So podjetja pripravljena na digitalno transformacijo? So podjetja pripravljena na digitalno transformacijo? Vpliv umetne inteligence in drugih digitalnih tehnologij bo lahko imel večji vpliv na poslovanje podjetij, kot ga je prinesel razvoj interneta. So podjetja pripravljena?
Z digitalizacijo banka postane dosegljiva kadarkoli in od kjerkoli Z digitalizacijo banka postane dosegljiva kadarkoli in od kjerkoli S prihodom digitalizacije in fintech podjetij, ki klasičnim bankam na določenih področjih poslovanja pomenijo vse večjo konkurenco, so banke pred izzivom, kako digitalizirati storitve in vpeljati nove ter tako izboljšati celotno uporabniško izkušnjo.
Razvoj fintecha prinaša koristi bančnim strankam Razvoj fintecha prinaša koristi bančnim strankam Banke svojim strankam ponujajo vse boljšo uporabniško izkušnjo pri opravljanju digitalnih storitev tudi zaradi prihoda fintech podjetij.
Nove generacije družinskih podjetij podpirajo preobrazbo poslovanja Nove generacije družinskih podjetij podpirajo preobrazbo poslovanja Večina naslednikov v družinskih podjetjih je prepričana, da so pripravljeni za novo digitalno dobo. Podatki pa kažejo, da je družinskih podjetij, ki preživijo prenos na tretjo generacijo, malo. Nekaterim spodleti že prenos na drugo generacijo.
Litij-ionske baterije so prihodnost elektromobilnosti in shranjevanja električne energije Litij-ionske baterije so prihodnost elektromobilnosti in shranjevanja električne energije Litij-ionske baterije se uporabljajo predvsem v avtomobilih in za velike sisteme. Na uporabo takšnih baterij se pripravljajo v večjih industrijskih obratih, operaterji elektroenergetskih omrežij lahko z baterijo za kratek čas nadomestijo izpad elektrarne, lokalne skupnosti pa jih uporabijo pri izpadih zaradi vremena

Intervju: Leto start-upov, ki rešujejo družbena vprašanja

Čas branja: 4 min
27.10.2013  19:19
Intervju: Leto start-upov, ki rešujejo družbena vprašanja

O tem, kaj je letos »vroče« na področju zagonskih podjetij, zakaj moramo Telekom Slovenije prodati Telefonici in zakaj je strast pomembna v podjetništvu, smo se pogovarjali s prvo damo podjetniškega pospeševalnika Wayra za Evropo Ann Parker.

Podjetniški pospeševalnik Wayra ima 12 akademij po vsem svetu. Do zdaj so vložili denar v 180 podjetij. Pred kratkim so odprli že 13. pospeševalnik v Pragi, kamor vabijo tudi slovenska podjetja.

ann parker wayra
"Do zdaj so prevladovale aplikacije za različne mobilne naprave, ciljale pa so predvsem na končne uporabnike in poslovni model postavile na stranski tir. Zdaj se vse bolj obrača k poslovanju s podjetji, predvsem kar zadeva storitve v oblaku." Ann Parker, podjetniški pospeševalnik Wayra

Kaj bo zaznamovalo leto 2013 v svetu zagonskih podjetij (start-upov)?

Opažam predvsem dvoje: do zdaj so prevladovale aplikacije za različne mobilne naprave, ciljale pa so predvsem na končne uporabnike in poslovni model postavile na stranski tir. Zdaj se vse bolj obrača k poslovanju s podjetji (B2B), predvsem kar zadeva storitve v oblaku. A ne gre za reševanje težav korporacij, temveč malih in srednjih podjetij. Po mojem mnenju je to dober preobrat, saj so poslovni modeli veliko bolj preprosti.

Hkrati narašča število zagonskih podjetij, ki rešujejo družbena vprašanja. V londonski akademiji imamo recimo zagonsko podjetje Sustaination, ki povezuje kupce in prodajalce hrane. Gre za posebno vrsto hrane, ki ni na voljo v vsaki trgovini. Morda se vam zdi ideja nepomembna, kar je za Evropo razumljivo. Vendar v Afriki in Latinski Ameriki težko najdete dostop do interneta. V teh delih sveta bo tehnologija preskočila neposredno na mobilne naprave. Zanje je torej smiselno imeti take aplikacije.

Pri nas je tudi slovensko podjetje 2ndsight (pred odhodom v London se je imenovalo Drugi vid, op. a.), ki rešuje vprašanje uporabe pametnih telefonov za slepe. Imamo tudi zagonsko podjetje, ki razvija aplikacijo za ipad za avtiste oziroma tiste, ki so preživeli možgansko kap in zaradi bolezni težko komunicirajo z drugimi.

 Po ameriškem sejmu zabavne elektronike CES (Consumer Electronics Association) je bilo veliko govora o tem, da je 2013 leto igračk start-upov. Se strinjate?

Proizvajanje visokotehnoloških fizičnih izdelkov zahteva veliko večje finančne vložke kot razvoj programskih rešitev, tako da sem do tega bolj zadržana.

 Kaj so zdaj najpogostejše težave, ki tarejo zagonska podjetja?

Težave teh podjetij se niso veliko spremenile. Veliko ekip se bojuje s tem, kdo kaj dela. Če so recimo štirje soustanovitelji, se morajo dogovoriti, kdo je direktor. Posel in prijateljstvo ne gresta dobro skupaj.

 Bi torej rekli, da rek »Sklepaj prijateljstva v poslu, ne delaj posla s prijatelji« drži?

Ne nujno. Če se ljudem uspe dogovoriti, kakšni so cilji in kakšno vlogo igra vsak posameznik, bo težav precej manj.

 Prejšnji teden sem bil na predstavitvah slovenskih zagonskih podjetij in vlagatelji, s katerimi sem se pogovarjal, so poudarili pomanjkanje strasti. Imate tudi vi take izkušnje?

Da. Veliko ljudi pride do nas z dobro idejo, vendar se stvari ne lotevajo s strastjo. To se pokaže kot težava pozneje, ko se pojavijo prva težja vprašanja in ljudje izgubijo motivacijo za nadaljevanje. Ko iščem dobre projekte, mi nista pomembni le ekipa in ideja, temveč tudi to, da je vsak član ekipe popolnoma predan delu in osredotočen nanj. Velika težava pri zagonskih podjetjih je tudi nezmožnost sprejemanja nasvetov in kritik. To sicer ne pomeni, da ekipi ne bo uspelo, vendar se bo težko znašla v pospeševalniku, kjer vse temelji na sodelovanju.

 Pred meseci sem se pogovarjal z vlagateljem Davom McClurom iz pospeševalnika 500 Startups in dejal je, da zagonska podjetja postajajo nekakšna modna smernica, sam pa občasno ljudi poziva, naj ne gredo v ta podjetja. Da bi ljudje radi bili del igre, ne pa je tudi igrali. Se s tem strinjate?

Svet zagonskih podjetij seveda ni za vse. Še vedno pa je podhranjen, še vedno je veliko prostora za ustvarjalne in podjetne.

 Kdaj bomo dobili evropski Google?

Rusi so blizu, Kitajci tudi. Težko je reči.

 V Londonu gostite tudi slovensko podjetje 2ndsight. Kakšno je vaše mnenje o slovenskih podjetnikih?

Sicer bolj poznam Tineta (Tine Poštuvan, direktor 2ndsighta, op. a.), vendar ima celotna ekipa podobno energijo. Tine je zelo zabaven, odprt, po akademiji hodi v velikanskih copatih. Je karakter in zato opazen, kar je odlično. Niso »tihi fantje iz Slovenije«, celotno ekipo poznajo vsi v akademiji. So tudi zelo delavni, morda res pridejo malo pozneje, vendar vedno ostanejo dlje. Konci tedna ali prazniki, zanje ni razlike, vedno se dela. So zelo osredotočena ekipa.

 Kakšna je vloga startupov v zdajšnjem gospo­darstvu?

Zagonska podjetja so gotovo del odgovora na krizo v Evropi. Če pogledamo visoko stopnjo brezposelnosti pri mladih po vsej celini, bi lahko prav ta podjetja aktivirala to generacijo in ji omogočila dodatne zaposlitve. Imajo pa start-upi tudi druge prednosti za države. V Latinski Ameriki smo z odprtjem pospeševalnikov pripomogli k manjšemu begu možganov, saj so visoko izobraženi mladi dobili možnost, da lahko tudi v svoji državi pridejo do dobro plačanih služb in novih priložnosti. Prednosti, ki jih prinašajo zagonska podjetja državam, vidijo tudi že nekatere vlade. V Veliki Britaniji so pred kratkim sprejeli zakon, ki vsem, ki želijo postati poslovni angeli in vlagati v taka podjetja, za vse naložbe prizna davčne olajšave. Upam, da bo temu sledila tudi EU.

 Kakšna je torej vloga države v svetu zagonskih podjetij?

Vlada jim ne sme govoriti, kaj naj delajo, temveč jim mora olajšati poslovanje. Za to, kako to lahko stori, obstaja več poti. V Veliki Britaniji imamo recimo posebni vizum za podjetnike, kar olajša pridobivanje visoko izobraženih kadrov. Vlada mora zmanjšati birokracijo na minimum in zagonskim podjetjem omogočiti, da se osredotočijo na svojo idejo oziroma njeno uresničitev.

 Torej večinoma zmanjšati birokracijo?

Seveda. Zelo pomembno za zagonsko podjetje je, da je mobilno. Če mora za določen čas zapustiti domači trg, da pridobi pravo znanje ali vlagatelje, ga mora država spodbuditi, da se tudi vrne, in to brez večjih težav.

 Na kaj morajo biti zagonska podjetja pozorna, če želijo postati del vaše družine?

Predstaviti nam morajo povzetek poslovne ideje, povedati, kdo so kupci, koliko je velik ciljni trg, ali lahko število strank hitro naraste, kdo je v ekipi in kakšne so njihove izkušnje. Zelo pomembno je tudi, da je ideja dobra in unikatna. Nekaj, česar še nihče ni nikoli naredil. Ali pa da ste tehnologijo z enega področja uspešno prenesli na drugo. Super je, če posnamete video in ga naložite na Youtube. Na koncu pa pretehtata ekipa in njena strast.

 Zakaj odpirate podjetniški pospeševalnik v Pragi, in ne v Ljubljani?

Odgovor je preprost: vsak podjetniški pospeševalnik oziroma naša akademija, ki jo odpremo, je v državi, v kateri posluje Telefonica. Razlog za to se skriva v tem, da našim start-upom ne želimo ponuditi le infrastrukture, denarja in mentorjev, temveč tudi dostop do lokalnih profesionalcev, ki delajo za Telefonico. Na drugi strani imajo podjetja priložnost, da svojo tehnologijo prodajo tudi Telefonici oziroma njenim strankam, obstaja pa možnost, da tehnologijo tudi testirajo prek strank Telefonice.

 Če sem prav razumel, moramo Telefonici prodati Telekom Slovenije in potem lahko pričakujemo vašo akademijo tudi v Ljubljani?

(Smeh.) Do zdaj nam je uspelo pospeševalnik odpreti še v vsaki državi, kjer je Telefonica. Vendar pri Wayri ves čas iščemo nove priložnosti. Ker se Telefonica širi počasneje kot mi, bi, če bi v Ljubljani zrasel močan ekosistem start-upov, dobro razmislili, ali ne bi prišli tudi sem.

Članek je bil objavljen 5. februarja 2013 na Finance.si.

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Posel 2030
Prihodnost dela
Prihodnost dela Nove generacije družinskih podjetij podpirajo preobrazbo poslovanja

Večina naslednikov v družinskih podjetjih je prepričana, da so pripravljeni za novo digitalno dobo. Podatki pa kažejo, da je...

Posel 2030
Tehnologija
Tehnologija So podjetja pripravljena na digitalno transformacijo?

Vpliv umetne inteligence in drugih digitalnih tehnologij bo lahko imel večji vpliv na poslovanje podjetij, kot ga je prinesel razvoj...

Posel 2030
Energetika
Energetika Litij-ionske baterije so prihodnost elektromobilnosti in shranjevanja električne energije

Litij-ionske baterije se uporabljajo predvsem v avtomobilih in za velike sisteme. Na uporabo takšnih baterij se pripravljajo v večjih...

Posel 2030
Finance
Finance Facebook z libro vstopa na trg kriptovalut in digitalnih plačil

Facebook cilja tako na uporabnike, ki si želijo dobre plačilne izkušnje, kot na skoraj dve milijardi ljudi, ki sploh nimajo bančnih...

Posel 2030
Prihodnost mobilnosti
Prihodnost mobilnosti Mobilnost 2030: Pametna mesta so pešcem in kolesarjem prijazna mesta 3

S prihodnostjo mobilnosti v mestih se veliko ukvarjajo predvsem ponudniki vozil in informatiki, ni pa nujno, da so njihove rešitve...

Posel 2030
Prihodnost dela
Prihodnost dela Digitalizacija vpliva na prihodnost dela: Podjetja so pred pomembnim izzivom

Prihodnost dela prinaša korenite spremembe pri dojemanju, kaj sploh pomeni delovno mesto, s tem pa se spreminja tudi način dela in odnos...