So podjetja pripravljena na digitalno transformacijo? So podjetja pripravljena na digitalno transformacijo? Vpliv umetne inteligence in drugih digitalnih tehnologij bo lahko imel večji vpliv na poslovanje podjetij, kot ga je prinesel razvoj interneta. So podjetja pripravljena?
Z digitalizacijo banka postane dosegljiva kadarkoli in od kjerkoli Z digitalizacijo banka postane dosegljiva kadarkoli in od kjerkoli S prihodom digitalizacije in fintech podjetij, ki klasičnim bankam na določenih področjih poslovanja pomenijo vse večjo konkurenco, so banke pred izzivom, kako digitalizirati storitve in vpeljati nove ter tako izboljšati celotno uporabniško izkušnjo.
Razvoj fintecha prinaša koristi bančnim strankam Razvoj fintecha prinaša koristi bančnim strankam Banke svojim strankam ponujajo vse boljšo uporabniško izkušnjo pri opravljanju digitalnih storitev tudi zaradi prihoda fintech podjetij.
Nove generacije družinskih podjetij podpirajo preobrazbo poslovanja Nove generacije družinskih podjetij podpirajo preobrazbo poslovanja Večina naslednikov v družinskih podjetjih je prepričana, da so pripravljeni za novo digitalno dobo. Podatki pa kažejo, da je družinskih podjetij, ki preživijo prenos na tretjo generacijo, malo. Nekaterim spodleti že prenos na drugo generacijo.
Litij-ionske baterije so prihodnost elektromobilnosti in shranjevanja električne energije Litij-ionske baterije so prihodnost elektromobilnosti in shranjevanja električne energije Litij-ionske baterije se uporabljajo predvsem v avtomobilih in za velike sisteme. Na uporabo takšnih baterij se pripravljajo v večjih industrijskih obratih, operaterji elektroenergetskih omrežij lahko z baterijo za kratek čas nadomestijo izpad elektrarne, lokalne skupnosti pa jih uporabijo pri izpadih zaradi vremena

7 mitov o podjetništvu

Čas branja: 9 min
21.11.2013  08:53  Dopolnjeno: 25.11.2013 16:49
7 mitov o podjetništvu

Veliko ljudi se ne odloči za svoje podjetje, ker jih odvrnejo negativne in strah zbujajoče govorice, ki krožijo med ljudmi; obrnili smo se na nekaj podjetnikov in različnih ustanov ter preverili strahove.

1.Pri banki je treba odpreti poslovni račun

»Preden sem se odločila za odprtje popoldanskega s. p. z manjšim številom prilivov in odlivov, sem se na svoji banki pozanimala o odprtju računa. Na spletu sem našla informacije o tem, da v resnici ni treba odpreti poslovnega računa, katerega vodenje je navadno nekajkrat dražje od osebnega. Po kratkem pogovoru smo se dogovorili, da bi mi dovolili tudi odprtje osebnega računa, ki bi bil namenjen samo poslovanju mojega podjetja. Ko sem pozneje pred odprtjem s. p. odšla še na svetovanje, so to informacijo 'po naključju' izpustili in jo posredovali šele, ko sem povprašala o tem,« pove mlada podjetnica Maja.

Samostojnemu podjetniku na svetovanju največkrat povedo, da mora za svoje poslovanje pri banki odpreti poslovni transakcijski račun. A kot smo lahko ugotovili, to ne drži povsem. Zakon o davčnem postopku določa, da morajo samostojni podjetniki posamezniki in posamezniki, ki samostojno izvajajo dejavnost za namene v zvezi z opravljanjem dejavnosti, odpreti ločen transakcijski račun. Poudarek je torej na računu, na katerem se opravlja poslovanje, ločeno od preostalih zasebnih in drugih poslov, in zakon ne določa, kakšne vrste naj bi ta račun bil.

Seveda je treba pri posamezni banki preveriti, ali je mogoče odpreti transakcijski račun, ki je v skladu s poslovanjem banke sicer namenjen osebnim financam, za namen poslovnih financ - to torej ne pomeni kršitve davčne zakonodaje v zvezi z dolžnostjo vodenja ločenih transakcijskih računov. Na banke smo se obrnili tudi sami in dobili večinoma negativne odgovore. Zanimivo je, da smo edini pozitivni odgovor prejeli iz Unicredit banke, za katero nam je postopek opisala Nika Levovnik: »Če želi samostojni podjetnik odpreti račun kot fizična oseba, imamo v ponudbi osebni račun Dopolnilna dejavnost. Vendar pa strankam priporočamo, da odprejo podjetniški račun, čeprav ta po zakonu ni posebej opredeljen. Če s. p. odpre osebni račun, se ta ne poroča v register transakcijskih računov (podatki za fizične osebe so skriti) in ni viden dobaviteljem in poslovnim partnerjem, kot je praksa pri pravnih računih. Edina omejitev za odprtje je, da mora imeti podjetje registrirano dopolnilno dejavnost oziroma popoldanski s. p. (ne velja torej za polno zaposlene podjetnike). Stranke ga lahko odprejo kot dodatni račun in mesečno nadomestilo je le 1,79 evra.«

V drugih bankah so do odprtja osebnega namesto poslovnega računa uradno zadržani in strankam priporočajo odprtje poslovnega računa, za katerega se cene vodenja gibljejo povprečno okoli pet do sedem evrov na mesec, brez upoštevanja dodatnih storitev spletne banke in podobno, ki lahko stroške še vsaj podvojijo. Nekatere ponujajo posebne akcije, ki ublažijo stroške vsaj v prvih mesecih poslovanja. Hypo Alpe-Adria pol leta zagotavlja polovične stroške vodenja, SKB pa tri leta brezplačnega vodenja računa ter uporabo še enega produkta. Ni torej odveč preveriti ponudbe pri več bankah, mogoče vam bodo na kateri vseeno poskusili ugoditi.

Samostojni podjetnik lahko namesto poslovnega računa odpre osebni račun, ki je precej cenejši.

2. Za odprtje samostojnega podjetništva potrebujemo kup papirjev in postopki so dolgotrajni

»Ko sem se pred 20 leti loteval odprtja samostojne dejavnosti, so me pošiljali iz ene pisarne v drugo. Potreboval sem cel kup dokumentov, in preden so odobrili odprtje, je preteklo nekaj mesecev. Danes se verjetno ne bi lotil odprtja podjetja, razen če bi imel zelo dobro poslovno idejo. Preprosto se mi ne da ubadati z vso birokracijo,« pove Jože, ki je sicer že upokojen, a ima slabe spomine na podjetništvo.

Kako pa je danes? Zdaj lahko podjetje registrirate preprosto in hitro na katerikoli od točk eVem, kot so AJPES, GZS, obrtne zbornice, upravne enote, Durs in druge komercialne točke. Lahko ga odprete celo prek spleta. Vseeno pa ni odveč osebni obisk, saj vam lahko dodatno svetujejo. Registracija samostojnega podjetnika je popolnoma brezplačna. Na točki eVem vam pripravijo celotno dokumentacijo na enem mestu in vlogo oddajo na pristojne organe. Torej ni več treba obiskati več institucij. Če o svojem podjetju še nimate odgovorov na vsa vprašanja, je priporočljivo, da se udeležite tudi katerega od skupinskih svetovanj, vedno pa so vam na voljo tudi individualni svetovalci.

Za odprtje podjetja sicer potrebujete samo osebno izkaznico in davčno številko. Vseeno pa svetujemo, da se pred tem nekoliko pripravite, saj boste morali izbrati dejavnosti, ki bi jih želeli opravljati, in ime podjetja - z izbiro tega boste mogoče imeli nekaj težav, saj morate upoštevati določena pravila. Razmislite tudi o tem, katero vrsto knjigovodstva boste izbrali, ali boste zavezanec za DDV in ali bi se registrirali kot »normiranec« ali ne.

Podjetje lahko preprosto in hitro odprete na katerikoli od točk eVem ali pa kar prek spleta.

3. Kot »normiranec« plačujem več davkov, kot če bi vodil knjige klasično

»Kot mala samostojna podjetnica dejavnost prevajanja opravljam kot popoldansko dejavnost in do zdaj sem knjige vodila z enostavnim knjigovodstvom, in sicer z upoštevanjem realnih prihodkov in odhodkov. Pred kratkim pa sem izvedela, da so se zakoni spremenili in da lahko veliko pridobim z registracijo kot 'normiranka', saj nimam skoraj nikakršnih odhodkov in po nepotrebnem plačujem visoke davke,« pove podjetnica Jana.

Če »normiranec« hkrati ni tudi zavezanec za DDV, kar si lahko privoščijo manjši podjetniki in predvsem tisti, ki poslujejo s fizičnimi osebami, mu po novem ni treba voditi poslovnih knjig. Ta sprememba se je zgodila pred kratkim in pomembno vpliva na plačilo davkov za majhne podjetnike. Pred tem se je kot olajšava upoštevalo le 25 odstotkov zneska prihodkov, in tisti, ki ne kupujejo stvari na račun podjetja in so v storitvenih dejavnostih, so veliko na boljšem. Tudi obdavčitev osnove je bila višja, in sicer 25-odstotna. Hkrati odpade strošek računovodstva, saj konec leta ni treba oddajati nikakršnih poročil, podjetniki le Dursu sporočijo prihodke, ki torej po novem od prihodkov, zmanjšanih za 70 odstotkov, sam avtomatsko odmeri davek 20 odstotkov, in torej niso obdavčeni po dohodninski lestvici. Konec obračunskega leta se zamakne na 31. december - kot velja za fizične osebe, namesto na 31. marec.

Nisem potrebovala zdravniškega pregleda, oceno tveganja sem izdelala sama, izognila pa sem se tudi izpitu iz varstva pri delu, pravi iznajdljiva podjetnica Jana.

4. Pred odprtjem podjetja je treba opraviti več preizkusov, kot je izpit iz varstva pri delu, zdravniški pregled ter ocena tveganja pri delu

»Ko sem se odločala za odprtje s. p., sem začela preštevati vse stroške, ki me čakajo. Vsak evro je bil zame pomemben, ker imam dejavnost, ki ne prinaša velikih zaslužkov. Po brskanju po spletu sem ugotovila, da zame kot samozaposleno in edino v svojem podjetju ni potreben zdravniški pregled, oceno tveganja pa sem izdelala sama, in ker delo res ni tvegano, odpade tudi izpit iz varstva pri delu. Če si sam v podjetju, tudi ni treba opraviti izpita iz prve pomoči. To pomeni, da sem skupno privarčevala vsaj 200 evrov, večinoma pa so te storitve še dražje,« pove Maja.

Varstvo pri delu, zdravniški pregled in ocena tveganja niso več potrebni za določene samostojne podjetnike, kar niti ni novost, ni pa tudi tako splošno znano. S sprejetjem Akcijskega programa znižanja administrativnih bremen za 25 odstotkov do leta 2012, ki ga je vlada sprejela in potrdila v letu 2009, se v slovenski prostor vnaša nova miselnost priprave boljših predpisov, katerega del je tudi odprava administrativnih bremen in poenostavitev postopkov.

Od 3. decembra 2011 tako velja, da so samozaposleni izvzeti iz definicije delodajalca. Tako osebam, ki so opredeljene kot samozaposlene osebe (in kmetom, ki ne zaposlujejo drugih oseb), ni treba opravljati zdravstvenih pregledov in usposabljanj na področju varnega in zdravega dela, olajšana je tudi izdelava ocene tveganja. Poenostavitve so vidne pri pripravi izjave o varnosti z oceno tveganja. S spremembami samozaposlenim ni treba izdelati izjave o varnosti in zdravju pri delu, če pri oceni tveganja ni ugotovljena nevarnost za nezgode, poklicne bolezni in bolezni, povezane z delom. Samozaposlenim osebam se prav tako ni treba usposabljati za varno delo ter za prvo pomoč na delovnem mestu. Zdravstveni pregledi se izvajajo glede na ugotovljena tveganja za varnost in zdravje na delovnem mestu, pri čemer samozaposlene osebe niso zavezane opraviti zdravstvenega pregleda.

Podjetnikom po novem ni več treba biti včlanjen v OZS, s čimer letno prihranijo 240 evrov.

5. Subvencij za odprtje podjetja zmanjka že sredi leta, zato se ne splača računati nanje

»Med ljudmi krožijo govorice, da subvencije sploh ne moreš dobiti, ker vsa sredstva poidejo prej, preden prideš na vrsto. Meni jo je sicer uspelo dobiti, a prijatelj je pri tem imel kar velike težave, ki pa se velikokrat pojavijo zaradi slabe informiranosti podjetnikov. Ko je prijatelj odprl podjetje, je pozabil zaprositi za subvencijo v osmih dneh in priložnost je bila zamujena,« pojasni Jana.

Na subvencijo lahko računate samo iskalci zaposlitve, ki predhodno opravite oceno smiselnosti vključitve v zaposlitveni program in oblikujete zaposlitveni načrt skupaj z osebnim svetovalcem na uradu za delo. Nato vas čakajo priprave na samozaposlitev, ki jih morate uspešno opraviti, da lahko zaprosite za subvencijo. Če vam jo odobrijo, morate imeti podjetje odprto vsaj dve leti, v nasprotnem primeru vas čaka sorazmerno vračilo subvencije. Katja Vatovec z zavoda za zaposlovanje nam pojasni še: »V program lahko vključimo toliko kandidatov, kot je mogoče v okviru odobrenih sredstev za prenovljene priprave na samozaposlitev in za subvencije za samozaposlitev. Natančnega odgovora, kdaj bodo porabljena razpoložljiva sredstva, vnaprej ne moremo dati, saj je to odvisno od zanimanja za vključitev v program in od tega, kdaj in koliko je odobrenih sredstev, za kar skrbi ministrstvo za delo. Zanimanje za program je tudi letos veliko. Predvidevamo, da bodo porabljena vsa razpoložljiva sredstva. Tistim udeležencem prenovljenih priprav na samozaposlitev, ki jim bomo še letos lahko izplačali subvencijo za samozaposlitev, bomo izplačilo tudi zagotovili. Pri tem ocenjujemo, da bo večina udeležencev prenovljenih priprav na samozaposlitev lahko dobila subvencijo izplačano na začetku prihodnjega leta. To pomeni, da bo del subvencij za samozaposlitev izplačan letos, del pa prihodnje leto.« Ne smemo torej računati na to, da bomo sredstva dobili takoj, ko zaprosimo za subvencijo. Programa se je torej najbolje udeležiti na začetku leta, ko zagotovijo nova sredstva.

Veliko ljudi se pritožuje tudi nad tem, da dejansko del subvencije prek davkov spet vrnemo državi. In kot pojasni Vatovčeva, to res drži: »Pri subvenciji za samozaposlitev gre za nepovratna javna sredstva oziroma prihodke, ki jih prejme novoustanovljeni poslovni subjekt, v katerem se je samozaposlil prejemnik subvencije. Če se prejemnik subvencije odloči za ugotavljanje davčne osnove na podlagi normiranih stroškov, mora v skladu s prenovljeno davčno zakonodajo sam odvesti ustrezen dohodek Dursu - po prejšnji zakonodaji je to moral storiti zavod kot izplačevalec dohodka, torej subvencije. Ker se torej povečajo prihodki podjetja, bo verjetno treba plačati tudi več davka.«

Ne pozabimo pa omeniti novosti, in sicer oprostitve dela plačila prispevkov, ki velja od julija letos za nove podjetnike in se lahko kombinira s subvencijo - torej s subvencijo pridobite zagonska sredstva, hkrati pa ste leto dni oproščeni še plačila polovice prispevkov za pokojninsko in invalidsko zavarovanje, naslednje leto pa je olajšava 30-odstotna.

6. Stroški transakcij za plačevanje računov so obupno visoki

»Računovodkinja me do prejšnjega meseca ni opozorila na možnost plačevanja več prispevkov hkrati, zato plačujem višje stroške nakazil. Ker imam v svojem podjetju tudi dve zaposleni, se mi bo to na koncu leta kar precej poznalo,« pove Jana.

Zaradi poenostavitve sistema vplačevanja davkov in drugih obveznih dajatev se je zmanjšalo število plačilnih nalogov in podračunov, na katere davčni zavezanci vplačujejo svoje obveznosti, kar posledično pomeni manjšo porabo časa in nižje stroške plačilnega prometa. Davčni zavezanec (na primer samostojni podjetnik, ki zaposluje delavce) je moral pred tem plačati dajatve tudi na več kot deset različnih davčnih podračunov. Za vsako posamezno dajatev je moral izpolniti plačilni nalog in banki plačati provizijo.

Tjaša Naraločnik z Dursa pojasni: »Z oktobrom 2011 smo uvedli nov postopek plačevanja davkov in prispevkov. V Sloveniji imamo štiri javnofinančne blagajne, in ne zgolj ene. Zavezanci za davek lahko svoje obveznosti plačujejo na prehodne davčne podračune po vrstah javnofinančnih blagajn, in sicer na proračun države (prispevki za zaposlovanje, prispevki za starševsko varstvo, akontacija dohodnine od dohodka iz dejavnosti, davek na dodano vrednost, davek od dohodka pravnih oseb, davek na nepremično premoženje večje vrednosti, dohodnina od dobička iz kapitala, obresti, dividende ...), Zpiz (prispevki za pokojninsko in invalidsko zavarovanje, drugi prostovoljni prispevki za socialno varnost ...), ZZZS (prispevki za zdravstveno varstvo, prispevki kmetov in članov njihovih gospodinjstev ...) in občine (davek na promet nepremičnin, občinske takse, davek na dobitke od iger na srečo, davek od premoženja od stavb, nadomestilo za uporabo stavbnega zemljišča, davek na dediščine in darila, davek od premoženja na posest plovnih objektov ...). Uporaba reference SI19 DŠ-99996 omogoča, da z enim plačilnim navodilom poravnamo vse davke v okviru posamezne javnofinančne blagajne.«

7. Ko odprem podjetje, moram postati član obrtno-podjetniške zbornice in plačevati članarino, čeprav je nočem

»Po nepotrebnem sem včlanjena v OZS in moram plačevati članarino, ki je za navaden s. p. ta hip kar 20 evrov, kar zame ni zanemarljiv strošek. To letno pomeni kar 240 evrov,« razlaga Jana.

Seveda smo pri OZS preverili, ali morajo biti včlanjeni vsi podjetniki ali mogoče le obrtniki. Danijel Lamperger z OZS Ljubljana nam je razložil: »Z letošnjim novembrom bo minilo šest mesecev od uveljavitve zakona, ki narekuje, da podjetnikom ni treba biti včlanjen v OZS, je pa zelo priporočljivo, saj svojim članom ponujamo svetovalne storitve in drugo pomoč. Vsak podjetnik lahko torej vloži pisno izjavo o odstopu in članstvo se konča z naslednjim mesecem.« Če ocenjujete, da pomoči OZS ne potrebujete, jim lahko že ta mesec pošljete izstopno izjavo, ki pa jo morate lastnoročno sestaviti, saj obrazca ne boste našli na njihovi spletni strani.

Pred odprtjem s. p. ali druge oblike podjetja se pozanimajte o vseh stroških in izdelajte vsaj okviren poslovni načrt, v katerem predvidite prihodke in odhodke. Stvari se žal spreminjajo kot po tekočem traku. Prav med pisanjem članka je recimo po žepih popoldanskih s. p. udaril nov zakon, ki je občutno povišal prispevke za zdravstveno blagajno, in sicer za dobre štiri evre na mesec, torej na približno 32 evrov. Povišanje so uvedli tudi za navadne s. p.

Pred odprtjem s. p. ali druge oblike podjetja se pozanimajte o vseh stroških in izdelajte vsaj okviren poslovni načrt, v katerem predvidite prihodke in odhodke. Stvari se žal spreminjajo kot po tekočem traku. Prav med pisanjem članka je recimo po žepih popoldanskih s. p. udaril nov zakon, ki je občutno povišal prispevke za zdravstveno blagajno, in sicer za dobre štiri evre na mesec, torej na približno 32 evrov. Povišanje so uvedli tudi za navadne s. p.

Avtor: Nina Simič

Članek je bil 21. novembra objavljen v Reviji Moje Finance.

POPRAVEK, Moje finance, november 2013, št. 11, st. 82

V novembrski reviji Moje finance smo v prilogi Moje podjetje objavili članek 7 mitov o podjetništvu. Odgovori bank so bili posredovani 20. septembra 2013. Iz UniCredit banke so nas obvestili, da so bile v času med objavo članka in posredovanimi odgovori, banke obveščene o določenih spremembah s strani Banke Slovenije in AJPESa. Banke morajo po novem upoštevati spremembe v povezavi z računi za osebe z odprto dopolnilno dejavnostjo oziroma popoldanskim s.p. Iz tega razloga so tudi pri UniCredit banki iz svoje ponudbe 3. oktobra umaknili račun Dopolnilna dejavnost in po novem ponujajo podjetnikom poslovne pakete Podjetnik, kjer lahko izbirajo med različnimi sklopi storitev. Za napako se vsem iskreno opravičujemo. Uredništvo revije Moje finance

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Posel 2030
Prihodnost dela
Prihodnost dela Nove generacije družinskih podjetij podpirajo preobrazbo poslovanja

Večina naslednikov v družinskih podjetjih je prepričana, da so pripravljeni za novo digitalno dobo. Podatki pa kažejo, da je...

Posel 2030
Tehnologija
Tehnologija So podjetja pripravljena na digitalno transformacijo?

Vpliv umetne inteligence in drugih digitalnih tehnologij bo lahko imel večji vpliv na poslovanje podjetij, kot ga je prinesel razvoj...

Posel 2030
Energetika
Energetika Litij-ionske baterije so prihodnost elektromobilnosti in shranjevanja električne energije

Litij-ionske baterije se uporabljajo predvsem v avtomobilih in za velike sisteme. Na uporabo takšnih baterij se pripravljajo v večjih...

Posel 2030
Finance
Finance Facebook z libro vstopa na trg kriptovalut in digitalnih plačil

Facebook cilja tako na uporabnike, ki si želijo dobre plačilne izkušnje, kot na skoraj dve milijardi ljudi, ki sploh nimajo bančnih...

Posel 2030
Prihodnost mobilnosti
Prihodnost mobilnosti Mobilnost 2030: Pametna mesta so pešcem in kolesarjem prijazna mesta 3

S prihodnostjo mobilnosti v mestih se veliko ukvarjajo predvsem ponudniki vozil in informatiki, ni pa nujno, da so njihove rešitve...

Posel 2030
Prihodnost dela
Prihodnost dela Digitalizacija vpliva na prihodnost dela: Podjetja so pred pomembnim izzivom

Prihodnost dela prinaša korenite spremembe pri dojemanju, kaj sploh pomeni delovno mesto, s tem pa se spreminja tudi način dela in odnos...