So podjetja pripravljena na digitalno transformacijo? So podjetja pripravljena na digitalno transformacijo? Vpliv umetne inteligence in drugih digitalnih tehnologij bo lahko imel večji vpliv na poslovanje podjetij, kot ga je prinesel razvoj interneta. So podjetja pripravljena?
Z digitalizacijo banka postane dosegljiva kadarkoli in od kjerkoli Z digitalizacijo banka postane dosegljiva kadarkoli in od kjerkoli S prihodom digitalizacije in fintech podjetij, ki klasičnim bankam na določenih področjih poslovanja pomenijo vse večjo konkurenco, so banke pred izzivom, kako digitalizirati storitve in vpeljati nove ter tako izboljšati celotno uporabniško izkušnjo.
Razvoj fintecha prinaša koristi bančnim strankam Razvoj fintecha prinaša koristi bančnim strankam Banke svojim strankam ponujajo vse boljšo uporabniško izkušnjo pri opravljanju digitalnih storitev tudi zaradi prihoda fintech podjetij.
Nove generacije družinskih podjetij podpirajo preobrazbo poslovanja Nove generacije družinskih podjetij podpirajo preobrazbo poslovanja Večina naslednikov v družinskih podjetjih je prepričana, da so pripravljeni za novo digitalno dobo. Podatki pa kažejo, da je družinskih podjetij, ki preživijo prenos na tretjo generacijo, malo. Nekaterim spodleti že prenos na drugo generacijo.
Litij-ionske baterije so prihodnost elektromobilnosti in shranjevanja električne energije Litij-ionske baterije so prihodnost elektromobilnosti in shranjevanja električne energije Litij-ionske baterije se uporabljajo predvsem v avtomobilih in za velike sisteme. Na uporabo takšnih baterij se pripravljajo v večjih industrijskih obratih, operaterji elektroenergetskih omrežij lahko z baterijo za kratek čas nadomestijo izpad elektrarne, lokalne skupnosti pa jih uporabijo pri izpadih zaradi vremena

Množično financiranje predramilo trg industrijskega oblikovanja

Čas branja: 3 min
27.10.2013  19:37
Množično financiranje predramilo trg industrijskega oblikovanja

Ker še vedno kupujemo predvsem z očmi, se dobro oblikovan in dobro predstavljen izdelek prodaja sam. To dejstvo upošteva vse več podjetij, ki dajejo na trg nove izdelke. Zato velikega varčevanja pri industrijskem oblikovanju ni opaziti, pravijo oblikovalci.

»Uspešna podjetja oblikovanju ne namenjajo nič manj denarja,« trdi direktor Asobija Gorazd Malačič. »Ta podjetja se namreč zavedajo, da se na trgu nenehno bije boj, v katerem obstanejo pogumni in zmožni prilagajanja. Vlaganje v razvoj, oblikovanje in nove izdelke je zdaj glavni pogoj za uspešno podjetje.«

Množice spremenile oblikovanje

Industrijsko oblikovanje
Beatnik, stol z integriranim zvočnim sistemom, je Gigodesignu prinesel priznanje red dot za produktno oblikovanje. Na njem sedi Luka Stepan, kreativni direktor industrijskega oblikovanja pri Gigodesignu, ob njem pa Matej Feguš, direktor podjetja Donar, ki je naročnik stola.

Tudi nove tehnologije in družbena omrežja so precej spremenili industrijsko oblikovanje. Še zlasti velike spremembe so povzročile različne oblike množičnega financiranja (crowdfunding). Ta novost po mnenju Luka Stepana, kreativnega direktorja industrijskega oblikovanja pri Gigodesignu, »demokratizira dostop do zagonskega kapitala in proizvodnih zmogljivosti. S tem se je aktiviral del populacije, ki prej ni imel možnosti udejanjanja svojih zamisli.« Samo prek Kickstarterja, enega bolj uveljavljenih portalov za množično financiranje, se je od leta 2009 uspešno financiralo nekaj več kot za 460 milijonov evrov projektov.

Na spremembe vpliva tudi vse bolj razširjeno 3D-tiskanje, ki proces od oblikovanja do končnega izdelka dodobra skrajša. »Na ravni izdelkov v zadnjem desetletju govorimo predvsem o integriranosti oziroma celovitosti uporabniške izkušnje,« dodaja Stepan.

Priložnost je na vzhodu

Ni novost, da narašča število daljnovzhodnih podjetij in bližnjevzhodnih vlagateljev. Vzporedno z vse večjo gospodarsko močjo se tam krepi tudi zavedanje o pomenu dobrega industrijskega oblikovanja, trdi Jure Miklavc iz Studia Miklavc. »Dober primer tega je Turčija, kjer so v zadnjem času zelo dobro spoznali moč industrijskega oblikovanja in ga načrtno vključujejo v razvojne načrte gospodarstva in družbe na različnih ravneh.«

Start-upi z denarjem za oblikovanje

Spremenili so se tudi nam bližnji naročniki. Ostali so samo še resni, takih s figo v žepu je čedalje manj, ugotavlja Miklavc. Po Malačičevih besedah pa se je spremenil tudi tip naročnikov. »Velika podjetja, ki se jim ni uspelo prilagoditi trgu in ponuditi konkurenčnih, dobro oblikovanih izdelkov, so propadla. Več je manjših, družinskih podjetij s stabilnim trgom, ki se znajo hitro prilagoditi novim razmeram. Ker delujejo na svetovnem trgu, se tudi zavedajo pomembnosti dobro oblikovanih izdelkov.«

Podobnega mnenja kot Malačič je tudi Stepan. Spet pa je po njegovem za spremembe v sestavi podjetij vsaj deloma »kriv« Kickstarter. »Zagonski kapital še nikoli ni bil tako dostopen kot zdaj. Nekateri uspešni projekti privabljajo večmilijonske naložbe - proračune, ki bi jim jih zavidale tudi večje korporacije,« pravi Stepan. Več je tudi start-upov, ki si želijo oblikovanje vpeti že v začetno fazo svojega dela.

Za oblikovanje nič manj denarja

Vsi trije sogovorniki priznavajo, da podjetja stroškovno učinkovitost oblikovanja ocenjujejo kot pomembno, a ne najpomembnejšo lastnost izdelka. Hkrati vsi trije trdijo, da podjetja svojega proračuna za oblikovanje niso preveč zmanjšala. »Uspešna podjetja oblikovanju ne namenjajo manj denarja. Vlaganje v oblikovanje, razvoj in nove izdelke je zdaj glavni pogoj za uspešno podjetje,« pravi Malačič. Miklavc ob tem dodaja, da »zaradi velikih vlaganj v celoten projekt razvoja oblikovanje pomeni le manjši del stroškov«.

Po Stepanovem mnenju glavno spremembo pri cenah pomeni to, da podjetja ne vlagajo več v različne dele, ampak si želijo celostnega oblikovanja. »V preteklosti so bila naročila osredotočena na razmeroma ozek vidik izdelka, v zadnjem času pa je opaziti bolj celostno obravnavo razvoja. Ne govori se več o industrijskem, spletnem, grafičnem in drugem oblikovanju, ampak le o oblikovanju. To spremeni tudi obseg naših projektov in oblike sodelovanja.« In kaj to pomeni za naročila? Manj je enkratnih, manjših naročil in več dolgoročnih sodelovanj.

Manj državnih, več tujih podjetij

Čeprav se število naročil naj ne bi preveč zmanjšalo, pa se je spremenila sestava vlaganja v oblikovanje. »Nekaj naših dolgoletnih naročnikov je sicer zašlo v večje finančne težave, vendar smo hkrati dobili kar precej novih,« trdi Miklavc in dodaja, da imajo tudi nekaj obetavnih dogovorov v tujini. »Imamo pa manj naročil državnih podjetij, kjer je opaziti zaostrene pogoje.«

Po letu 2011 se lepši časi obetajo tudi Asobiju, saj naj bi po Malačičevih besedah spet bilo več zanimanja za njihove storitve. »Okoli 35 odstotkov našega poslovanja pomenijo tuja podjetja,« še pravi direktor Asobija.

Katere projekte imajo in kaj še pričakujejo

Visešo svetilko carbon light so v Asobiju razvili za blagovno znamko pohištva in svetil Tokio.
Visešo svetilko carbon light so v Asobiju razvili za blagovno znamko pohištva in svetil Tokio.

V vseh treh podjetjih zatrjujejo, da jim dela za zdaj ne manjka. »S področja razsvetljave, turizma in športa teče kar nekaj projektov. Za nas najpomembnejši pa je multidisciplinaren, zahteven projekt s področja zdravstva, kjer sodelujemo z več partnerji, usmerjen pa je na svetovni trg,« razlaga Miklavc.

Z zdravstvom so povezani tudi v Asobiju: »Ravno smo končali razvoj tretje generacije prenosnega EKG-merilnika za naročnika iz Švice. Za Tokio, blagovno znamko pohištva in svetil, razvijamo namizno različico luči carbon light in novo družino svetil, ki pridejo na trg prihodnje leto,« pojasnjuje Malačič.

Zdravstvu se ne morejo izogniti niti pri Gigodesignu. »V konzorciju s podjetji Mesi Medical, D-Labs in Univerzo v Ljubljani ter z Institutom Jožefa Stefana sodelujemo na tekmovanju X-Prize, ki si je postavilo za cilj v dveh letih spremeniti domačo diagnostiko,« pravi Stepan in dodaja, da so se lotili tudi malo drugačnega projekta: skupaj z vlagatelji ustanavljajo oblikovalski pospeševalnik.

Avtor: Špela Mikuš

Članek je bil objavlje 16. junija 2013 na Finance.si.

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Posel 2030
Prihodnost dela
Prihodnost dela Nove generacije družinskih podjetij podpirajo preobrazbo poslovanja

Večina naslednikov v družinskih podjetjih je prepričana, da so pripravljeni za novo digitalno dobo. Podatki pa kažejo, da je...

Posel 2030
Tehnologija
Tehnologija So podjetja pripravljena na digitalno transformacijo?

Vpliv umetne inteligence in drugih digitalnih tehnologij bo lahko imel večji vpliv na poslovanje podjetij, kot ga je prinesel razvoj...

Posel 2030
Energetika
Energetika Litij-ionske baterije so prihodnost elektromobilnosti in shranjevanja električne energije

Litij-ionske baterije se uporabljajo predvsem v avtomobilih in za velike sisteme. Na uporabo takšnih baterij se pripravljajo v večjih...

Posel 2030
Finance
Finance Facebook z libro vstopa na trg kriptovalut in digitalnih plačil

Facebook cilja tako na uporabnike, ki si želijo dobre plačilne izkušnje, kot na skoraj dve milijardi ljudi, ki sploh nimajo bančnih...

Posel 2030
Prihodnost mobilnosti
Prihodnost mobilnosti Mobilnost 2030: Pametna mesta so pešcem in kolesarjem prijazna mesta 3

S prihodnostjo mobilnosti v mestih se veliko ukvarjajo predvsem ponudniki vozil in informatiki, ni pa nujno, da so njihove rešitve...

Posel 2030
Prihodnost dela
Prihodnost dela Digitalizacija vpliva na prihodnost dela: Podjetja so pred pomembnim izzivom

Prihodnost dela prinaša korenite spremembe pri dojemanju, kaj sploh pomeni delovno mesto, s tem pa se spreminja tudi način dela in odnos...