So podjetja pripravljena na digitalno transformacijo? So podjetja pripravljena na digitalno transformacijo? Vpliv umetne inteligence in drugih digitalnih tehnologij bo lahko imel večji vpliv na poslovanje podjetij, kot ga je prinesel razvoj interneta. So podjetja pripravljena?
Z digitalizacijo banka postane dosegljiva kadarkoli in od kjerkoli Z digitalizacijo banka postane dosegljiva kadarkoli in od kjerkoli S prihodom digitalizacije in fintech podjetij, ki klasičnim bankam na določenih področjih poslovanja pomenijo vse večjo konkurenco, so banke pred izzivom, kako digitalizirati storitve in vpeljati nove ter tako izboljšati celotno uporabniško izkušnjo.
Razvoj fintecha prinaša koristi bančnim strankam Razvoj fintecha prinaša koristi bančnim strankam Banke svojim strankam ponujajo vse boljšo uporabniško izkušnjo pri opravljanju digitalnih storitev tudi zaradi prihoda fintech podjetij.
Nove generacije družinskih podjetij podpirajo preobrazbo poslovanja Nove generacije družinskih podjetij podpirajo preobrazbo poslovanja Večina naslednikov v družinskih podjetjih je prepričana, da so pripravljeni za novo digitalno dobo. Podatki pa kažejo, da je družinskih podjetij, ki preživijo prenos na tretjo generacijo, malo. Nekaterim spodleti že prenos na drugo generacijo.
Litij-ionske baterije so prihodnost elektromobilnosti in shranjevanja električne energije Litij-ionske baterije so prihodnost elektromobilnosti in shranjevanja električne energije Litij-ionske baterije se uporabljajo predvsem v avtomobilih in za velike sisteme. Na uporabo takšnih baterij se pripravljajo v večjih industrijskih obratih, operaterji elektroenergetskih omrežij lahko z baterijo za kratek čas nadomestijo izpad elektrarne, lokalne skupnosti pa jih uporabijo pri izpadih zaradi vremena

Start-upi Zdravilo proti brezposelnosti in up gospodarstva

Čas branja: 5 min
21.10.2013  13:40
Start-upi Zdravilo proti brezposelnosti in up gospodarstva

»Ker so pametni telefon spremenili v pametno orodje za zdravstvene analize, ki meri srčni utrip, raven stresa in kakovost spanja,« je ameriška revija Fast Company ta teden na četrto mesto med najbolj inovativnimi podjetji s področja mobilne tehnologije na svetu uvrstila podjetje Azumio. To podjetje iz Silicijeve doline ima slovenske lastnike. Še enim Slovencem je tako v tujini uspel veliki met.

Slovenska brezposelnost je letos poletela proti nebu, konec januarja je bilo že skoraj 125 tisoč brezposelnih. Kakšna priložnost za gospodarstvo in ustvarjanje delovnih mest so start-upi? Ali se je za uspeh treba preseliti v Silicijevo dolino? Kje izkušeni mački, vlagatelji in podjetniki začetniki vidijo priložnosti za nove start-upe.

Kako rastejo slovenski start-upi

Igor Panjan1. stopnja

Smart Housekeeping

Start-up Smartpa je trenutno še v prvi fazi - testirajo mednarodni trg, kaj dejansko potrebuje pri storitvi Smart Housekeeping. To je aplikacija, ki hotelom pomaga optimizirati delo in stroške čiščenja ter izboljša učinkovitost zaposlenih. Kot je pojasnil soustanovitelj Igor Panjan, so pridobili prve ključne stranke, ki jim pomagajo in svetujejo, v katero smer naj razvijajo storitev. »Vse to nas veliko stane, tako finančno kot časovno,« pravi Panjan. Zdaj iščejo vodjo tehnološkega oddelka, ki bi postal tudi ustanovitveni član podjetja.

In njihov nasvet? »Nehajte se izgovarjati, da ni pravi čas za začetek. Ta je vedno in nikoli. Naslednji korak je testiranje trga, preden bo vaš izdelek zrel za trg, pa ga boste še milijonkrat spremenili. To je sestavni del procesa. Cilj je prodaja, ne izdelek,« poudarja Panjan. Priložnosti za nove start-upe vidijo predvsem na področju poslovanja s podjetji (B2B)

2. stopnja

Zeppelin

gabrovec davorin4Start-up Zeppelin je razvil spletno orodje, s katerim si lahko zaposleni v podjetju izmenjujejo informacije podobno kot po Facebooku. Zeppelin deluje kot zasebno in varno spletno okolje, kjer imajo dostop le zaposleni v podjetju prek spletnega brskalnika. V njem lahko izmenjujejo sporočila o tekočem delu, dokumente, koristne spletne povezave ali nove ideje. Tako se lahko podjetja izognejo obilici spletne pošte in zmanjšajo število sestankov, skratka optimizirajo komunikacijo v podjetju. Idejni vodja in direktor podjetja Davorin Gabrovec pravi, da je njihov trenutno največji izziv iskanje dodatnih razvojnih kadrov, saj potrebujejo tri dodatne programerje.

Na vprašanje, ali se je za uspeh res treba preseliti v Silicijevo dolino, Gabrovec pravi, da ni nujno, je pa zelo priporočljivo, predvsem zaradi lažjega dostopa do ljudi, ki ti lahko pomagajo, hitrejših povratnih informacij o ustreznosti izdelka in seveda tudi dostopnosti do kapitala. Njegov nasvet: »Dobro idejo je treba čim prej preveriti na trgu, kar pomeni pripraviti produkt vsaj do stopnje, da lahko uporabniki dobijo občutek, kakšno vrednost jim izdelek ponuja.«

3. stopnja

Zemanta

tori andraž Zemanto sta leta 2007 ustanovila Andraž Tori ter Boštjan Špetič. Razvila sta orodja, ki jih uporabljajo milijoni blogarjev po svetu, programske rešitve pa so pozneje nadgradili v aplikacije, ki avtomatizirajo upravljanje vsebin. Prejela sta več kot pet milijonov iz skladov tveganega kapitala. »Zemanta je šele v svojem tretjem letu začela ustvarjati prve zanemarljive prihodke,« pojasnjuje Andraž Tori. Plače si ustanovitelja sprva nista izplačevala, prvo sta dobila približno pol leta po ustanovitvi, ko so dobili prvi denar od Seedcampa in razpisa podjetniškega sklada. Prvega vlagatelja so prepričali s timom, idejo, delujočim prototipom in prvo vizionarsko stranko. Za letos načrtujejo rast omrežja za odkrivanje vsebin, nov izdelek, s katerim so odprli nov trg, ki ga zdaj pospešeno spoznavajo.

Priložnosti za nove start-upe Tori vidi neposredno na mednarodnem trgu. Za uspeh se po njegovem mnenju ni nujno preseliti v Silicijevo dolino, a pomaga, da ustanovitelji dobijo globalen pogled. »Delati start-up in ostati v domači garaži ni nemogoče, je pa verjetnost uspeha precej manjša,« pravi Tori. Slovenska podjetja ne poganjajo svojih korenin samo v Kaliforniji, temveč tudi v Bostonu, New Yorku, Londonu, našteva. Njegov nasvet pa je: »Začnite projekt in skozi rezultate pokažite, da ste poslovno in tehnično iznajdljivi. Ko pokažeš prve rezultate, ni težko dobiti drugih podjetnikov, ki ti z nasveti pomagajo, kako naprej.«

 Azumio

boštjančič bojanBojan Boštjančič in Peter Kuhar sta se z zdravstvenimi aplikacijami za pametne telefone uvrstila na letošnjo lestvico najbolj inovativnih podjetij revije Fast Company. Njune aplikacije merijo srčni utrip in stres. Uvrstila sta se med vodilne na svojem področju na svetu, v letu dni si je njune aplikacije preneslo več kot deset milijonov uporabnikov. Predlanskim sta od treh skladov tveganega kapitala pridobila 2,5 milijona dolarjev, kako poslujeta zdaj in kaj bo uvrstitev pomenila za posel, pa nista želela komentirati. Boštjančič je sicer že prodal podjetje Telsima, in sicer za 12 milijonov dolarjev ameriški družbi Harris Stratex, enemu izmed vodilnih svetovnih podjetij na področju razvoja tehnoloških rešitev za brezžična omrežja.

 Celtra

miha mikekZa letošnjega nagrajenca priznanja managerski izziv revije Manager Mihaela Mikeka iz podjetja Celtra bo letos največji izziv, kako iz začetnega uspeha narediti stabilno in rastoče podjetje. Njihovo platformo za mobilno oglaševanje AdCreator uporablja večina medijskih velikanov, večina največjih oglaševalskih agencij in največja tehnološka podjetja. Podjetje, ki je bilo ustanovljeno leta 2006, je vodilno na področju rešitev pri mobilnem oglaševanju in s sistematično krepitvijo razvoja in trženja obeta, da bo izpolnilo nadaljnje obljube rasti. Celtra je še lani sodila med obetavne start-upe, zdaj pa so naredili preskok v uspešno podjetje. Že lani so namreč svoje prihodke povečali za več kot trikrat, letos pa načrtujejo nadaljnjo 120-odstotno rast. Prvi tvegani kapital so sicer dobili leta 2009 pri slovenskem RSG Capitalu, naslednjega pa pri Fairhaven Capitalu in GrandBanks Capitalu. Štirje skladi imajo skupaj 55-odstotni delež, a Mikeku in njegovi ekipi prepuščajo strateško vodenje podjetja.Tržna vrednost družbe se ocenjuje na okoli 75 milijonov evrov. Za primerjavo: januarja 2011 je bila Celtra ovrednotena na nekaj več kot 12 milijonov evrov.

Lani je bilo v podjetju 52 zaposlenih. Letos naj bi se ta številka povzpela na 94, večino jih bodo zaposlili v ZDA, nekaj pa tudi v Sloveniji.

 Jugoslav Petković, podjetnik in poslovni angel:

jugoslav petkovič»Ne glede na relativno zasičenost trga v tujini, je povsod še veliko priložnosti v »e-commerce« segmentu. Zdaj je čas predvsem za nišne ponudnike - globalne niše so še vedno lahko zelo velik posel -, ki neki segment izdelkov ali storitev zelo dobro poznajo in ga lahko kupcem ponujajo po najboljših pogojih. Priložnosti so tudi v mobilnih aplikacijah, predvsem za poslovne namene ter področji zdravja in izobraževanja.

Za reševanje brezposelnosti start-upi zagotovo niso dovolj, saj gre za nišo, ki ima sicer svetovni doseg in izjemno visoko dodano vrednost, a start-upi zaposlujejo visoko kvalificirane kadre s specifičnimi znanji, ki so že zdaj v pomanjkanju. Če imajo mladi čas, ga lahko zelo koristno porabijo za pridobivanje znanj in razumevanja, kako posel deluje, da na trg pridejo pripravljeni in vsaj z osnovnim znanjem. Tako lahko precej povečajo možnosti za uspeh pri vlagateljih kot tudi na trgu. V zadnjih nekaj letih je bilo po mojem izračunu v Sloveniji okoli 90 start-upov, v katerih je bilo okoli 800 ljudi.

Lokacija podjetja danes ni tako pomembno. Podjetja namreč ni tako preprosto preseliti, zato je pomembnejši dejavnik, kje je vodstvo podjetja ali določene ključne funkcije, kot sta razvoj in prodaja. Če ste v Silicijevi dolini, se verjetno bolj osredotočate na pridobivanje vlagateljev, če je cilj prodajati ameriškim medijskim hišam, je to New York, če so cilj produkcijski studii ali zabavna industrija Los Angeles, za partnerstvo s Facebookom, Googlom in drugimi velikani ni boljšega mesta kot San Francisco z okolico. Vlagatelje je mogoče prepričati s sposobnostjo doseganja zastavljenih ciljev, zelo pa se obnese sodelovanje v kakšnem podjetniškem pospeševalniku, ki navadno prispeva tudi nekaj denarja.«

 Kristjan Pečanac, start-up šola Hekovnik:

kristjan pečanac»Iniciative, kot so TSStartup, in pobude ter delo že uveljavljenih start-upov, kot je Zemanta, je treba podpreti za razvoj ekosistema. Hkrati se je treba povezovati mednarodno, kot zdaj postaja projekt slovenske start-up hiše v Silicijevi dolini. S Hekovnika mesečno odpotuje kombi start-upovcev (v Beograd, Sofijo, Celovec, Sarajevo...).

Podjetja je treba spodbujati s potencialom za rast. Prihajajo start-upi, kot so Celtra, Outfit7, ki jih je treba postaviti za zgled, vendar ne pozabite na podjetnike, ki jih je pomembno izobraziti. Takšni ne potrebujejo teorije, temveč znanje in orodja za uspešno vodenje start-upov.

Silicijeva dolina je bolj kot kdaj prej svetovno središče visoke tehnologije in žarišče visokotehnoloških start-upov. Razvoj že zdaj ostaja v Sloveniji, saj so tukaj stroški življenja in posledično plače nižje. V Silicijevi dolini se denimo minimalna plača za mladega programerja v start-upu giblje od štiri tisoč evrov na mesec. V dolino odhaja predvsem menedžment na željo vlagateljev, pa tudi zato, da so bližje trgu in poslovnim partnerjem.«

Avtorja: Iztok Hočevar in Lana Dakić

Članek je bil objavljen 15. februarja 2013 na Finance.si.

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Posel 2030
Prihodnost dela
Prihodnost dela Nove generacije družinskih podjetij podpirajo preobrazbo poslovanja

Večina naslednikov v družinskih podjetjih je prepričana, da so pripravljeni za novo digitalno dobo. Podatki pa kažejo, da je...

Posel 2030
Tehnologija
Tehnologija So podjetja pripravljena na digitalno transformacijo?

Vpliv umetne inteligence in drugih digitalnih tehnologij bo lahko imel večji vpliv na poslovanje podjetij, kot ga je prinesel razvoj...

Posel 2030
Energetika
Energetika Litij-ionske baterije so prihodnost elektromobilnosti in shranjevanja električne energije

Litij-ionske baterije se uporabljajo predvsem v avtomobilih in za velike sisteme. Na uporabo takšnih baterij se pripravljajo v večjih...

Posel 2030
Finance
Finance Facebook z libro vstopa na trg kriptovalut in digitalnih plačil

Facebook cilja tako na uporabnike, ki si želijo dobre plačilne izkušnje, kot na skoraj dve milijardi ljudi, ki sploh nimajo bančnih...

Posel 2030
Prihodnost mobilnosti
Prihodnost mobilnosti Mobilnost 2030: Pametna mesta so pešcem in kolesarjem prijazna mesta 3

S prihodnostjo mobilnosti v mestih se veliko ukvarjajo predvsem ponudniki vozil in informatiki, ni pa nujno, da so njihove rešitve...

Posel 2030
Prihodnost dela
Prihodnost dela Digitalizacija vpliva na prihodnost dela: Podjetja so pred pomembnim izzivom

Prihodnost dela prinaša korenite spremembe pri dojemanju, kaj sploh pomeni delovno mesto, s tem pa se spreminja tudi način dela in odnos...