot karkoli drugega, funkcija vztrajnosti.

Zato, dragi Ustvarjalci - nihče vam ne more preprečiti uspeha, če si to zares želite! Ni pomembno, ali imate bogate starše ali ne, in v katero šolo ste hodili. Vzemite za zgled misel kitajskega modreca: "ni važno, od kod prihajate, važno je kam greste!" Prihodnost je v vaših rokah, zato jo izkoristite. Tri, štiri, ... zdaj!

Avtor: Matija Goljar, vodja Ustvarjalnika

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Posel 2030
Prihodnost dela
Prihodnost dela Nove generacije družinskih podjetij podpirajo preobrazbo poslovanja

Večina naslednikov v družinskih podjetjih je prepričana, da so pripravljeni za novo digitalno dobo. Podatki pa kažejo, da je...

Posel 2030
Tehnologija
Tehnologija So podjetja pripravljena na digitalno transformacijo?

Vpliv umetne inteligence in drugih digitalnih tehnologij bo lahko imel večji vpliv na poslovanje podjetij, kot ga je prinesel razvoj...

Posel 2030
Energetika
Energetika Litij-ionske baterije so prihodnost elektromobilnosti in shranjevanja električne energije

Litij-ionske baterije se uporabljajo predvsem v avtomobilih in za velike sisteme. Na uporabo takšnih baterij se pripravljajo v večjih...

Posel 2030
Finance
Finance Facebook z libro vstopa na trg kriptovalut in digitalnih plačil

Facebook cilja tako na uporabnike, ki si želijo dobre plačilne izkušnje, kot na skoraj dve milijardi ljudi, ki sploh nimajo bančnih...

Posel 2030
Prihodnost mobilnosti
Prihodnost mobilnosti Mobilnost 2030: Pametna mesta so pešcem in kolesarjem prijazna mesta 3

S prihodnostjo mobilnosti v mestih se veliko ukvarjajo predvsem ponudniki vozil in informatiki, ni pa nujno, da so njihove rešitve...

Posel 2030
Prihodnost dela
Prihodnost dela Digitalizacija vpliva na prihodnost dela: Podjetja so pred pomembnim izzivom

Prihodnost dela prinaša korenite spremembe pri dojemanju, kaj sploh pomeni delovno mesto, s tem pa se spreminja tudi način dela in odnos...