So podjetja pripravljena na digitalno transformacijo? So podjetja pripravljena na digitalno transformacijo? Vpliv umetne inteligence in drugih digitalnih tehnologij bo lahko imel večji vpliv na poslovanje podjetij, kot ga je prinesel razvoj interneta. So podjetja pripravljena?
Z digitalizacijo banka postane dosegljiva kadarkoli in od kjerkoli Z digitalizacijo banka postane dosegljiva kadarkoli in od kjerkoli S prihodom digitalizacije in fintech podjetij, ki klasičnim bankam na določenih področjih poslovanja pomenijo vse večjo konkurenco, so banke pred izzivom, kako digitalizirati storitve in vpeljati nove ter tako izboljšati celotno uporabniško izkušnjo.
Razvoj fintecha prinaša koristi bančnim strankam Razvoj fintecha prinaša koristi bančnim strankam Banke svojim strankam ponujajo vse boljšo uporabniško izkušnjo pri opravljanju digitalnih storitev tudi zaradi prihoda fintech podjetij.
Nove generacije družinskih podjetij podpirajo preobrazbo poslovanja Nove generacije družinskih podjetij podpirajo preobrazbo poslovanja Večina naslednikov v družinskih podjetjih je prepričana, da so pripravljeni za novo digitalno dobo. Podatki pa kažejo, da je družinskih podjetij, ki preživijo prenos na tretjo generacijo, malo. Nekaterim spodleti že prenos na drugo generacijo.
Litij-ionske baterije so prihodnost elektromobilnosti in shranjevanja električne energije Litij-ionske baterije so prihodnost elektromobilnosti in shranjevanja električne energije Litij-ionske baterije se uporabljajo predvsem v avtomobilih in za velike sisteme. Na uporabo takšnih baterij se pripravljajo v večjih industrijskih obratih, operaterji elektroenergetskih omrežij lahko z baterijo za kratek čas nadomestijo izpad elektrarne, lokalne skupnosti pa jih uporabijo pri izpadih zaradi vremena

Kdo si upa zavrniti tri milijarde

Čas branja: 5 min
22.11.2013  15:03  Dopolnjeno: 23.11.2013 10:42
Kdo si upa zavrniti tri milijarde

Čedalje več uporabnikov Facebooka se boji, da jim vse, kar o sebi izdajo na tem spletnem omrežju, nekoč lahko škoduje. Ravno na ta strah meri podjetje Snapchat iz Los Angelesa, ustanovljeno leta 2011. Njegov soustanovitelj in direktor, 23-letni Evan Spiegel, je pred kratkim pritegnil pozornost javnosti, ker je zavrnil ponudbo Facebooka za prevzem. Mark Zuckerberg mu je za odkup ponudil cele tri milijarde dolarjev.

Evan Spiegel
Evan Spiegel

Samoizbris

Snapchat je vžgal z aplikacijo za pametne telefone, ki ima vgrajen mehanizem za samoizbris. Temelji na zamisli, ki jo je Spiegel uporabil v seminarski nalogi na univerzi Stanford. Fotografije in videi, ki si jih uporabniki pošiljajo, so potem, ko jih prejemnik dobi, vidni samo nekaj sekund, nato pa izginejo, kot bi jih zbrisala nevidna roka. Ni jih mogoče shraniti. »Minljivost je koristna,« je zapisano v blogu na spletni strani Snapchata.

Aplikacija je v ZDA zlasti med najstniki velik uspeh. Snapchat je že več mesecev med 20 najpogosteje uporabljanimi brezplačnimi aplikacijami za pametne telefone. Prehitel je celo priljubljeni Instagram, ki ga je Facebook kupil leta 2012. Prek Snapchata je poslanih 350 milijonov fotografij na dan, prek Whatsappa kar 400 milijonov, prek Instagrama 55 milijonov, prek Facebooka pa 350 milijonov na dan. Facebook je pred nekaj meseci dal na voljo svojo podobno aplikacijo, imenovano Poke, ki ima tudi funkcijo samoizbrisa, a ni niti približno tako priljubljena kot Snapchat.

Razvajenec

Medtem ko o drugem ustanovitelju Snapchata, 25-letnem Bobbyju Murphyju, ni najti veliko podatkov, je o Evanu Spieglu le mogoče dobiti nekaj informacij. Rodil se je leta 1990 kot najstarejši izmed treh otrok v premožni odvetniški družini. Odraščal je v 2,2 milijona dolarjev vredni hiši v Los Angelesu. Skupaj s sestrama je obiskoval zasebno šolo, kjer so jim starši plačevali tutorje, med katerimi so nekateri svoje storitve zaračunavali tudi po 250 dolarjev na uro. Starši so ga razvajali, ko je bil star 17 let, so mu podarili cadillaca. Leta 2007 sta se starša ločila in Evan se je preselil k očetu. Za nekaj časa se je iz protesta, ker mu oče ni hotel kupiti BMW, odselil k materi. Ta mu je avto takoj kupila.

Na univerzi Stanford je spoznal znamenite ljudi iz sveta informacijske tehnologije, ki so tam delovali kot mentorji, na primer Erica Schmidta, ki je bil takrat glavni izvršni direktor Googla, in Chada Hurleyja, soustanovitelja YouTuba. Evanov mentor je bil Scott Cook, glavni izvršni direktor Intuita.

Ideja za Snapchat je nastala iz seminarske naloge, razvil jo je skupaj s »cimrom« Bobbyjem Murphyjem. Kolegi so se Spieglu ob predstavitvi naloge posmehovali. Podjetje sta sprva financirala iz svojih sredstev. Spiegel je študij opustil tri semestre pred diplomo, Murphy ga je končal.

Nekdanji študijski kolega Frank Reggie Brown ju zdaj toži. Trdi namreč, da sta ga izrinila iz podjetja, čeprav je bil tisti, ki se je domislil brisanja fotografij.

Mark Zuckerberg
Mark Zuckerberg

Ideja pri uporabnikih FB

Načelo kratkoživosti uporabnike spodbuja, da si vsebine izmenjujejo bolj odkritosrčno. Zdi se, da je tako manj nevarno pošiljati ne preveč laskave ali moralno dvomljive fotografije. Ne brez razloga je Snapchat prišel na slab glas opolzke aplikacije, česar pa ustanovitelja, Spiegel in Murphy, ne priznavata. Zanju je to orodje za pristnejše komuniciranje, ki se razlikuje od polepšane podobe, ki jo o sebi posredujejo uporabniki Facebooka. Spiegel je v blogu zapisal, da ne gre za to, da bi morali biti uporabniki na fotografijah, ki jih razpošiljajo, ljubki in popolni. Nasprotno, na Snapchatu so dobrodošle šaljive fotografije, na katerih se uporabniki ne kažejo ravno v najboljši luči, na primer če se spakujejo ali so jih posneli na divjih zabavah. Navdih za Snapchat sta ustanovitelja dobila v zgodbah o uporabnikih Facebooka, ki so pred pogovorom za zaposlitev v naglici odstranjevali imena s fotografij.

Ocena vlagateljev 70 milijonov dolarjev

Izbrisni mehanizem pa ni čisto zanesljiv. Prejemnik lahko fotografijo, preden izgine, ohrani s posnetkom zaslona. V takšnem primeru je pošiljatelj o tem obveščen, kar naj bi delovalo kot zastraševanje, ki naj bi uporabnike odvrnilo od tega početja. V smernicah o zasebnosti je zapisano, da Snapchat poslane fotografije in videe na svojih strežnikih shrani le začasno in podatke, kolikor je le mogoče hitro, izbriše, ne more pa zagotoviti, da se to v vsakem primeru res zgodi. Zato pošiljatelj svoje fotografije pošilja na lastno odgovornost.

Ker se je Snapchat odrekel zbiranju podatkov, mu to omejuje možnost komercializacije svojih storitev. Podjetje doslej še ni ustvarilo nobenega prihodka. Kljub temu je pred kratkim od ponudnikov tveganega kapitala zbralo 13,5 milijona dolarjev in bilo pri tem ocenjeno na 70 milijonov dolarjev.

Zato je umestno vprašanje, ali ustanovitelja lahko zavrneta tako velikodušno ponudbo, saj bi tako rekoč že v rosni mladosti (Evan Spiegel še vedno živi pri očetu) na mah obogatela. Odgovor se glasi - lahko, če sta o uspehu svoje zamisli prepričana. Pred prodajo bi rada najprej povečala število uporabnikov in poslanih sporočil ter tako dosegla še višjo ceno. Marsikdo to lahko komentira kot tipično pretiravanje megalomanskih tipov iz Silicijeve doline. Astronomska ponudba in samozavest ustanoviteljev imata povsem očitne razloge. Čedalje več uporabnikov pametnih telefonov, med njimi največ najmlajših, z aplikacijami, kot so Whatsapp, Line ali Snapchat, pošilja sporočila in fotografije, z aplikacijama Vine ali Instagram pa razširjajo kratke videe.

Boj za pozornost mladih

Tako nastaja Facebooku neljuba konkurenca, ki se poteguje za pozornost mlade ciljne skupine. Mladi namreč zagotavljajo obstoj in prihodnost ponudnikov spletnih storitev. Ko je David Ebersman, finančni direktor Facebooka, pred kratkim pred analitiki izjavil, da mladi ameriški uporabniki na tem spletnem omrežju niso več tako dejavni kot prej, se je vrednost delnice v nekaj minutah znižala za več kot deset odstotkov. Zato se Facebook mora potegovati za pozornost mladih.

Seveda ima odločilno vlogo tudi preprosta uporaba. V nasprotju s Facebookom lahko uporabniki posežejo po svojem adresarju in jim ni treba svojih prijateljev iskati na Facebooku. Ni verjetno, da bodo najstniki Facebook odstranili s svojih telefonov, a vse aplikacije, ki se potegujejo za njihov čas oziroma pozornost, so njegove tekmice, je v svojem blogu zapisal Ben Evans iz družbe za raziskavo trga Enders Analytics. Na mobilnih napravah je Facebook samo eden od mnogih.

To lahko Facebooku škoduje v dveh pogledih. Na eni strani vsak drugi dolar zasluži z oglaševanjem na pametnih telefonih in tablicah, zato seveda pozornost nerad deli z drugimi. Na drugi strani pa mlajši uporabniki na internetu postavljajo smernice. Opazovalci že dolgo domnevajo, da se generacija mlajših od 20 let redkeje zadržuje na Facebooku, kar je podjetje tudi samo priznalo. Mar je to posledica bega k portalom, kot sta Snapchat ali Whatsapp?

Bobby Murphy (desno) in Evan Spiegel, soustanovitelj Snapchata.
Bobby Murphy (desno) in Evan Spiegel, soustanovitelj Snapchata.

Kar te ogroža, kupi...

Facebook si zelo prizadeva, da bi ohranil svojo prevlado na pametnih telefonih, med drugim tudi s svojo finančno močjo. Kupil je že več morebitnih tekmecev, ali pa to vsaj poskušal, da bi na eni strani zaščitil svojo ponudbo, na drugi pa zato, da bi v podjetje pripeljal nove tehnologije in strokovnjake. Konec leta 2012 je kupil omrežje Gowalla, ki je sprva ponujalo storitve prijave na letalske polete, na koncu pa je postalo nekakšen potovalni vodnik. Storitve ni več na spletu, zaposleni so postali uslužbenci Facebooka. Pogosto za takšnimi prevzetimi podjetji ne ostane nič drugega kot zapis na spletni strani: »Na svidenje, prijatelji, zdaj smo pri Facebooku.« Malo preden je Facebook začel kotirati na borzi, je kupil Instagram in zanj odštel približno milijardo dolarjev. Uporabniki lahko s pomočjo te aplikacije svoje fotografije obogatijo z različnimi digitalnimi filtri in jih razpošiljajo svojim prijateljem. Instagram je ena od izjem, ki še ni izginila v Facebookovem vesolju. Mark Zuckerberg je poleg tega dvakrat neuspešno poskusil kupiti tudi Twitter.

... a vsega ne bo mogel

Te strategije pa ne bo mogel uporabljati v nedogled. Po oceni internetnega strokovnjaka Bena Evansa se bo za pozornost uporabnikov kmalu potegovalo še več takšnih aplikacij, kot je Snapchat. Uporabnikov pametnih telefonov je vse več. Ne bo jih težko pridobiti za uporabo aplikacij. Kmalu bo takšnih podjetij že na ducate in Facebook jih ne bo mogel vseh kupiti.

Prvič »samo« milijarda

Menda je bila nedavna ponudba Snapchatu že druga. Prvič je Facebook ponudil »samo« milijardo dolarjev. Sicer pa se mora zavrnitev Zuckerbergu zdeti znana. Sam je namreč nekoč, ko je bil Facebook še na začetku poti, zavrnil internetnega velikana Yahoo, ki mu je za odkup ponudil milijardo dolarjev. Zdaj je Facebook na borzi vreden približno 120 milijard dolarjev, kar je okoli trikrat več, kot je vreden Yahoo. Čaka takšna prihodnost tudi Snapchat?

Avtor: Anamarija Urbanija

Članek je bil 22. novembra objavljen na Finance.si.

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Posel 2030
Prihodnost dela
Prihodnost dela Nove generacije družinskih podjetij podpirajo preobrazbo poslovanja

Večina naslednikov v družinskih podjetjih je prepričana, da so pripravljeni za novo digitalno dobo. Podatki pa kažejo, da je...

Posel 2030
Tehnologija
Tehnologija So podjetja pripravljena na digitalno transformacijo?

Vpliv umetne inteligence in drugih digitalnih tehnologij bo lahko imel večji vpliv na poslovanje podjetij, kot ga je prinesel razvoj...

Posel 2030
Energetika
Energetika Litij-ionske baterije so prihodnost elektromobilnosti in shranjevanja električne energije

Litij-ionske baterije se uporabljajo predvsem v avtomobilih in za velike sisteme. Na uporabo takšnih baterij se pripravljajo v večjih...

Posel 2030
Finance
Finance Facebook z libro vstopa na trg kriptovalut in digitalnih plačil

Facebook cilja tako na uporabnike, ki si želijo dobre plačilne izkušnje, kot na skoraj dve milijardi ljudi, ki sploh nimajo bančnih...

Posel 2030
Prihodnost mobilnosti
Prihodnost mobilnosti Mobilnost 2030: Pametna mesta so pešcem in kolesarjem prijazna mesta 3

S prihodnostjo mobilnosti v mestih se veliko ukvarjajo predvsem ponudniki vozil in informatiki, ni pa nujno, da so njihove rešitve...

Posel 2030
Prihodnost dela
Prihodnost dela Digitalizacija vpliva na prihodnost dela: Podjetja so pred pomembnim izzivom

Prihodnost dela prinaša korenite spremembe pri dojemanju, kaj sploh pomeni delovno mesto, s tem pa se spreminja tudi način dela in odnos...